Gruia Stoica: 7 din 12 bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acceptul pentru schimbarea acționariatului. Planul pentru a continua privatizarea

Gruia Stoica: 7 din 12 bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acceptul pentru schimbarea acționariatului. Planul pentru a continua privatizarea
Gruia Stoica, patronul GFR, face declarații după eșecul privatizării CFR Marfă.

Gruia Stoica, patronul Grup Feroviar Român, a declarat marți seara că analizează posibilitatea de a cere o ordonanță președințială prin care privatizarea CFR Marfă să continue.

„Analizăm posibilitatea de a cere o ordonanță președințială să putem să continuăm procedura de privatizare, să adaptăm HG la cerințele europene”, a afirmat Stoica, într-o conferință de presă. 

Stoica a evitat să spună dacă va da în judecată statul român – „analizăm baza legislativă” – , dar spune că este „obligatoriu”  să își recupereze cei 30 de milioane euro virați deja, adică garanția de participare la licitație – 10 milioane euro – și cei 20 de milioane de euro din contul escrow.

Privatizarea CFR Marfă a eșuat luni pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu a avut timpul necesar pentru a se pronunța asupra tranzacției, potrivit GFR. În schimb, ministrul Transporturilor Ramona Mănescu a afirmat luni seara că Grup Feroviar Român ar fi putut plăti luni pentru acțiunile CFR Marfă și că ministerul a îndeplinit toate condițiile pentru transferul de proprietate, iar procesul de privatizare ar urma să fie reluat.

Stoica a precizat marți că 7 din 12 bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acceptul pentru schimbarea acționariatului la CFR Marfă. El a explicat că luni nu a plătit restul de 170 de milioane de euro pentru preluarea CFR Marfă pentru că „nu avem baza legală pentru a face plata, nu avem voie să o facem”.

Omul de afaceri s-a declarat „surprins” de declarațiile de luni seara ale ministrului Transporturilor, Ramona Mănescu, cu privire la analizarea oportunității de a reține garanția de 10 milioane de euro depusă de GFR.

„În momentul de față nu există o bază juridică pentru ca Ministerul Transporturilor să execute garanția”, a spus Stoica comentând că declarațiile ministrului le pune pe seama tensiunilor din procesul de privatizare.

Comisia de privatizare a CFR Marfă și consultanții Deloitte și Mușat și Asociații, care au asistat Ministerul Transporturilor în privatizarea operatorului de transport feroviar, au analizat marți oportunitatea reținerii garanției de 10 milioane de euro depusă de Grup Feroviar Român. În acest context, comisia de privatizare și consultanții au analizat depunerea de către GFR a cererii pentru avizul Consiliul Concurenței, potrivit unor surse consultate de gândul.

„În contract așa scrie, dar analizăm termenele de depunere a cererii de aviz al Consiliului Concurenței”, au precizat surse guvernamentale pentru gândul răspunzând la întrebarea dacă GFR își va recupera garanția de 10 de milioane de euro.

Întrebați dacă iau in calcul solicitarea de daune de la Ministerul Transporturilor, reprezentanții GFR au precizat că analizează această posibilitate, dar încă nu au luat nici o decizie. „Încă se analizează baza legală”, a declarat Laura Mocanu, avocat partener Boștină și Asociații, care a asistat GFR în privatizarea CFR Marfă. 

gândul a transmis LIVE TEXT conferința susținută marți de Gruia Stoica.

Cele mai importante declarații:

„Nu ne-am dus să cumpărăm televiziuni, ne-am dus să cumpărăm o societate din domeniul nostru de activitate”

„Nu am vrut să facem privatizare la televizor”

„Nu am fost favorizați. Am făcut o ofertă foarte avantajoasă, 200 de milioane de euro pentru 51 la sută din acțiuni la CFR Marfă. Am evaluat compania la 400 de milioane de euro”.

„Dacă s-ar desecretiza contractul, ați vedea pașii exacți ai privatizării”.

