Prima pagină » Economic » Marile schimbări din 2018. Lista măsurilor care intră în vigoare la început de an

Marile schimbări din 2018. Lista măsurilor care intră în vigoare la început de an

Marile schimbări din 2018. Lista măsurilor care intră în vigoare la început de an
Anul 2018 vine cu o serie de schimbări majore pentru angajații și angajatorii din România. Gândul vă propune o trecere în revistă a măsurile care intră în vigoare începând cu 1 ianuarie.

1. Salariul minim pe economie crește de la 1.450 de lei la 1.900 de lei.  

Salariul de bază minim brut pe țară garantat în plată va fi majorat începând cu 1 ianuarie 2018 de la 1450 lei lunar la 1.900 lei lunar pentru un program complet de lucru de 166 de ore în medie pe lună, potrivit unei Hotărâri de Guvern. „Practic, majorarea salariului minim brut de la 1.450 lei la 1.900 lei reprezintă o creștere de 31,03% față de anul 2017 și este influențată de transferul contribuțiilor de la angajator la angajat, care reprezintă 22,75%. În această sumă nu sunt incluse sporuri și alte adaosuri”, se arată în comunicat. 

Potrivit sursei citate, pentru un program complet de lucru de 166 ore în medie pe lună, în anul 2018, valoarea medie orară a salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată reprezintă 11,40 lei/oră pentru cei 1.900 lei lunar.

„Majorarea salariului de bază minim brut pe țară urmărește depășirea pragului de 40% pentru plata muncii din total producție, astfel încât să se apropie de 50%, media din Europa. Nivelul de 1.900 de lei al salariului de bază minim brut pe țară garantat în plată a fost stabilit în urma dezbaterilor cu partenerii sociali. Măsura va conduce la un impact asupra Produsului Intern Brut real de 0,6 puncte procentuale prin stimularea ocupării, creșterea puterii de cumpărare a salariaților și reducerea muncii la negru”, se mai arată în comunicatul Executivului. 

2. Transferul contribuțiilor sociale de la angajator la angajat

De la 1 ianuarie, la pachet cu reducerea cotei totale a contribuțiilor sociale obligatorii, per total cu 2 puncte procentuale, de la 39,25% la 37,25%, acestea trec din sarcina angajatorului în cea a angajatului. Unul dintre riscuri este însă ca, în lipsa unei obligații, salariul brut al angajatului să nu crească, iar netul să fie mai mic odată cu noile reglementări. 

„Noi ne-am asigurat că din cauza acestui nou Cod Fiscal salariile nete nu au cum să scadă. Dacă vor scădea înseamnă că este fix doar vina angajatorului, care dorește să ia din banii angajatului, care i se cuvin lui, dar angajatorul, anul viitor, va avea aceeași cheltuială salarială pe care o are și anul acesta. Deci, nu e niciun motiv să umble la netul salariatului. Iar prin deducerile pe care le-am făcut, prin impozitele pe care le-am scăzut, ne-am asigurat că netul nu numai că nu scade, ci dimpotrivă, crește. E adevărat, creșterea este foarte mică”, a declarat Lia Olguța Vasilescu, recent, vorbind despre riscul scăderii salariului net. 

În ultima ședință, Guvernul a aprobat,  declanșarea procedurilor pentru instituirea unei scheme de ajutor de minimis pentru pentru întreprinderile cu angajați scutiți de la plata impozitului pe venit, IT, astfel încât veniturile acestora să nu fie diminuate din cauza transferului contribuțiilor sociale.

3. Reducerea cotei de impozit pe venit de la 16% la 10%

Cota de impozitare scade pentru veniturile din salarii și asimilate salariilor, din activități independente, din cedarea folosinței bunurilor, din investiții (mai puțin veniturile din dividende, pentru care se menține cota de impozit de 5%), din pensii, din activități agricole, silvicultură și piscicultură, din premii și din alte surse. 

4. Reducerea contribuției pentru fondurile de pensii administrate privat la 3,75%

Procentul de plată către Pilonul 2 de pensii va fi redus de la 5,1 la 3,7%, fără a fi afectată valoare nominală. Guvernul a motivat decizia drept o consecință a creșterii salariului brut cu 20%.  „Acel procent (6% -n.r.) a fost pus într-o perioadă în care Pilonul II avea nevoie de resurse. Acum, după atâția ani, nu cred că mai este cazul să urcăm procentul în fiecare an”, a explicat ministrul Muncii. 

5. Taxa de solidaritate pentru angajatori

Începând din ianuarie 2018, se introduce o nouă contribuție pentru angajatori, respectiv „Contribuția asiguratorie pentru muncă” în cotă de 2,25% aplicată la veniturile din salarii și asimilate salariilor. 

6. Începe acordarea tichetelor de vacanță

Tichetele de vacanță se vor acorda începând cu 1 ianuarie 2018, a anunțat ministrul Turismului, Titus Dobre. Acestea vor fi nominale, iar dacă vreo unitate de cazare sau agenție de turism le va vinde, li se va ridica licența. 

