Înșelătoriile prin telefon sunt în creștere, iar escrocii folosesc numeroase metode pentru a păcăli oamenii. Totodată, mesajele cu conținut ambiguu fac victime.
Mulți români au picat în astfel de capcane și le-au deschis calea unor necunoscuți spre sume importante de bani din conturile lor. Alții au devenit mai precauți și nu se lasă păcăliți.
„Spoofing” – Indiferent de numărul, denumirea instituției afișată pe ecranul telefonului, niciun angajat al Băncii, Poliției sau altei autorități nu cere să se facă un transfer, să se acceseze un credit sau să se ofere datele cardului bancar.
„Phishing” – Mesajele care solicită actualizarea urgentă a datelor contului sau confirmarea plății prin linkuri suspecte pot redirecționa utilizatorii către pagini false care colectează informații sensibile.
„Social Media Giveaway” – Concursurile false de pe rețele sociale care solicită date personale sau plăți „pentru revendicarea premiului” pot fi capcane pentru furtul identității sau accesarea conturilor financiare.
„Reduceri false” – Reducerile exagerate sau ofertele care par „prea bune pentru a fi adevărate” sunt adesea capcane. Accesarea linkurilor sau efectuarea plăților prin aceste platforme poate duce la furtul datelor personale și financiare.
Unii oameni primesc săptămânal astfel de apeluri și mesaje false.
„Sunt foarte multe cazuri. Soția mea a primit într-o zi un mesaj în care îi spunea că a câștigat niște lucruri și ea i-a spus să-i trimită cadoul, apoi îi trimite și ea banii. Și s-a încheiat”, a mărturisit un bucureștean.
„Săptămânal sună, dar nu răspund. Sună din UK, din Spania. Mă sunau o dată pe săptămână și a durat câteva luni. N-am răspuns”, a spus o studentă.
„Sunt oameni care au fost în astfel de situații. Au fost păcăliți, au dat acele sume de bani, și-au dat credențialele către diverse aplicații informatice. Practic, au dat acces către banii de care dispuneau. Eu nu aș da date. Link-uri nu deschid dacă nu le cunosc. În cazul în care primesc mesaje de la destinatari pe care nu-i cunosc, nu dau curs. În cazul în care aș cunoaște destinatarul, mai ales dacă mi-ar cere bani, aș confirma cu destinatarul că într-adevăr are nevoie de bani și nu aș da acces la card”, a spus o altă femeie.
CITEȘTE ȘI:
O nouă metodă de ÎNȘELĂCIUNE pe internet face victime. Ce este schema 1800 și cum funcționează