ANPC: Blue Air riscă amenzi de până la 2 milioane de lei, după ce a anulat peste 11.000 de zboruri. Reacția companiei aeriene

ANPC: Blue Air riscă amenzi de până la 2 milioane de lei, după ce a anulat peste 11.000 de zboruri. Reacția companiei aeriene
FOTO - ARHIVĂ: Facebook.com/FlyBlueAir
Publicat: 16/06/2022, 22:02

Compania aeriană Blue Air a anulat 11.289 de zboruri, în perioada 30 aprilie 2021 – 14 iunie 2022, aferente unui număr de 178.405 rezervări. Operatorul de zboruri low-cost a făcut plăţi în valoare totală de peste 66,5 milioane de lei pasagerilor care au efectuat rezervările, au transmis joi reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC).

Deşi operatorul aviatic a fost avertizat, consiliat şi i s-au interzis practicile comerciale incorecte în urma mai multor verificări făcute de ANPC în anii anteriori, în urma cărora s-au constatat nereguli similare, acesta a recidivat, se menţionează într-un comunicat al ANPC privind rezultatele controalelor efectuate, în ultimele luni, la operatorul economic Blue Air Aviation SA.

„Astfel, în perioada analizată de comisarii ANPC, mai exact începând cu 30 aprilie 2021 (momentul ridicării majorităţii restricţiilor de zbor impuse de pandemia de Covid-19) şi până la data de 14 iunie 2022 – când rezultatele cercetărilor au fost aduse la cunoştinţa reprezentantului companiei -, operatorul economic a anulat 11.289 de zboruri. Acestora le corespund 178.405 rezervări pentru care s-au efectuat plăţi în valoare toatală de 66.585.967,68 lei calculate la cursul în lei comunicat de BNR în data de 14.06.2022 al valutelor, de către consumatori din 20 de state membre ale Uniunii Europene în care compania aeriană supusă verificărilor operează, cu regularitate, zboruri”, precizează reprezentanţii Autorităţii în comunicat.

Potrivit sursei citate, cele 20 de state totalizează 92% din populaţia totală a Uniunii şi acestea sunt: Croaţia, Luxemburg, Polonia, Portugalia, Austria, Grecia, Olanda, Irlanda, Bulgaria, Danemarca, Spania, Suedia, Finlanda, Germania, Belgia, Franţa, Italia, Cipru şi România.

Aproape 1000 de reclamații din partea pasagerilor

Echipa de comisari ANPC a lucrat, în tot acest timp, în colaborare cu Centrul European al Consumatorilor România, care a centralizat un număr de 924 de reclamaţii transfrontaliere referitoare la serviciile operatorului aviatic, primite la nivelul reţelei ECC-Net.

„Numărul de anulări de zboruri precizat a vizat rezervări realizate începând cu 30 aprilie 2021 şi continuând cu anii 2022 şi 2023. Practic, din situaţia pusă la dispoziţie de către operatorul economic, rezultă că, pentru multe din zborurile planificate, anularea s-a făcut la scurt timp de la punerea la dispoziţie pe piaţă a ofertei de zbor. Numărul anulărilor este unul foarte mare, iar ceea ce prejudiciază în mod grav interesele economice ale consumatorilor nu se referă doar la valoarea efectivă a acestor bilete, ci şi la faptul că, nu de puţine ori, consumatorii le achiziţionează în scopuri bine stabilite: vacanţe, concedii, în interes personal, medical şi altele, pentru care sunt necesare cheltuieli suplimentare aferente serviciilor de cazare, masă, acces obiective turistice, transfer/legături cu alte zboruri”, mai susţin reprezentanţii Autorităţii.

În aceste condiţii, echipa de comisari ANPC a constatat că practica operatorului economic de a lansa oferte, de a îndemna către achiziţionarea biletelor, în multe cazuri, la un preţ avantajos (beneficiind de diverse promoţii) pentru consumatori, în condiţiile în care aceştia plătesc sumele aferente zborului şi, în multe cazuri, după o scurtă perioadă, operatorul economic anulează zborurile, fără a oferi o justificare aferentă anulării, precum şi fără a proceda la restituirea contravalorii achitate şi a compensaţiilor cuvenite în aceste situaţii „este considerată a fi o practică comercială incorectă, contrară cerinţelor diligenţei profesionale”, conform Regulamentului CE 261/2004.

ANPC recomandă consumatorilor să semnaleze situaţiile similare celor prezentate, indiferent de compania aeriană unde acestea sunt înregistrate şi îi avertizează pe consumatori să manifeste atenţie sporită la achiziţionarea biletelor de avion emise de operatorul economic menţionat, pentru a limita potenţialul prejudiciu creat în cazul în care situaţii ca cele descrise mai sus se repetă.

De asemenea, ANPC îi avertizează pe consumatori că societăţile comerciale care recuperează sumele nerambursate de companiile aeriene, în cazul anulării zborului, percep comisioane pentru aceste servicii.

ANPC a anunţat miercuri, într-un comunicat de presă, că a încheiat cercetarea de fond, începută în urmă cu mai bine de două luni, realizată ca urmare a numărului însemnat de reclamaţii referitoare la serviciile oferite de Blue Air Aviation SA, sosite la Autoritate din toată ţara, dar şi din ţările Uniunii Europene.

