Titi Aur, expert în conducere defensivă, a expus motivul principal pentru care să nu calci ambreiajul atunci când frânezi. A explicat care este manevra corectă, dar și alte aspecte pe care toți șoferii trebuie să le cunoască. Informațiile se află mai jos, în articol.
De ce să nu calci ambreiajul atunci când frânezi? – reprezintă întrebarea pentru care Titi Aur, expert în conducere defensivă și pilot de raliuri, oferă un răspuns detaliat. Există o serie de informații pe care șoferii trebuie să le cunoască încă de la bun început, când circulă pe drumurile publice, pentru a nu pune nici viața în pericol, nici traficul. Obiceiul de a apăsa ambreiajul în timpul frânării este un obicei care poate deveni periculos, susține expertul. În acest mod, conducătorul auto poate pierde controlul volanului. Aflați, în continuare, de ce nu este recomandată această manevră.
„Foarte mulți șoferi calcă ambreiajul și atunci când nu trebuie. Din păcate, am găsit șoferi care conduc de 30 de ani. Am avut chiar un caz și când i-am spus, fiind în dreapta, că nu se face așa, mi-a tăiat-o foarte scurt și mi-a spus «Lasă-mă în pace! Fac asta de 30 de ani. Îmi spui că nu e bine ce fac?». Și atunci am spus «da, vă spun că nu e bine ce faceți»”, a spus Titi Aur.
Un asemenea obicei se poate dezvolta, de exemplu, în timpul școlii de șoferi. Atunci, unii dintre instructorii auto îi învață pe elevi să apese pedala de ambreiaj, înainte de a opri mașina pe loc, în ideea de a proteja mașina. Expertul în conducere defensivă a precizat faptul că ambreiajul ar trebui călcat în momentul în care se schimbă viteza.
„Instructorul te învață că, de fiecare dată înainte de a opri, înainte de a iniția oprirea, să calci ambreiajul. Pe urmă frâna, se scoate din viteză și pe urmă iei piciorul de pe ambreiaj. Acest lucru este valabil și foarte important în timpul școlii de șoferi, pentru că atunci se merge cu 30, maxim 40 km/h și, pentru a proteja mașina, instructorul te învață să calci ambreiajul de fiecare dată.
După ce termini școala, ar trebui să înțelegi că nu trebuie să faci așa și că nu trebuie să calci ambreiajul la fiecare frânare. Cum facem? Frânăm, accelerăm, frânăm, accelerăm, iar doar atunci când schimbăm viteza, călcăm ambreiajul, retrogradăm sau trecem într-o treaptă superioară și luăm piciorul de pe ambreiaj. Frâna și ambreiajul nu trebuie acționate împreună decât atunci când suntem la limita opririi, când avem 10-20 km/h și urmează să scoatem din viteză”, a precizat Titi Aur.
Titi Aur a continuat să explice când se folosește frâna de picior și frâna de motor. Expertul în conducere defensivă a menționat faptul că frâna de motor înseamnă „simpla ridicare a piciorului de pe accelerație”. De asemenea, se dublarea se face odată ce apeși frâna de picior, dacă există necesitatea ca viteza să fie redusă mai mult. Însă, odată ce piciorul este poziționat pe pedala ambreiajului, atunci „nu mai beneficiem de frâna de motor”.
„Dacă suntem cu piciorul pe ambreiaj, practic nu mai beneficiem de frâna de motor, dar în același timp riscăm să blocăm roțile, ceea ce duce la pierderea controlului, mai ales pe suprafețe cu aderență scăzută. Ambreiajul face și desface legătura dintre motor și transmisie în funcție de cum acționăm noi pedala. Și asta trebuie făcut doar atunci când schimbăm viteza, nu la fiecare frânare”, a precizat Titi Aur, în videoclipul încărcat pe Facebook.
Ce greșeală pot face pietonii când traversează strada. Titi Aur: „De asta se întâmplă accidentele”
Sursă foto: Shutterstock (caracter ilustrativ)