Doar 2 din 10 salariați din România au salarii peste salariul mediu brut pe țară, rata de sărăcie în muncă este una din cele mai ridicate din Europa, la fel ca și inegalitatea veniturilor obținute din muncă, avertizează reprezentanții Blocului Național Sindical (BNS).
În 20 de județe care cumulează peste 24% din salariații din România, câștigul salarial mediu brut se situează sub 60% din câștigul salarial mediu brut din București. 26% din salariații din România își au locul de muncă în București.
„Salariul minim nu permite un nivel de trai adecvat, este mai degrabă unul de subzistență, ca urmare este normal ca pasul următor pentru o economie sănătoasă să fie documentarea și introducerea salariului adecvat de trai (SAT)
Introducerea SAT ar determina un efect pozitiv semnificativ la nivelul creșterii economice, dar și la nivelul veniturilor colectate de stat”, precizează reprezentanții BNS.
Potrivit estimărilor World Economic Forum, o generalizare la nivel global a salariului de trai adecvat ar contribui cu o creștere a Produsului Intern Brut Global cu 4,6 mii de miliarde anual. Raportat la PIB-ul global al anului 2023 – potrivit datelor Băncii Mondiale de 106,17 mii de miliarde de dolari, SAT global ar contribui cu o creștere efectivă de 4,33% a PIB-ului global.
„Pe baza acestui procent am realizat o primă estimare a ceea ce ar însemna pentru economia României generalizarea SAT. PIB-ul anului 2023, conform statisticilor Băncii Mondiale s-a situat în România la nivelul de 350,77 miliarde dolari.
Prin urmare, potrivit estimării la nivel global dar localizată pentru România, o generalizare a SAT ar putea aduce o creștere de PIB de 15,18 miliarde de dolari, care raportată la ponderea veniturilor totale în PIB (32,6% în 2024), ar însemna venituri bugetare suplimentare anuale de 4,95 miliarde dolari, respectiv aproximativ 1,4% din PIB.
Mai mult decât atât, potrivit OIM, nivelul SAT ar trebui să permită, atât salariaților cât și familiilor lor, ca pe lângă alimentație și locuință, să contribuie la acoperirea și a altor nevoi primare, precum (iii) îngrijirea sănătății, (iv) educație (incluzând și cheltuieli culturale), (v) transport, (vi) îmbrăcăminte. Prin SAT, aceste nevoi ar trebui să poată fi acoperite prin remunerația pentru un program de lucru normal (fără să includă plățile pentru orele suplimentare)”, mai menționează reprezentanții BNS în comunicatul de presă.
Sintetic, continuă reprezentanții BNS, deosebirile dintre salariul minim brut pe economie și SAT, le subliniem în următorul tabel:
Estimarea a ceea ce reprezintă un nivel minim și totodată decent al standardului de viață într-o anumită economie, poate avea legitimitate doar dacă este determinat în acord cu partenerii sociali (și cu alte părți interesate relevante, companii, salariați, etc).
România este încă foarte departe de media Uniunii Europene în cazul celor mai mulți indicatori sociali monitorizați. În ultimii 10 ani creșterea economică nu a reușit decât în foarte mică măsură să reducă inegalitățile economice și sociale, acestea continuă să prolifereze iar statul se dovedește incapabil ca prin transferuri sociale să-și protejeze cetățenii aflați în nevoie.
Remunerarea salariaților ca % din PIB continuă să fie în România cu peste 10 puncte procentuale mai redusă decât media UE, din 2016 până în prezent România nu a reușit să reducă diferența față de media UE, în 9 ani nu am schimbat nimic în modul de distribuire a valorii adăugate.
Inegalitățile salariale trebuie să se reducă, iar introducerea conceputului de salariu adecvat de trai ar reprezenta un prim pas important pentru a repara măcar parțial inechitățile și inegalitățile din piața muncii din România”, încheie reprezentanții BNS.
Citește și:
Eurostat: INFLAȚIA în zona euro în februarie 2025, în scădere ușoară
Banca Centrală Europeană anunță pierderi RECORD pe 2024