„Sunt deja bugetate, există în proiectul de buget pe anul 2018. S-a discutat în așa fel încât toate instituțiile publice centrale, unde avem suma respectivă de aproximativ 842 de milioane de lei, să le acorde în primul trimestru al anului 2018”, a declarat Titus Dobre.

Potrivit acestuia, valoarea indemnizației sau primei de vacanță este de 1.450 de lei și se acordă sub forma voucherelor de vacanță care pot fi tip de 1 leu, 5 lei sau 10 lei.

7. Se majorează indemnizația minimă pentru creșterea copilului

Guvernul României a adoptat o ordonanță de urgență prin care la indemnizația minimă de creștere a copilului se vor adăuga 17 lei, începând cu 1 ianuarie. 

„Indemnizația minimă de creștere a copilului se va majora la 1.250 de lei, de la 1 ianuarie 2018, față de 1.233 de lei cât este în prezent. Pentru asigurarea acestei majorări, indemnizația de creștere a copilului nu va mai fi raportată la salariul minim, ci la Indicele Social de Referință (ISR). În prezent, valoarea ISR este stabilită la 500 de lei, iar indemnizația va avea valoarea a 2,5 ISR”, conform Ministerului Muncii. 

8. Scad tarifele pentru roaming

De la 1 ianuarie 2018 vom avea parte de o scădere a tarifelor pentru roaming și de o creștere a volumului de date. Astfel, volumul de consum rezonabil va crește cu aproximativ 22% față de cel aplicat în perioada 15 iunie – 31 decembrie 2017. Apoi, depășirea acestui volum poate duce, dacă furnizorii practică asta, la o suprataxare, chiar și în cazul în care traficul inclus nu a fost complet epuizat. În prezent, suprataxa este de maximum 7,7 euro pe GB sau 0,77 eurocenți pe MB. De la 1 ianuarie 2018, aceasta va scădea la maximum șapte euro per GB sau 0,6 eurocenți per MB, fără TVA. Totodată, de la 3 ianuarie 2018, scade cu 16% suprataxa pentru apelurile primite, de la 1,08 la 0,91 eurocenți/minut. 

Comentarii 0

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Vă rugăm să țineți cont că folosirea injuriilor, a limbajului instigator la ură, a apelurilor la violență sau trimiterea repetată, în mod abuziv, a aceluiași comentariu pot duce nu doar la ștergerea mesajului, ci și la suspendarea temporară a dreptului de a comenta. Site-ul nostru încurajează dezbaterile aprinse, dar civilizate. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru contribuția la o discuție bazată pe argumente, nu pe atacuri.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Celebrul tren de lux care a trecut prin România își schimbă traseul din 2027! Noua destinație exclusivistă
Digi24
George Simion: Se pregătește un mare, mare blat. Vor să fărămițeze AUR. După Călin Georgescu, urmez eu
Cancan.ro
CONFESIUNEA făcută de Valeriu Gheorghiță, după moartea colonelului (rtg.) Oana Ciobanu: 'Am cunoscut-o înainte de pandemie'
Prosport.ro
FOTO. Soția lui Cristiano Ronaldo, apariție spectaculoasă
Adevarul
„Pisica s-a ascuns supat”. Substantivul care a stârnit un val de reacții: „Să ne râdem umpic”
Mediafax
„Nu trebuie să fie unul fraierit și unul șmecher”. Grindeanu NU vrea guvern minoritar
Click
Mirabela Grădinaru, o nouă gafă vestimentară: „A îmbrăcat rochia invers, ca să nu se deoache?” Sfatul stiliștilor
Digi24
Putin e Dobby. O rusoaică a făcut un scandal monstru pentru că celebrul personaj expus într-o vitrină semăna prea mult cu dictatorul
Cancan.ro
Amendă între 10.000 și 20.000 lei pentru toți românii care locuiesc la curte și fac acest lucru în fața porții de intrare
Ce se întâmplă doctore
Gabriella de la „Insula Iubirii”, înainte de operațiile estetice. Cum s-a schimbat ispita în ultimii ani? Mulți nu au recunoscut-o
Ciao.ro
Cum au arătat Andreea Esca, Delia sau Andra când s-au căsătorit. Andreea Bănică a strălucit într-o rochie minusculă
Promotor.ro
A venit la RAR să-și recupereze talonul, dar inspectorii au descoperit ceva mult mai grav
Descopera.ro
Moștenim traumele strămoșilor? Unde se termină știința și începe pseudoștiința
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. - Treci pe la mine? Sunt goală și singură!
Descopera.ro
Restituire istorică în Franța: o vioară confiscată de naziști a fost înapoiată moștenitorilor după 80 de ani
Mediafax Italia
Părinții DIVORȚAȚI pot primi 500 de euro pentru chirie! Până când SE DEPUN CERERILE
Mediafax Spania
Te poți angaja și tu aici! Cazare gratis, mese incluse și 4 ORE DE MUNCĂ