Încă un tren de metrou Alstom fabricat în Brazilia a sosit la București, în depoul de la Berceni. În total sunt opt garnituri, din cele 13 câte trebuie livrate de Alstom către Metrorex. Cu toate acestea, nici în prezent nu au început testele necesare de 10 mii de kilometri pentru ca noile garnituri să fie apoi introduse în circulație pe Magistrala 5, Drumul Taberei.
Surse Metrorex au precizat în exclusivitate pentru Gândul că a opta garnitură de metrou Alstom produsă în Brazilia a sosit zilele trecute în București.
Pentru că în depoul de la Berceni nu mai este suficient spațiu, Alstom și Metrorex au decis să mute două garnituri în depoul de la Ciurel.
:format(webp):quality(80)/https%3A%2F%2Fwww.gandul.ro%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2Fwhatsapp-image-2025-02-21-at-15-08-11.jpeg)
A opta garnitură Alstom a ajuns la București
Trenurile nu au circulat însă singure. Au fost mutate cu ajutorul Locomotivei Diesel (LDH), pentru că la noile garnituri încă se mai fac teste statice.
În ceea ce privește testele de circulație, adică rodajul obligatoriu de 10.000 de kilometri pe Magistrala 5, acestea încă nu au început.
Ca atare, spun sursele Gândul, ultimul termen avansat de Alstom pentru introducerea în circulație a noilor garnituri, respectiv trimestrul I din 2025, nu va fi respectat.
„În conformitate cu cele mai recente date transmise de furnizorul Alstom Transport SA, punerea în funcțiune a primului tren de metrou se estimează a se realiza în trimestrul I, 2025”, arată un răspuns Metrorex din 2024, la solicitarea Economedia.
Gândul a dezvăluit recent că mecanicii români trebuie să facă 500 de ture pentru rodajul metroului adus din Brazilia. Magistrala 5 de metrou are 20 de kilometri dus-întors. Asta înseamnă cam 500 de ture pentru rodajul de 10.000 de kilometri.
Noile garnituri sunt foarte importante pentru transportul cu metroul din București. În momentul în care vor fi introduse pe M5, de acolo se vor aduce trenurile Bombardier pe M4 – Străulești. Astfel, M4 va „scăpa” de bătrânele IVA, care au în jur de 40 de ani. Chiar dacă mai merg, legendarele vagoane produse la Arad consumă foarte multă energie. Iar mentenanța lor este mult mai costisitoare decât pentru garniturile noi.
Metrorex și Alstom au semnat în 2020 contractul pentru cele 13 trenuri de metrou, care vor fi introduse pe Magistrala 5. Valoarea contractului pentru cele 13 trenuri este de peste 100 de milioane de euro.
Contractul dintre Alstom și Metrorex poate fi extins cu opţiunea de livrare a încă 17 trenuri, pe baza unei comenzi din partea beneficiarului. Valoarea totală a proiectului poate urca la 240 de milioane de euro.
Alstom a livrat Metrorex, la sfârșitul lunii octombrie, simulatorul de ultimă generaţie pentru Magistrala M5, destinat instruirii practice a mecanicilor care vor conduce noile trenuri.
Potrivit Alstom, simulatorul reproduce în mediu digital elemente reale, cum ar fi calea de rulare, staţiile, depoul şi echipamentele de semnalizare şi control de pe Magistrala 5. Acesta creează scenarii realiste prin utilizarea tehnologiei Realităţii Virtuale.
Simulatorul include, de asemenea, o replică la scară 1/1 a cabinei mecanicului de pe trenurile de metrou Alstom Metropolis care urmează să circule pe M5. Imagini cu noul simulator pot fi văzute AICI.
CITEȘTE ȘI: