Prima pagină » Economic » Proprietarii de case și mașini scumpe, așteptați să depună la ANAF declarațiile pentru „taxa pe lux”. Formularul a fost publicat în Monitorul Oficial

Proprietarii de case și mașini scumpe, așteptați să depună la ANAF declarațiile pentru „taxa pe lux”. Formularul a fost publicat în Monitorul Oficial

Persoanele fizice și juridice din România care dețin clădiri rezidențiale și autoturisme de lux trebuie să depună până la 30 septembrie, respectiv 31 decembrie, declarația fiscală pentru „impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare”, care este în vigoare de la 1 ianuarie, conform modificărilor aduce Codului Fiscal. Primul termen a fost prorogat, de la cel inițial de 30 aprilie, având în vedere că procedura și formularul abia au fost publicate săptămâna trecută în Monitorul Oficial.

Orice persoană fizică din România care, la data de 31 decembrie a anului fiscal anterior, are în proprietate sau proprietate comună clădiri rezidenţiale în țară, cu o valoarea impozabilă a clădirii de peste 2,5 milioane de lei și toate persoanele fizice și persoanele juridice care au în proprietate autoturisme înmatriculate/înregistrate în România a căror valoare de achiziţie individuală depășește 375.000 lei sunt obligate să plătească impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare, introdus în Codul Fiscal prin Legea 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 977/27.10.2023.

Impozitul se datorează pe o perioadă de 5 ani începând cu anul fiscal în care are loc predarea-primirea autoturismului sau pentru fracțiunea de ani rămasă până la împlinirea perioadei de 5 ani de la această dată pentru cele la care predarea-primirea autoturismului a avut loc anterior, potrivit unei informări din decembrie a Agenţei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).

Potrivit documentului, modelul și conținutul declarației privind impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se stabilesc prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală, care se emite în termen de 60 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, dar, dat fiind că acesta, respectiv Ordinul ANAF 3.738/2024, a apărut în Monitorul Oficial săptămâna trecută, termenul de declarare pentru clădiri a fost stabilit pentru data de 30 septembrie în loc de 30 aprilie.

Cum se calculează „taxa pe lux”

Ordinul nr.3.738 din 9 iulie 2024 al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală pentru aprobarea modelului si conținutului formularului 216 „Declarație privind impozitul special pe bunurile imobile si mobile de valoare mare”, precum si a Procedurii privind modalitatea în care se realizează colaborarea dintre organul fiscal local si organul fiscal central privind primirea/transmiterea unor informații referitoare la contribuabilii care datorează impozit special pe bunurile imobile de valoare mare, a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 689/17 iul. 2024.

Acesta include toți pașii privind completarea noii declarații pentru „taxa de lux”.

Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se calculează astfel:

  • în cazul proprietăților reprezentând clădiri rezidenţiale, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenţei dintre valoarea impozabilă a clădirii comunicată de către organul fiscal local prin decizia de impunere și plafonul de 2,5 milioane de lei;
  • în cazul proprietăților reprezentând autoturisme, prin aplicarea unei cote de 0,3% asupra diferenţei dintre valoarea de achiziţie și plafonul de 375.000 lei.

Astfel, la o casă de 3,5 milioane de lei, de exemplu, impozitul datorat este de 0,3% din diferența de 1 milion de lei, respectiv 3.000 de lei.

Impozitul special pe bunurile imobile și mobile de valoare mare se plătește la bugetul de stat și se administrează de ANAF.

Procedura de depunere

Potrivit ordinului ANAF publicat în Monitorul Oficial, termenul de depunere în cazul contribuabililor cu clădiri rezidenţiale, declarația se depune la organul fiscal central competent până la data de 30 septembrie inclusiv a anului fiscal curent;

În cazul contribuabililor cu autoturisme de lux, declarația se depune la organul fiscal central competent până la data de 31 decembrie inclusiv a anului fiscal curent. Aceasta poate fi corectată prin depunerea unei declarații rectificative.

Declarația se completează de către contribuabil sau de către împuternicitul/reprezentantul legal/curatorul fiscal al acestuia, înscriind, corect, complet și cu bunăcredință informațiile prevăzute de formular, corespunzătoare situației sale fiscale.

Declarația se completează cu ajutorul programului de asistență și se transmite prin mijloace electronice de transmitere la distanță, în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

Trebuie să inclusă date de identificare a contribuabilului, cu numele și prenumele persoanei fizice sau denumirea persoanei juridice și codul de identificare fiscală, după caz.

Citește și: Proprietarii de case și terenuri ar putea plăti TAXE mai mari. În ce condiții se pot aplica majorările

Comentarii 0

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Vă rugăm să țineți cont că folosirea injuriilor, a limbajului instigator la ură, a apelurilor la violență sau trimiterea repetată, în mod abuziv, a aceluiași comentariu pot duce nu doar la ștergerea mesajului, ci și la suspendarea temporară a dreptului de a comenta. Site-ul nostru încurajează dezbaterile aprinse, dar civilizate. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru contribuția la o discuție bazată pe argumente, nu pe atacuri.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
„Papucii nu se negociază”! Reguli NESCRISE, explicate de o americancă din România
Digi24
Butonul din mașină pe care șoferii sunt obligați să îl folosească. Situațiile prevăzute de Codul rutier
Cancan.ro
Unde s-a angajat Monica Gabor, după ce și-a falimentat toate afacerile din SUA. E de NERECUNOSCUT la 39 de ani!
Prosport.ro
Transformarea lui Adrian Mutu. A slăbit 13 kilograme cu dieta lui strictă: ce mănâncă și ce bea
Adevarul
„Ciufulitul ăsta este o greșeală genetică”. Derapaj într-o importantă filială PNL
Mediafax
Trump și Putin, înțelegere cu efect la pompa românilor. Cât ar putea ajunge să coste motorina în România
Click
Andreea Popescu, dezvăluiri despre apropierea de Dan Alexa în timpul căsniciei cu Rareș Cojoc: „Eu cu el până la moarte”
Digi24
Ce se întâmplă dacă se descoperă petrol sau gaze sub terenul tău. Cui aparțin resursele și în ce situații poți primi despăgubiri
Cancan.ro
'Profetul Apocalipsei' anunță o nouă pandemie, după ce a prezis corect pandemia COVID 19: 'O boală mult mai...'
Ce se întâmplă doctore
Este de nerecunoscut! Celebra actriță a slăbit 32 de kilograme în aproape 2 ani. Care este secretul transformării sale: „Nu am folosit injecții”
Ciao.ro
Cum au arătat Andreea Esca, Delia sau Andra când s-au căsătorit. Andreea Bănică a strălucit într-o rochie minusculă
Promotor.ro
Dai flash-uri ca să avertizezi despre radar? Țara în care Poliția poate amenda cu ajutorul dronelor
Descopera.ro
De ce oamenii repetă afirmații în fiecare dimineață? Când pot ajuta și când nu fac aproape nimic
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. - Treci pe la mine? Sunt goală și singură!
Descopera.ro
Cum au schimbat Universul primele stele? Noi simulări fără precedent au aflat răspunsul
Mediafax Italia
A fost CUTREMUR: ”S-a simțit puternic!”
Mediafax Spania
Stai în chirie? Cât vei plăti după noile reguli