„Descoperire de referință” a astronomilor care caută apă în spațiu. „Orice rezultat va fi interesant”

FOTO - Caracter ilustrativ
Publicat: 27/01/2024, 19:14

Astronomii care folosesc telescopul spațial Hubble au detectat molecule de apă în atmosfera unei exoplanete mici și fierbinți, aflată la 97 de ani lumină de Terra. Descoperirile au apărut într-un raport publicat, joi, în The Astrophysical Journal Letters.

Planeta, numită GJ 9827d, are aproximativ de două ori diametrul Pământului și este cea mai mică exoplanetă descoperită care are vapori de apă în atmosfera sa, conform unui nou studiu, citat de CNN.

Astronomii nu au descoperit pe deplin adevărata natură a atmosferei acestei lumi neobișnuite, dar revelația deschide calea pentru investigații ulterioare, în condițiile în care oamenii de știință încearcă să înțeleagă originile planetelor aflate dincolo de sistemul nostru solar.

„Apa pe o planetă atât de mică este o descoperire de referință”, a spus coautorul studiului, Laura Kreidberg, director general al departamentului de fizica atmosferică a exoplanetelor de la Institutul Max Planck pentru Astronomie din Heidelberg, Germania.

Totuși, este puțin probabil ca acea planeta să găzduiască orice tip de viață din cauza temperaturilor foarte ridicate. Planeta atinge temperaturi de 427 de grade Celsius, ceea ce o face o lume plină de vapori, neospitalieră, la fel de fierbinte ca Venus.

„Ar fi prima dată când putem arăta în mod direct, printr-o detecție atmosferică, că aceste planete cu atmosfere bogate în apă pot exista în jurul altor stele. Acesta este un pas important către determinarea prevalenței și diversității atmosferelor pe planetele din rocă”, a spus coautorul studiului, Björn Benneke, profesor la Institutul Trottier pentru Cercetare de la Universitatea din Montreal.

În prezent, echipa de cercetători nu poate spune dacă Hubble a detectat urme de vapori de apă într-o atmosferă bogată în hidrogen sau dacă planeta are o atmosferă bogată în apă.

„Programul nostru de observare, condus de investigatorul principal Ian Crossfield de la Universitatea din Lawrence, Kansas, a fost conceput special cu scopul nu numai de a detecta moleculele din atmosfera planetei, ci și de a căuta în mod specific vaporii de apă. Orice rezultat va fi interesant, indiferent dacă vaporii de apă sunt dominanți sau e doar un procentaj minuscul într-o atmosferă dominată de hidrogen”, a declarat și autorul principal al studiului, Pierre-Alexis Roy, doctorand la Institutul Trottier de la Universitatea din Montreal.

Misiunea Kepler a NASA a descoperit inițial planeta care orbitează o stea pitică roșie din constelația Peștilor în 2017. Exoplaneta completează o orbită în jurul stelei gazdă la fiecare 6,2 zile.

Astronomii au observat GJ 9827d în timpul a 11 tranzite sau momente în care planeta a trecut prin fața stelei sale, timp de trei ani. Lumina stelelor care filtrează prin atmosfera planetei i-a ajutat pe astronomi să măsoare semnătura moleculelor de apă, notează Digi 24.

„Până acum, nu am fost capabili să detectăm direct atmosfera unei planete atât de mici. La un moment dat, pe măsură ce studiem planete mai mici, trebuie să existe o tranziție în care nu mai există hidrogen pe aceste lumi mici și au atmosfere mai asemănătoare cu Venus, care este dominată de dioxid de carbon,” a spus Benneke.

FOTO – NASA

Marian Popescu
Marian Popescu este pasionat de tot ce înseamnă jurnalism, de-a lungul timpului activând în tv, radio și mai ales în presa online. După ce a mai mult
O celebră influenceriţă pe TikTok a fost asasinată în fața casei sale. Atacatorul s-a prefăcut...
Povestea care a făcut ocolul lumii. Ce au găsit părinții în camera fiicei lor, în...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
O fetiță le-a spus părinților că are un monstru în cameră, dar ei nu au...
Vești proaste pentru șoferi! Riscă amenzi de cinci ori mai mari. Greșeala care le poate...
Dieta Monicăi Anghel. A slăbit enorm în ultimii ani: alimentele la care a renunțat total!...
Cine sunt românii care trebuie să plătească "taxa pe lux" pentru locuinţele şi maşinile pe care...
A început livrarea pensiilor pe luna mai. Data exactă când intră banii pe card. Poșta...
O cisternă cu etanol s-a răsturnat pe carosabil, în Vrancea! Șoferul a decedat
Răsturnare de situaţie din piaţa muncii. Exodul a luat sfârşit: Procentul românilor care caută activ...
RUINELE unui ORAȘ imens, găsite pe planeta Marte? Cercetătorii, ULUIȚI!
O NOUĂ TAXĂ obligatorie în România. Trebuie să dai banii până pe 30 APRILIE