Clase SEPARATE pentru elevii cu nevoi speciale, noua controversă marca Ecaterina Andronescu. Adriana Săftoiu: REVOLTĂTOR! Doar pentru asta, și merită o moțiune!

Clase SEPARATE pentru elevii cu nevoi speciale, noua controversă marca Ecaterina Andronescu. Adriana Săftoiu: REVOLTĂTOR! Doar pentru asta, și merită o moțiune!
Ecaterina Andronescu, ministrul Educației Naționale, ar dori înființarea unor clase separate pentru elevii cu nevoi speciale. Vezi de ce a revenit asupra declarației, după ce a văzut reacțiile din spațiul public

„Nici poveste să propun clase să producă segregarea acestor copii, ci să încercăm să îi susținem suplimentar cu un profesor de sprijin,” a revenit ministrul Educației asupra declarațiilor inițiale, într-o intervenție la Antena 3. „O s-o punem, probabil în viitoarea lege a educației. Pe măsură ce vom avea asigurate cadrele didactice, vom încerca să o transpunem și în realitate. Există și în acest moment, dar sunt foarte puțini profesorii de sprijin, din păcate.”

Și Ministerul Educației Naționale întărește printr-un comunicat de presă că nu se urmărește formarea de clase separate pentru copiii cu cerințe speciale, așa cum ministrul Educației, Ecaterina Andronescu, lăsase să se înțeleagă, duminică.

„Având în vedere informațiile apărute în spațiul public, cu privire la copiii cu dificultăți de învățare, MEN face următoarele precizări, menite să sublinieze, cu claritate, poziția ministrului Educației Naționale: Ministerul Educației Naționale urmărește integrarea copiilor cu dificultăți de învățare în unitățile de învățământ de masă și dezvoltarea serviciilor de sprijin educațional prin creșterea numărului profesorilor de sprijin și a consilierilor școlari – cu suportul cărora se realizează terapiile necesare, precum și prin formarea cadrelor didactice care predau în clasele unde sunt integrați individual copii cu nevoi speciale”, precizează reprezentanții Ministerului Educației, într-un comunicat de presă.

„Declarațiile ministrului educației naționale, pe tema mai sus-menționată, au făcut referire întocmai la această necesitate, de a aloca suplimentar profesori de sprijin copiilor cu dificultăți de învățare. Precizăm că nu se intenționează organizarea unor clase separate, numai cu elevi cu cerințe educaționale speciale”.

Ecaterina Andronescu declarase duminică că elevii cu dificultăți de învățare se află acum integrați fie în școli speciale, fie în sistemul normal, dar fără profesori dedicați, motiv pentru care o variantă ar fi înființarea claselor separate pentru acești copii.

„Noi acum îi avem pe cei cu dificultăți de învățare, să îi numim așa generic, împărțiți în două categorii. Pe unii îi trimitem în școlile speciale, iar alții sunt în școlile normale, integrați în clasele normale. Acolo, din păcate, într-o foarte mică măsură reușim să asigurăm profesori de sprijin pentru copiii integrați în clasele normale și atunci creăm dificultăți la profesori”, a declarat ministrul Educației, la Digi 24.

Drept urmare, ministrul spune că o variantă ar fi locuri speciale cu profesori de sprijin. „Și mă gândeam dacă nu am putea să îi împărțim mai mulți într-un loc și să punem profesori de sprijin acolo. Adică aș vrea: ca și lor, celor integrați în școlile de masă, să le putem asigura profesori de sprijin”, a mai afirmat Ecaterina Andronescu.

Măsura este însă contestată de UNICEF, care consideră că elevii cu nevoi speciale se integrează mai bine atunci când sunt expuși diversității.

„Experiența ne-a arătat că elevii învață mai bine atunci când sunt expuși diversității, când suportul pentru ei este apropiat nevoilor lor. Fiecare copil este diferit, fiecare copil se dezvoltă și învață în moduri diferite, iar serviciile, adică cele de stat, trebuie să fie capabile să se adapteze acelor nevoi speciale”, spune Pieter Bult, oficial al UNICEF în România.

Săftoiu: Cea mai revoltătoare inițiativă

Adriana Săftoiu critică vehement inițiativa Ecaterinei Andronescu, într-o postare pe Facebook. „Andronescu. Ecaterina Andronescu. Vrea clase speciale pentru copiii cu cerințe educaționale speciale. Este una dintre cele mai revoltătoare inițiative. Sunt zeci de ani de când în țările model în sistemul educațional efortul e pentru ca acești copii să fie integrați în învățământul de masă, iar învățământul special să fie o excepție.

