Unitatea mobilă de foraj offshore Transocean Barents, pe care lucrătorii o numesc „Mighty Barents” (Barents cea puternică – engl.), se află în Portul Constanța, unde a ajuns în noiembrie, după un drum de 18 zile în care a înregistrat și o premieră mondială: trecerea pe sub podurile din Bosfor. Dupa ce turla va fi repusă în poziție si după ce se vor instala echipamentele de foraj, platforma va porni în perioada următoare la 160 de kilometri în largul Mării Negre, în perimetrul de mare adâncime Nepun Deep, conform informațiilor OMV Petrom, operatorul proiectului și partener egal alături de Romgaz. Primele foraje se vor realiza în cursul acestui an, iar în 2027 va începe producția.
Transocean Barents, uriașa unitate mobilă de foraj offshore, contractată pentru forarea sondelor de producție din proiectul Neptun Deep, a ajuns în Constanța, în noiembrie 2024.
Cu o lungime de 90 de metri și o lățime de 70 de metri, la puntea principală, „Mighty Barents” a trecut prin opt luni de pregătire – 750.000 de ore de lucru însumate – pentru asigurarea unei călătorii în siguranță din Cartagena, Spania, în România.
:format(webp):quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.gandul.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F01%2Fneptun-deep-infografic-gandul.jpeg)
În drumul său spre Marea Neagră, unitatea mobilă de foraj offshore a traversat în siguranță Strâmtoarea Bosfor, și numai câțiva metri au despărțit vârful platformei de poduri, ceea ce a necesitat coborârea turlei, o premieră mondială pentru Transocean și acest tip de platformă.
Platforma se află în prezent în Portul Constanța, unde este pregătită pentru viitoarele operațiuni de foraj pentru OMV Petrom și Romgaz. Echipajul este format din 160 de lucrători, de numeroase naționalități, pe lângă români.
Așa cum declarau membrii Directoratului OMV Petrom în noiembrie, turla, care cântărește în jur de 220 de tone, a fost rabatată pe punte pentru a permite trecerea pe sub podurile din Strâmtoarea Bosfor, iar echipajul urma să efectueze operațiunea inversă și va pregăti echipamentul pentru foraj, astfel încât, în 2025, să poată fi începute operațiunile în siguranță.
Platforma își generează propria energie și funcționează la cele mai înalte standarde de siguranță și protecție a mediului, potrivit operatorului proiectului.
Infrastructura necesară pentru dezvoltarea zăcămintelor comerciale Domino și Pelican Sud include:
Proiectul Neptun Deep este dezvoltat de OMV Petrom și Romgaz (prin filiala sa Romgaz Black Sea Limited), fiecare companie având o cotă de participare de 50% la proiect. Investițiile necesare fazei de dezvoltare însumează, cumulat, până la 4 miliarde de euro.
Producția totală din Neptun Deep este estimată la aproximativ 100 de miliarde de metri cubi de gaze naturale.
Forajul este estimat să înceapă în 2025, și, conform conducerii OMV Petrom, proiectul Neptun Deep progresează conform planului în vederea primelor livrări de gaze naturale în 2027.
În paralel, proiectul strategic „Țărmul Mării Negre – Podișor”, o investiție majoră a statului pentru exploatarea și valorificarea gazelor din Marea Neagră, se află într-un stadiu foarte avansat de realizare, a afirmat Ion Sterian, directorul general al Societății Naționale de Transport al Gazelor Naturale Transgaz SA, într-o declarație pentru Gândul.
Construcția gazoductului respectă calendarul asumat și, potrivit șefului Transgaz, are șanse să fie predat înainte de termenul-limită stabilit în contractul de execuție.
Citiți și: