• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

Bloomberg: Portul Constanța devine cel mai mare terminal de cereale din Europa

Bloomberg: Portul Constanța devine cel mai mare terminal de cereale din Europa
În 2013, transportatorii au trimis un număr record de 533 de vase în Portul Constanța, în creștere cu 21% față de anul precedent, potrivit datelor portului.

Cantitatea de cereale care a trecut prin Portul Constanța până la sfârșitul lunii august a fost cu 30% mai mare față de aceeași perioadă a anului trecut și, până la sfârșitul acestui an, va depăși nivelul anului trecut, a declarat purtătorul de cuvânt al portului, Monica Velicu.

Cargill, cea mai mare companie privată din Statele Unite, și compania Transport Trade Services au finalizat în luna august o investiție de 15 milioane de euro în terminalul de cereale Canopus Star din Portul Constanța, care a dublat capacitatea acestuia de la 50.000 de tone la 110.000 tone.

În 2013, transportatorii au trimis un număr record de 533 de vase în Portul Constanța, în creștere cu 21% față de anul precedent, potrivit datelor portului.

Creșterea producției de cereale din România, Bulgaria și Ungaria și construcția unor noi silozuri și terminale pentru manipularea livrărilor către Egipt au propulsat Portul Constanța înaintea portului Rouen din Franța, ca principal centru nodal al cerealelor în Europa.

„Producția de cereale a crescut treptat în România, Bulgaria, Ungaria și Serbia. Principalul beneficiar a fost portul Constanța. Este singurul port cu o capacitate suficientă pentru a servi regiunea”, a declarat săptămâna trecută James Hyslop, director pentru România la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare.

România, care a devenit principalul furnizor pentru agenția de stat pentru cereale din Egipt, după ce a câștigat contracte în fața Rusiei și Franței, a atras companii agricole ca ASI Europe din Germania și Archer-Daniels-Midland (ADM) și CHS din Statele Unite.

În primele opt luni ale acestui an, prin Portul Constanța au trecut 9,5 milioane de tone de cereale, cu 30% mai mult față de intervalul similar din anul trecut, iar volumul din acest an va depăși recordul de 15,3 milioane de tone consemnat în 2013, a spus Velicu.

Contractele futures pentru grâu tranzacționate la Paris au scăzut cu 21% în acest an, din cauza ofertei mari.

Exporturile de cereale care au avut loc anul trecut prin Portul Constanța au fost de 8,7 milioane de tone, peste nivelul de 5,389 milioane tone din 2012.

Portul Rouen din Franța a exportat 7,35 milioane de tone de cereale în 2013, comparativ cu 5,45 milioane de tone în 2012.

Producția de grâu moale a României, Bulgariei și Ungariei a urcat la un nivel total de 17,7 milioane de tone, de la 7,4 milioane de tone în urmă cu 10 ani, când regiunea a fost afectată de secetă, potrivit datelor Eurostat.

Producția de porumb a crescut în aceeași perioadă la 20,8 milioane de tone, de la 15,3 milioane tone.

„Exporturile de cereale ale României vor continua să crească. Este o regiune cu multe bogății naturale”, a declarat Peter Beerents, director general al Cibus Farmland Club, companie olandeză de consultanță în domeniul agricol.

Majoritatea cerealelor livrate din Portul Constanța sunt destinate țărilor din Orientul Mijlociu, iar traderii beneficiază de numărul mare de nave care caută contracte de transport.

Costul transportării unei cantități de circa 50.000 de tone de cereale din Constanța în Egipt a fost în medie de 12,63 de dolari pe tonă în acest an, în scădere de la 13,01 dolari în 2013.

Între mărfurile neambalate care sunt transportate prin portul Constanța se află cerealele, fierul vechi și cărbunele.

De la 1 iulie, autoritățile din Egipt au convenit achiziția a 600.000 de tone de grâu din Romania, peste cantitatea de peste 525.000 de tone din Rusia și cea de 480.000 de tone din Franța, conform datelor Bloomberg.

Constanța este avantajată pentru livrările de cereale spre Egipt, cea mai mare piață de profil din lume. Portul egiptean de cereale El Dekheila este la o distanță de 1.118 mile marine, la care se poate ajunge din Constanța în 3,5 zile, la o viteză de 14 noduri, potrivit ports.com.

Față de Odesa, distanța este de 1.393 de mile, iar față de Novorossiisk de 1.576 mde mile, iar durata transportului până la portul egiptean este de 4,1, respectiv 4,7 zile.

În ultimele patru luni, cei mai mari patru transportatori de mărfuri neambalate din portul Constanța au fost companiile Polska Zegluga Morska, National Navigation, Lebanese Shipping Union și Samos Steamship, care au preluat din port 18 încărcături.

Potențialul Portului Constanța este în continuare limitat de navigabilitatea redusă a Dunării, au arătat Beerents, de la Cibus Farmland Club, și Toma Dinu, decanul Facultății de Management a Universității de Științe Agricole din București.

„În anumite perioade ale anului, nivelul Dunării este atât de scăzut încât navigația este limitată pentru navele peste un anumit tonaj. Sunt disponibile fonduri europene mari, dar nu sunt cheltuite pentru creșterea adâncimii fluviului”, a spus Beerents.

Dinu a spus că cea mai mare parte a cerealelor din România sunt transportate la Constanța cu trenul sau camioanele, iar îmbunătățirea navigabilității Dunării și dezvoltarea porturilor fluviale ar permite creșterea exporturilor.

În 2012, Contanța era al nouălea mare port pentru mărfuri neambalate din UE, în urma porturilor Tranto (Italia) și Antwerp (Belgia), potrivit datelor Eurostat. Rotterdam se afla pe prima poziție.

Creșterea exporturilor de cereale ale României și îmbunătățirea logisticii au coincis cu investiții ale Cargill, ADM și CHS, care dețin participații la terminalele de cereale din portul Constanța.

ADM este cel mai mare procesator de porumb din lume, iar CHS cea mai mare asociație din industria cerealelor în SUA.

Inchide