„Nu avem baza legală pentru a face plata. Nu avem voie să o facem”

„Suntem surprinși de declarațiile doamnei ministru Mănescu cu privire la analizarea posibilității de a reține garanția de 10 milioane de euro depusă de GFR”

Stoica a precizat că luni a stat peste 6 ore la Ministerul Transporturilor unde i-a fost prezentat un document prin care GFR s-ar fi angajat să nu se îndrepte în instanță impotriva statului. El a precizat că nu a semnat acel document nu neapărat că ar vrea să dea statul în judecată, dar pentru că i se pare normal să recupereze garanția de 10 milioane euro.

Întrebați dacă iau in calcul solicitarea de daune de la Ministerul Transporturilor, reprezentanții GFR au precizat : „analizăm posibilitatea ( să cerem daune n.n.) nu s-a luat nici o decizie, încă se analizează baza legală”.

„Analizăm posibilitatea de a cere o ordonanță președințială să putem să continuăm procedura de privatizare, să adaptăm HG la cerințele europene”.

Laura Mocanu, avocat partener Boștină și Asociații, care a asistat GFR in privatizarea CFR Marfă : „Azi s-a făcut scrisoare către Ministerul Transporturilor pentru restituirea garanției de urgență și să se deblocheze fondurile depuse în contul escrow. Ministerul Transporturilor are la dispoziție 2 zile pentru semnarea unei notificări către agentul escrow. Nu este reglementat un termen, în contractul de privatizare, pentru virarea garanției. Garanția ar trebui eliberată de îndată”

„În momentul de față nu există o bază juridică pentru ca Ministerul Transporturilor să execute garanția”.  Declarațiile „le punem pe seama presiunilor la care au fost supuși cei implicați în privatizare”

Ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, a afirmat luni seara că Grup Feroviar Român ar fi putut plăti luni pentru acțiunile CFR Marfă, că ministerul a îndeplinit toate condițiile pentru transferul de proprietate și că procesul de privatizare va fi reluat.

„Cumpărătorul ar fi putut plăti astăzi (luni n.n.), renunțând la condițiile suspensive din contract. Au fost trei astfel de condiții la care s-a făcut referire: finalizarea de către vânzător a conversiei creanțelor deținute de stat asupra societății la data semnării contractului, condiție îndeplinită de vânzător, o altă condiție suspensivă se referea la avizul favorabil al Consiliului Concurenței, aceasta fiind exclusiv în sarcina cumpărătorului, care ar fi putut face notificare imediat după ce a câștigat licitația (în luna iunie – n.r.), însă a făcut acest lucru la 22 de zile de la semnarea contractului (începutul lunii septembrie – n.r.), și aceasta doar după ce a fost notificat de comisia de privatizare”, a afirmat Mănescu.

Privatizarea CFR Marfă a eșuat luni, iar contractul a încetat pe deplin drept. Reprezentanții Ministerului Transporturilor susțin că sunt condiții din contract „neîndeplinite independent de voința părților”, în timp ce GFR acuză comisia de privatizare că nu și-a îndeplinit obligațiile care îi reveneau.

În opinia GFR, privatizarea CFR Marfă a eșuat pentru că unele bănci creditoare ale CFR Marfă nu și-au dat acordul pentru schimbarea acționariatului, iar Consiliul Concurenței nu a avut timpul necesar pentru a se pronunța asupra tranzacției.

„În plus față de condițiile suspensive, nici structura capitalului social nu a fost definitivată, respectiv numărul de acțiuni corespunzător cotei de 51% care urmează să se transfere. În acest sens, nu a fost efectuată diminuarea capitalului social cu valoarea activelor care urmează să se transfere de la CFR Marfă către alte societăți deținute de stat”, potrivit GFR.

Omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul Grup Feroviar Român, a declarat că va participa la o nouă încercare de privatizare a CFR Marfă dacă procesul va fi reluat.

Guvernul s-a angajat față de FMI ca, în cazul în care tranzacția nu este finalizată, să vândă pachetul majoritar de la CFR Marfă unui alt investitor strategic.

Potrivit hotărârii de Guvern privind privatizarea CFR Marfă, termenul pentru finalizarea procesului a expirat luni, nefiind prelungit de către Guvern.

Tags:
Inchide