Mai sunt câteva zile până la Crăciun și țara noastră se confruntă cu o realitate tristă. Vorbim despre faptul că România a ajuns să importe circa 80% din carnea de porc. „Suntem la mâna jucătorilor de pe piaţa din Europa”, a afirmat Feliciu Paraschiv, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR), la un eveniment de specialitate.
„Noi produceam acum câţiva ani 50% din carnea pe care o consumam. Acum mai producem 20%. Circa 80% din carnea de porc este importată. Deci, suntem cumva la mâna marilor jucători de pe piaţa cărnii de porc din Europa şi ne minunăm că, uite, domnule, s-a scumpit carnea de porc! Dar ce s-a scumpit carnea de porc!”, a afirmat Feliciu Paraschiv, vicepreşedintele Asociaţiei Naţionale a Comercianţilor Mici şi Mijlocii din România (ANCMMR), la un eveniment de specialitate.
La nivelul pieței există un deficit comercial de 25% pe mâncare procesată – carnea de porc fiind principala componentă care provoacă 830 milioane Euro deficit anual – arată și un studiu independent realizat de un colectiv de cercetători din cadrul ASE, la solicitarea unui mare retailer.
În anul 2022, în România s-au abatorizat 3 milioane de porci, față de cei aproape 5 milioane câți fuseseră abatorizați în 2016. O altă problemă identificată în studiul citat este reprezentată de mobilitatea animalelor care ajung să fie vândute în târguri, deși nu îndeplinesc criteriile de calitate pentru a fi comercializate.
De asemenea, măcelăriile mici au un rol semnificativ negativ în răspândirea pestei porcine, cauza reprezentând-o problema angajaților care nu respectă condițiile sanitar-veterinare, motiv pentru care măsurile sanitar-veterinare trebuie adresate cu prioritate acestor categorii, mai arată cercetarea ASE.
În dezbaterea organizată de CLCC Coaliţia pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării, Feliciu Paraschiv acuză Statul că nu sprijină sub nicio formă producătorii să se apuce din nou să crească porci.
„Le-am omorât porcii cu pesta porcină, le-am dat nişte legi foarte bune: trebuie să stea nu ştiu câte luni până trece virusul, să mai aştepte nu ştiu cât… Oamenii ăia se lasă de afaceri în condiţiile astea. Mai apăruse şi ceva pe la oi, o pestă. Am avut cu aviara, cu vacile, acum oile scăpaseră sănătoase”, a pecizat acesta, citat de Hotnews.ro.
Totodată, vicepreşedintele ANCMMR a subliniat că, în ultimele zile, a observat scumpiri la specialităţile pe care le consumă, tradiţional, românii de sărbători.
„Am observat nişte creşteri de preţ în ultimele zile la specialităţile pe care le consumă, tradiţional, românii de sărbători, la lebăr, la şorici, la tobă, la capul de porc, dar nu neapărat la carne. Nu ştim ce se va întâmpla. E posibil ca în ultima săptămână, înainte de Crăciun, jucătorii puternici să scumpească.
Ştiu că noi suntem mari consumatori de carne de porc şi s-ar putea să ridice preţul, oarecum artificial, în ultima săptămână, lucru pe care o să-l vedem şi la citrice. Am observat, în ultimii 10 ani, că în ultima săptămână sau în ultimele 10 zile ale anului, citricele, bananele, fructele exotice din import se scumpesc”, a adăugat vicepreşedintele ANCMMR.
În condițiile în care o masă decentă de Crăciun, pentru patru persoane, cu sarmale, friptură, cozonac, băuturi și alte bunătăți de sezon, trece de 1000 de lei, pentru mulți dintre români va fi o adevărată provocare să reușescă să își petreacă sărbătorile ca în vremurile bune.
Deși salariile au crescut comparativ cu anii trecuți, românii rămân europenii care cheltuiesc cel mai mult pe alimente. Potrivit Eurostat, peste 25% din veniturile lunare sunt alocate mâncării, un procent mult peste media europeană.
Producătorii și retailerii din sectorul alimentar par să fi înțeles această provocare, dovadă că au lansat, în ultimele zile, o serie de campanii promoționale adaptate puterii de cumpărare tot mai reduse a populației –vedem tot mai multe promoții nu la kilogram sau la bucată, ca în trecut, ci la suta de grame.
„Oamenii vor merge și vor cumpăra cu felia, cu bucățica, cu dumicatul din bunătățile clasice de sărbători. Este rezultatul politicii falimentare, cinice, a statului român de a stimula inflația, creșterile de prețuri, pentru a crește încasările la buget și a-și dilua datoriile istorice’’, arată analiza Frames.
Scăderea vânzărilor în retailul românesc a început încă de acum doi ani, însă în 2024 s-a accentuat semnificativ, multe dintre magazine, mai ales cele mici, reușind cu greu să mai facă față provocărilor generate de vânzările în volume sub nivelul așteptărilor.
Foto: Envato Elements