În loc să găsescă soluții pentru ca acești copii să aibă profesori de sprijin, integrați în învățământul de masă, Andronescu se scuză lamentabil și propune o măsură aberantă, nedreaptă, lipsită de orice responsabilitate față de acești copii. Doar pentru asta și merită o moțiune! Și apoi să speri că, odată plecată, nimănui nu îi va mai trece prin cap să o numească ministru al Educației.

PS: Până la moțiune, voi cere marți, în Comisia pentru Drepturile Omului, audierea lui Andronescu. Prea grav ce vrea să facă,” scrie Adrian Săftoiu pe Facebook.

Elevii, repetenți în clasa I, o altă controversă marca „Andronescu”

În luna ianuarie, Ecaterina Andronescu a stârnit numeroase controverse, după ce a declarat că vrea să lase repetenți elevii încă din clasa I. Nemulțumită de performanțele Învățământului românesc, actualul ministru al Educației considera că repetenția precoce ar fi una dintre soluțiile ca elevii să nu ajungă până în clasa a VIII-a fără să știe să scrie sau să socotească.

„Din păcate este o prevedere legală. Până în clasa a III-a, nu îi poate lăsa repetenți, dar eu cred că trebuie să revenim asupra acestui lucru, pentru că iată unde suntem: ajungem la clasa a VIII-a și atunci constatăm că nu știu să scrie bine, să calculeze și 36% nu sunt în stare să ia 5 la evaluarea de la clasa a VIII-a. Obiectivele trebuie să le stabilim prin lege și fișa postului profesorului,” a declarat ministrul Educației la Digi24.

Ea consideră o greșeală că un elev de clasa I nu poate fi lăsat repetent: „Categoric.(…) Te străduiești mai mult să-l înveți ce trebuie să-l înveți”.

Potrivit Ordinului Ministerul Educației nr. 5115/2014 – privind aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, la sfârșitul clasei pregătitoare și la sfârșitul clasei I, elevii nu pot fi lăsați repetenți. Elevii cu dificultăți de învățare vor rămâne în colectivele în care au învățat și vor intra într-un program de remediere sau recuperare școlară pe parcursul anului următor.

Reprezentanții părinților nu sunt de acord cu intenția ministrului Educației deoarece consideră că repetenția i-ar afecta emoțional la așa o vârstă fragedă.

„Această inițiativă ar afecta, cel puțin din punct de vedere emoțional, un copil care abia se obișnuiește cu mediul școlar și care are șapte ani. Nu avem cum să fim de acord cu așa ceva. Nu știu de ce un ministru și-a dorit acest lucru. Până la urmă, în calitate de ministru poate propune orice, dar văzând reacțiile tuturor, nu vom agreea așa ceva și sperăm să nu fie impusă prin noua Lege a educației, care va fi în dezbatere publică,” a declarat Iulian Cristache, președintele Federației Asociațiilor de părinți din învățământul preuniversitar.

Dimpotrivă, președintele Federației Sindicatelor din Educație „Spiru Haret” Marius Nistor consideră propunerea binevenită.

„Din punctul meu de vedere, este o problemă că la nivelul clasei a I-a, treci în clasa a II-a fără să ai cunoștințe elementare.(…) Marea problemă a noastră este că avem peste 50.000 de copii care nu știu să scrie și să citească suficient de corect. Copii care termină gimnaziul, copii care ajung în liceu și sunt puși în imposibilitatea de a susține examenul de Bacalaureat,” apreciază Nistor.

„Consider că ar trebui să începem în regim de urgență discuții despre legea învățământului preuniversitar, legea învățământului universitar. Toate aceste probleme să fie puse în dezbatere publică și clarificate din punct de vedere legal. Să avem actele normative.(…) Din punctul meu de vedere, copilul acela cum poate intra în clasa a II-a, atâta timp cât nu are elementele de bază? E ca și cum aș vrea să-l trec direct în clasa a XI-a, dar el are probleme la nivelul clasei a X-a. Îl trec doar de dragul de a-l trece?” se întreabă Marius Nistor.

foto: Mediafax Foto / Andreea Alexandru

Inchide