Prima pagină » Magazin » O versiune mai tânără a „Giocondei”, prezentată la Geneva

O versiune mai tânără a „Giocondei”, prezentată la Geneva

O versiune mai tânără a
O versiune anterioară și controversată a celebrei "Gioconda" de Leonardo da Vinci a fost prezentată, joi, la Geneva, de Mona Lisa Foundation, în cadrul unei conferințe de presă, informează AFP.

O versiune anterioară și controversată a celebrei „Gioconda” de Leonardo da Vinci a fost prezentată, joi, la Geneva, de Mona Lisa Foundation, în cadrul unei conferințe de presă, informează AFP.

În fața a peste o sută de jurnaliști și cameramani, tabloul, păstrat timp de 40 de ani într-un seif din Elveția, a fost prezentat presei.

El prezintă o „Mona Lisa” mai tânără decât aceea care este expusă la Muzeul Luvru, și, potrivit fundației elvețiene cu sediul la Zurich, a fost pictat cu 10 ani înainte de „Gioconda” de Leonardo da Vinci, și prezintă aceeași femeie, dar cu 10 ani mai tânără.

În sprijinul afirmațiilor sale, fundația elvețiană spune că a strâns „dovezi istorice, comparative și științifice care demonstrează că au existat întotdeauna două portrete ale «Mona Lisei» de Leonardo da Vinci: «versiunea anterioară» și «La Gioconda»”.

Fundația a publicat în aceeași zi o carte de 320 de pagini, intitulată „Mona Lisa, versiunea anterioară”, ce prezintă dovezile care, potrivit autorilor săi, demonstrează că această versiune anterioară a fost pictat de marele maestru italian.

Tabloul aparține în prezent unui consorțiu internațional, ai cărui membri doresc să își păstreze anonimatul.

Consorțiul a cumpărat tabloul în 2003 de la moștenitorii lui Elisabeth Meyer, partenera de viață a colecționarului de artă Henry Pulitzer, un verișor îndepărtat al lui Joseph Pulitzer, creatorul premiilor care îi poartă numele.

Henry Pulitzer a cumpărat tabloul în 1962, după ce a vândut multe bunuri mobiliare și imobiliare pentru a putea să îl achiziționeze.

După ce l-a cumpărat, a depus tabloul într-un seif din Elveția.

La moartea sa, în 1979, tabloul a fost moștenit de partenera lui de viață Elisabeth Meyer, iar consorțiul l-a achiziționat după decesul acesteia.

„După mine, este vorba de aceeași persoană. Am digitalizat tabloul «Mona Lisa» de la Luvru, apoi am transformat portretul într-o fotografie”, a declarat în conferința de presă de joi Joe Mullins, un expert CIA consultat de fundația elvețiană.

Fotografia a fost apoi „întinerită” cu 12 ani, grație unei „chirurgii estetice digitale”. Fotografia întinerită a fost apoi comparată cu «Mona Lisa» anterioară. „Totul corespunde perfect, sunt convins că este vorba de aceeași persoană, pictată în două momente diferite din viața ei”, a adăugat Joe Mullins.

La rândul său, profesorul John F. Asmus, fizician la Universitatea din California, spune că a fost invitat să vadă tabloul în urmă cu câțiva ani, la Lausanne. „Am fost frapat de frumusețea chipului și de urâțenia peisajului”, a spus el.

După părerea sa, cele două tablouri prezintă asemănări uimitoare, mai ales în cazul rotunjimilor de la nivelul chipului și al decolteului.

Profesorul Alessandro Vezzozi, director al Museo Ideale Leonardo Da Vinci din Toscana, consideră că tabloul nu are în întregime aceeași calitate, dar nu a dorit să se pronunțe în ceea ce privește paternitatea tabloului, atât timp cât studiile sale asupra acestei picturi sunt încă în curs.

„Ceea ce este important este că am putut să vedem astăzi, pentru prima oară, acest tablou și că le-am permis și altora să îl vadă”, a spus Vezzozi.

Fundația elvețiană i-a invitat pe toți istoricii și experții specializați în opera lui Leonardo da Vinci să vină să vadă tabloul, mai ales pe aceia care se îndoiesc de faptul că marele artist italian ar fi pictat această „Mona Lisa” anterioară, așa cum consideră profesorul Martin Kemp, profesor emerit la Oxford.

Contactat de AFP, Martin Kemp spune că imaginile din acest tablou produse cu raze X și infraroșii „nu conțin toate caracteristicile tablourilor identificate ca fiind pictate de Leonardo”. Martin Kemp pune totodată sub semnul întrebării anterioritatea acestei picturi în raport cu „Gioconda” de la Muzeul Luvru, subliniind faptul că această versiune „este conformă cu starea finală a picturii de la Luvru – care a suportat niște schimbări – și deci, în consecință, ea nu poate preceda pictura de la Luvru”.

Recomandarea video

Mediafax
Un șofer din București a lovit un copac și două ambulanțe SMURD
Digi24
Vladimir Putin „a otrăvit” mințile rușilor. Mihail Kasianov, despre ultima întâlnire cu liderul de la Kremlin: „Te voi distruge oricum”
Cancan.ro
FBI intră pe fir în cazul lui Emil Gânj! Descoperiri ULUITOARE în telefonul criminalului din Mureș
Prosport.ro
Mădălina Ghenea i-a înnebunit pe arabi. Cum și-a făcut apariția în Qatar
Adevarul
Povestea celui mai bogat sat din Ucraina, aflat la graniţa cu România. Paradoxul castelelor din Nyzhnia Apșa
Mediafax
AEP: Peste 2.2 milioane de alegători înscriși pentru alegerile locale parțiale de duminică
Click
Roxana Călin, doctoriţa care a îngrozit România în anii ’90. Și-a ucis şi tranşat rivala în dragoste
Digi24
Rachete spațiale, aur ilegal și o misiune imposibilă a Legiunii Străine: De ce nu poate Europa să își apere frontiera din Amazon
Cancan.ro
Ultimele imagini cu Rodica Stănescu înainte să moară! Se transformare radical de dragul iubitului. Intervenții estetice și...
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Un EXPERT spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat INTELIGENTE
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Astronomii descoperă că o forță misterioasă influențează piticele albe