„A venit momentul să primească, de această dată, compania aeriană un bilet din partea Autorităţii noastre, oferindu-le acestora posibilitatea de a contribui la bugetul de stat într-o măsură egală cu cea prin care ei au înţeles să oblige consumatorii să participe la finanţele companiei, fără ca aceştia să-şi dea acordul. În schimbul acestei contribuţii, ce va fi substanţială, noi le vom oferi un cazier comercial. Iar, exact după modelul activităţii companiei aeriene, nici noi nu o să le dăm banii înapoi şi ei vor avea posibilitatea păstrării cazierului”, a declarat Horia Constantinescu, preşedintele ANPC, în comunicatul citat.

Blue Air ar putea primi amenzi de până la 2 milioane lei

ANPC așteaptă publicarea în Monitorul Oficial a comisiei pentru stabilirea cuantumului amenzii ce va fi aplicată operatorului economic, aşa cum prevăd reglementările recentei Ordonanţe de Urgenţă nr. 58/2022.

„Aceasta modifică şi completează unele acte normative din domeniul protecţiei consumatorilor, armonizând, totodată, în legislaţia naţională, prevederile Directivei Omnibus, care specifică un nivel al amenzilor contravenţionale ce pot ajunge până la 2 milioane de euro, în funcţie de gravitatea abaterii. Dat fiind că ne aflăm în plin sezon al vacanţelor şi că orice neregulă în funcţionarea unei companii de importanţa unui operator aviatic, poate afecta un număr important de consumatori, vom reveni cu amănunte referitoare la acest caz, în raport cu evoluţia sa”, se preciza în comunicatul ANPC.

Compania aeriană Blue Air Aviation a reacţionat şi a transmis că nu a primit niciun document oficial cu privire la cercetarea efectuată de ANPC în urma reclamaţiilor consumatorilor referitoare la serviciile oferite de companie şi în aceste condiţii nu poate răspunde „unor acuzaţii publicate în presa, scrisă sau online”.

„Compania Blue Air Aviation SA a luat cunoştinţă din materiale de presă publicate în mediul online de ameninţările formulate la adresa sa de dl. Horia Constantinescu, preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor. Pentru că până la acest moment, nu am primit absolut niciun înscris oficial prin care ameninţările diseminate în mediul online să fie comunicate societăţii în mod oficial, având în vedere numeroasele solicitări pe care le-am primit din partea mass media, vă aducem la cunostiinta faptul că nu putem răspunde unor acuzaţii publicate în presa, scrisă sau online, neavând nicio dovada că acestea au fost formulate de un înalt oficial al Statului Român, urmând a reveni cu un comunicat cu privire la aspectele menţionate în mass media la data la care vom lua la cunoştinţă de respectivele acuzaţii prin intermediul unui înscris oficial, emis în conformitate cu prevederile legale în vigoare”, a susţinut Bogdan Năstase, avocatul companiei Blue Air, într-un punct de vedere transmis joi Agerpres.

Blue Air este cea mai mare companie aeriană românească după numărul de pasageri transportaţi, cu un model de business Ultra – Low – Cost (ULC) şi cu abordare centrată pe nevoile pasagerilor. Cu o echipă formată din aproximativ 700 de profesionişti, pasionaţi de aviaţie, Blue Air are un istoric impecabil în siguranţa zborului. Compania operează avioane tip Boeing 737. În cei 17 ani de activitate, Blue Air a transportat peste 32 de milioane de pasageri şi a zburat peste 340 milioane de kilometri. Compania este certificată IATA Operaţional Safety Audit (IOSA) de către Internaţional Air Transport Association (IATA) pentru standarde excepţionale de operare şi este membră cu drepturi depline IATA.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O olandeză cu depresie va fi eutanasiată, pentru că „nu mai poate face față”. Are...
Meteorologii Accuweather anunță o lună mai istorică, în România. Vreme extremă în București
FOTO. Cât de bine arată cea mai frumoasă hocheistă din lume!
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Trupul unei tinere a fost turnat în beton în urmă cu peste 50 de ani....
BREAKING | Florin Piersic a fost operat de urgență, după ce i s-a făcut rău...
Dieta-minune lui Carmen Brumă: ce consumă iubita lui Mircea Badea de ani buni! Așa se...
Florin Piersic, operat de urgenţă. Marele actor s-a simţit rău în timpul unui spectacol la...
Florin Piersic, în stare gravă! Breaking news!
Incendiu de proporții în Capitală. O clădire din sectorul 1 a ars din temelii. Ce...
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
Cum poți stinge martorul pentru sonda Lambda? Ce alte probleme indică „check engine”?
Gorghiu: Ministerul Justiţiei depune eforturi ca prinţul Paul să-şi execute pedeapsa în România
URMĂRI groaznice după un simplu transplant de organ! 89% dintre oameni...
A devenit COMPLET ILEGAL în România. Anunț de la Guvern chiar astăzi, 30 APRILIE: A...
UE schimbă regulile cu privire la mâncare. Noua prevedere, obligatorie în toate țările
Artist internațional, filmat într-o ipostază neașteptată, la Costinești. Este urmarit de zeci de milioane de...
Vlăduța Lupău, imagini ireale! Cum arăta cântăreața. Adevărul despre operațiile ei
Robi, hotărât să lupte pentru Roberta! Concurentul nu este impresionat de chimia dintre Roberta și...
"Nu există măreție fără familie". Visul lui Maluma a devenit în sfârșit realitate. Ipostaza emoționantă...
BANCUL ZILEI. Doctorul către Bulă: - Am o singură nelămurire… Dacă te-ai duce seara acasă,...
Test de cultură generală. Ce înseamnă acronimul NASA?