Guvernul vrea SĂ RENUNȚE la Autostrada 8 Iași-Târgu Mureș. Asociații: Nu poate fi înlocuit UN MASTER PLAN realizat în câțiva ani cu O ANALIZĂ PE GENUNCHI

Guvernul vrea SĂ RENUNȚE la Autostrada 8 Iași-Târgu Mureș. Asociații: Nu poate fi înlocuit UN MASTER PLAN realizat în câțiva ani cu O ANALIZĂ PE GENUNCHI
Două asociații critică intenția Guvernului de a renunța la Autostrada 8 Iași-Târgu Mureș. Vezi de ce bănuiesc Ministerul Transporturilor de interese ascunse

„Ideea Ministerului Transporturilor a fost studierea și compararea opțiunilor strategice în legătură cu dezvoltarea relației Moldova-Transilvania. În fapt, Analiza concluzionează, amestecând neprofesionist diverse argumente și cifre, multe dintre ele prezentate cu mare rezervă chiar de către autori, dar plasate sub autoritatea BEI PASSA, că autostrada Bacău-Brașov ar trebui să fie singura relație Est-Vest.

Încă de la început, facem precizarea că cele două autostrăzi prevăzute în Master Planul General de Transport al României (MPGT), și anume Ungheni-Iași-Târgu Mureș (A8) și Bacău-Brașov (A13) nu sunt în concurență, ci doar ierarhizate de către politica de dezvoltare a rețelei Europene TEN-T. Prezentăm mai jos principalele obiecții pentru care asociațiile noastre resping ideea principală a Analizei – ce pare construită numai pentru a confuziona publicul și a bloca realizarea A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș: O teză falsă.

Întreaga Analiză cerută de MT și CNAIR pleacă de la o teză absolut falsă, și anume că rezolvarea problemelor economice ale Moldovei ar sta în găsirea unei traversări a Carpaților (dacă se poate, și cea mai ieftină) și nu în conectarea Moldovei cât mai repede posibil la rețeaua europeană de transport rutier. Problema de dezvoltare a regiunii Moldova poate fi rezolvată de conectarea directă și rapidă la rețeaua europeană de autostrăzi. Iar autostrada A8 Ungheni-Iași-Târgu Mureș exact asta face – conectează imediat Moldova de Transilvania și Europa Centrală și de Vest, prin legătura cu Autostrada A3

Deci, nu despre traversarea munților în sine este vorba, cum încearcă să ne păcălească Ministerul Transporturilor, ci despre conectivitatea la o autostradă existentă deja sau aflată în lucru, cum este cea care se termină la Târgu Mureș.

Autostrada A13, Bacău-Brașov, nu duce nicăieri. Ar mai urma apoi alți ani și ani de așteptare pentru ca Brașovul să fie legat de A3 la Sibiu sau la Târgu Mureș, legături care nu sunt amintite acum nici măcar la nivel de discuții, nicidecum de proiect. Documentul MT vorbește de traverseze, când de fapt problema este conectivitatea”, se arată în mesajul comun al asociațiilor „Moldova Vrea Autostradă” și „Împreună pentru A8″.

Nu poți înlocui un master plan realizat în câțiva ani cu o analiză „pe genunchi”

„Master Planul General de Transport al României este rezultatul câtorva ani de analiză și negociere cu Comisia Europeană și cu experții acesteia. În acest document strategic și operațional au fost stabilite prioritățile dezvoltării rețelei de autostrăzi în România, în concordanță cu rețeaua europeană și oportunitățile de finanțare, respectiv POIM 2014-2020. Comisia Europeană a declarat eligibilă și prioritară A8. Ideea Ministerului Transporturilor de a mai compara acum, în ceasul al 13-lea, din nou toate cele 4 traversări dintre Moldova și Transilvania, într-o analiză făcută în pripă, pe genunchi, cu cifre discutabile, dovedește lipsă de profesionalism și poate fi ușor acuzată de interese ascunse, fără nici o legătură cu menirea Ministerului și cu interesul general al Moldovei”, mai arată membrii celor două asociații.

Conform analizei din Master Planul General de Transport al României, Autostrada A8 are un coeficient RIRE (Rata Internă de Rentabilitate Economică) mult mai mare decât A13 Bacău-Brașov.

Acest coeficient RIRE determină un punctaj final și o ierarhizare în finanțare și realizare: sectorul Pașcani-Iași-Ungheni are un punctaj final de 75,15%, Pașcani-Târgu Mureș 59,24%, iar Brașov-Bacău doar 47,78 %.

Un alt argument fals, siturile naturale

„Se menționează în acest studiu că A8 ar avea impact mai mare asupra mediului din cauza existenței siturilor Natura 2000 față de A13. Acest lucru este fals, întrucât și pe traseul A13 sunt situri Natura 2000. Acestea sunt în număr de șase (6), două dintre ele fiind traversate chiar pe mijloc. Cu alte cuvinte, din perspectiva protecției mediului, A13 nu are un impact redus asupra mediului ci, din contră, prezintă un impact similar„, se arată în mesajul comun al celor două asociații.

„Analiza unei bănci (BEI) care oferă credite nu poate fi aceeași cu analiza Comisiei Europene, care oferă fonduri nerambursabile. Acest document numit Analiză este realizat cu sprijinul BEI PASSA, cu amprenta unui organism financiar, ca și cum s-ar urmări acordarea unui împrumut bancar, analiza menționând frecvent indicatorul cost-beneficiu. Fondurile europene nerambursabile din Programul Operațional de Infrastructură Mare (POIM) sunt oferite pentru dezvoltare, luându-se în considerare o multitudine de criterii, analize ce au fixat Autostrada A8 în coridorul principal TEN-T Core.

Rezultatele analizei BEI PASSA contrazic surprinzător însă analiza efectuată de AECOM (o companie multinațională de proiectare, construire și asistență tehnică cu experiență și expertiză în domeniul infrastructurii de transport) în cadrul Master Planului de Transport al României existent și aprobat”, precizează sursa citată.

Cele două asociații menționează că Autostrada A13 Bacău-Brașov este prevăzută în Master Plan ca fiind coridor secundar (poziția 10/11 în MPGT) și nu este trecută în POIM în exercițiul bugetar 2014-2020, iar datele de trafic pe care se bazează analiza Ministerului Transporturilor sunt false.

Întrebările asociațiilor:

1. Își asumă oficial Ministerul Transporturilor această analiză, o consideră demnă de încredere?

2. De ce a fost nevoie de un studiu suplimentar care să contrazică prioritățile europene și Master Planul General de Transport, la 11 ani de când se discută despre Autostrăzi în Moldova?

3. Își asumă oficial Banca Europeană de Investiții acest raport?

4. Cât a costat această Analiză făcută împreună cu BEI PASSA?

5. Cine își asumă costurile pentru această analiză cel puțin neprofesionistă ce pare a susține interese ascunse?

Ministrul Transporturilor, Lucian Șova, ar trebui să anunțe urgent dacă a renunțat la proiectul construirii autostrăzii Unirii, a solicitat, duminică, deputatul PNL Laurențiu Leoreanu, precizând că în acest caz „Guvernul Dragnea-Dăncilă își bate joc de Moldova”.

„Potrivit unor informații din interiorul Ministerului Transporturilor, Guvernul Dragnea-Dăncilă ia în calcul să renunțe la autostrada Iași-Târgu Mureș, în favoarea unei alte variante de autostradă”, a transmis Laurențiu Leoreanu, care este și vicepreședinte al PNL, într-un comunicat de presă remis, duminică Mediafax.

Foto: Hepta

Inchide