În cadrul unei ediții transmise live de Gândul a emisiunii „Ai Aflat! cu Ionuț Cristache”, Ștefan Popescu, diplomat și analist român, a discutat despre Ministrul Afacerilor Externe, Oana Țoiu. Urmăriți aici, integral, emisiunea lui Ionuț Cristache.
Invitat la emisiunea lui Ionuț Cristache, Ștefan Popescu a vorbit despre funcția de Ministru de Externe. Acesta susține că nu Ministrul de Externe contează, ci relaționarea acestuia cu Președintele și Primul-ministru. Analistul presupune că numirea Oanei Țoiu a ținut de crearea unei echipe puternice la Cotroceni. Acesta susține că pe lângă președinte există, totuși, câțiva oameni competenți pe Externe. Cristian Diaconescu, consilier prezidențial, este un diplomat de carieră, în timp ce Luminița Odobescu este expert în Afaceri Europene. Cu toate astea, Popescu spune că Nicușor Dan ar trebui să aleagă un consilier specific pe Afaceri Externe și Europene, pentru că devin subiecte de importanță majoră, chiar capitală.
„Nu numai Ministrul de Externe contează. Contează sinergia, dacă vreți, dintre Președinte, staff-ul lui, Prim-ministru și Ministru de Externe. Bănuiesc că intenția a fost, prin numirea doamnei Țoiu, să existe o echipă mai puternică la Cotroceni. Există Cristian Diaconescu, care cunoaște foarte bine, este diplomat de carieră. Există Luminița Odobescu, care cunoaște Afacerile Europene. Nu există încă consilier al președintelui pentru politica externă. În orice caz, în acest moment pe care îl trăim, Afacerile Externe și cele Europene reprezintă un domeniu foarte important, aș spune chiar capital.”, a explicat diplomatul.
Despre funcția de Ministru de Externe, Ștefan Popescu a spus că este una dintre acele funcții pe care nu le poți învăța doar făcându-le. Este nevoie de multe lecturi, de cunoașterea aprofundată a birocrației, a domeniului în sine, a dinamicii europene, toate acestea pentru a înțelege relațiile internaționale. Deși uneori este justificată dorința de a zgudui lumea „dinozaurilor diplomației”, este nevoie în continuare de oameni cu experiență. Popescu vorbește despre întreg cabinetul Ministrului de Externe, care poate fi foarte folositor de cele mai multe ori. Există momente, spune acesta, când un ministru este alături de omologul său pe vreun coridor. Acele momente nu mai țin de rapoartele cabinetului, ci de experiența și nota personală a demnitarului.
„Ceea ce a declarat Oana Țoiu poate fi o școală de gândire. Eu cred că personalitatea contează, cu atât mai mult acum, era la fel de importantă și înainte, inclusiv în spațiile integrate. Cred că există interese specifice, pe care tu trebuie să ți le aperi la Bruxelles, trebuie să cunoști în profunzime domeniu, pentru a înțelege dinamica europeană, pentru a înțelege relațiile internaționale, pentru a înțelege poziționările. Cred că este un domeniu din care foarte greu poți să înveți din mers, e foarte greu, ai nevoie de lecturi foarte multe, ai nevoie de o expunere internațională, ai nevoie să discuți cu oameni cu experiență și trebuie tu însuți să te rodezi într-o asemenea funcție. Ai nevoie să înțelegi aparatul birocratic foarte bine. Sigur că există, pe alocuri, chiar justificat, o anumită dorință de a zgudui o lume percepută ca o lume a dinozaurilor diplomației. Eu cred că în continuare este nevoie de oameni cu experiență. Poți să duci până la un anumit moment, cu punctajul direcțiilor de specialitate, unde specialiștii îți scriu, îl citești că așa se întâmplă… Sau când participi la acele întâlniri, unde ați văzut că sunt mai mulți ambasadori și alți funcționari din Ministerul de Externe, diplomați… Pot interveni și ei. Dar există foarte multe momente în care demnitarul se află singur pe coridor, cu omologii lui și el trebuie să transmită ceva și să discute în afara punctajului. Ei bine, aici intervine nota personală. Cu ce vine?”, a menționat Popescu.
În final, analistul vorbește despre iluzia intereselor comune din Uniunea Europeană. Acesta prezintă un exemplu de tensiuni dintre Germania și Franța. O instituție, Școala de Război Economic, a prezentat în 2023 un raport despre implicarea fundațiilor politice germane în sabotarea industriei nucleare franceze. În acest context, spune Popescu, este important ca reprezentanții Ministerului Afacerilor Externe să fie foarte bine pregătiți. Deși sunt două state cu parteneriate puternice, competitivitatea dintre cele două duce la situații de rivalitate. Aceste lucruri sunt cele care se discută între Miniștrii de Externe și echipa acestora.
„Ori, ca să credem că există acum o unitate în Europa, că Parisul și Berlinul nu au interese deloc diferite, vă dau numai un exemplu. 2023, există o instituție, Școala de Război Economic, care este instituție între stat și privat. Ea este condusă de foști oameni din structurile de informații, mai ales militare, franceze. Au scos un raport care este public, care se cheamă, atenție, vă dau titlu exact – Ingerința fundațiilor politice germane și sabotarea filierei nucleare franceze. În 2023 a apărut acest raport. Ascultătorii noștri, privitorii noștri, îl pot consulta, îl pot pune pe Google. Ei bine, ce să înțeleg când văd un asemenea raport? Arată cum Germania avea tot interesul să slăbească industria nucleară civilă franceză, care dădea un avantaj industrial major și de competitivitate pentru Franța. Deci există situații de rivalitate. Despre lucrurile astea se discută. Asta nu înseamnă că nu mai cooperăm.”, a concluzionat Ștefan Popescu.