Guvernul vrea să-i scoată pe americanii de la Bechtel de pe Autostrada Transilvania. Șova, pentru Gândul: Aștept răspunsul la scrisoarea de încetare a contractului

Guvernul vrea să-i scoată pe americanii de la Bechtel de pe Autostrada Transilvania. Șova, pentru Gândul: Aștept răspunsul la scrisoarea de încetare a contractului
Publicat: 20/02/2013, 17:48
Actualizat: 29/07/2014, 18:32

Autoritățile vor să „înceteze de comun acord” contractul cu Bechtel, compania americană căreia statul i-a încredințat direct, în urmă cu nouă ani, contractul pentru construirea Autostrăzii Transilvania (Brașov-Borș).

Dan Șova, ministrul delegat pentru proiecte de infrastructură de interes național, a declarat pentru gândul că așteaptă, în cursul săptămânii viitoare, răspunsul Bechtel la scrisoarea prin care a anunțat compania americană intenția statului român de a încheia contractul „de comun acord” cu compania americană.

„Nu mai avem bani, schimbăm mecanismul de finanțare. Avem un caz fortuit. Ei au înțeles”, a spus Șova. În ianuarie, la audierile din Parlament, Șova a precizat că „singura soluție” pentru Autostrada Transilvania o reprezintă parteneriatul public- privat sau concesiunea.

Întrebat dacă România nu riscă să plătească despăgubiri de sute de milioane de euro în cazul încetării contractului cu compania americană, Șova s-a eschivat de la un răspuns concret.

„Acest contract a fost negociat (în 2011 n.n.) de doamna ministru Boagiu în proporție de 60%. De obicei, astfel de clauze sunt subînțelese. Acum nu ne aflăm într-o astfel de situație”, a spus Șova.

În prezent, din totalul celor 415 km proiectați, au fost deschiși circulației doar 52 de km, între Câmpia Turzii și Gilău, suma totală încasată de Bechtel de la statul român se ridică la aproape 1,5 miliarde euro.

În prezent, singurul tronson pe care mai lucrează, teoretic, compania americană Bechtel este Suplacu de Barcău-Borș, însă din primăvara anului 2011 ritmul lucrărilor a încetinit vizibil, potrivit informațiilor furnizate gândul la finele anului trecut de Nicolae Tivadar, primarul localității Suplacu de Barcău.

Anca Boagiu: La renegociere, problemele din contractul cu Bechtel au fost rezolvate

Contactat de gândul, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, spune că după renegocierea contractului cu Bechtel în 2011, Bechtel a renunțat la construcția a șase tronsoane din Autostrada Transilvania, iar pentru segmentul pe care Bechtel mai execută lucrări – Suplacu de Barcău-Borș – costul per kilometru construit a scăzut de la 25 la 6,9 milioane de euro, în conformitate cu standardele de cost pentru autostrăzi.

Boagiu consideră că în prezent România are un „contract corect” cu Bechtel, comparativ cu cel încheiat în 2003, prin care costurile totale pentru Autostrada Brașov-Borș ar fi depășit 9,9 miliarde de euro.

Ea crede că în prezent autoritățile ar trebui să se preocupe de lucrările la coridorul iV de autostradă Constanța-Nădlac.

„Dacă ești sănătos la cap, te ocupi de lucrările la coridorul IV paneuropean. Nu este posibil ca execuția autostrăzii Sibiu-Pitești să rămână blocată pentru că avem avioane în cap”, a declarat Anca Boagiu.

Nazare: Dacă se reziliază contractul cu Bechtel, statul riscă să plătească despăgubiri de 500 milioane euro

La rândul său, fostul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, a avertizat că în cazul în care contractul cu compania americană ar fi reziliat, statul român ar putea fi nevoit să plătească despăgubiri de 500 de milioane de euro.

„Retorica ambiguă a domnului ministru mă face să cred că încă nu i-a intâlnit pe reprezentanții Bechtel și nici nu a citit contractul. Ar fi aflat pe această cale că Bechtel poate invoca la reziliere o clauză de aproximativ 500 milioane euro. Poate că domnul Șova a bugetat acești bani pe undeva și de aceea este așa încrezător”, a scris Nazare, pe Facebook.

În 2011 ministrul Transporturilor de la acea vreme, Anca Boagiu, a renegociat contractul cu Bechtel.

Astfel, compania americană mai construiește doar cei 64 de km de pe tronsonul Suplacu de Barcău-Borș, restul tronsoanelor de la Brașov-Suplacu de Barcău putând fi relicitate fără costuri suplimentare pentru România.

Pentru cei 64 de km a fost stabilit, după renegociere, un preț maxim de 6,9 milioane euro/km, corespunzător cu standardele de cost în domeniu.

Primii 18 km din tronsonul Suplacu de Barcău-Borș urmau să fie deschisi circulației la sfârșitul lui 2012, iar tot tronsonul la finele lui 2013.

Șova a declarat recent că România mai datorează Bechtel pentru lucrări deja efectuate o sumă de 50 de milioane euro, valoare bugetată pentru anul acesta.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
„Nu e bine deloc”. Starea de sănătate a Regelui Charles s-ar fi înrăutățit. Palatul Buckingham...
Chirie de 30 de bani pe zi în locul din România cu priveliște de vis!...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Doi angajați de la o bancă din București au văzut că un client avea o...
Ce a pățit o româncă, după ce a cumpărat o caserolă cu aripioare de pui...
Regele Charles este într-o stare REA! S-au activat planurile de înmormântare!
Craterul din Slănic se măreşte, iar crăpăturile au ajuns la blocurile şi la casele din...
Cine este Ramona, tânăra de 28 de ani care ar fi căzut în gol de...
Care este starea de sănătate a Regelui Charles al III-lea. Familia Regală Britanică a făcut...
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
China ne bate și la diesel! A creat un motor REVOLUȚIONAR
„Este foarte bolnav”. Îngrijorările cu privire la Regele Charles sunt din ce în ce mai...
Un veteran NASA a descoperit o nouă FORȚĂ a naturii, neștiută până acum
Traian Băsescu a răbufnit: Nu are ce căuta în funcția de președinte al României
Cât costă cea mai ieftină înmormântare organizată de „Regina Întunericului”. Suma este accesibilă pentru toate...
Regele Charles în stare gravă! Se pregătește înmormântarea!
Leo de la Roșiori a făcut mărturisiri emoționante despre momentele de marginalizare pe care le-a...
Ce au de împărțit la partaj Oana Radu și Cătălin Dobrescu: "El mă amenință că...
BANCUL ZILEI. Un dinamovist merge împreună cu câinele său într-un bar: - Dom’le, incredibil ce...
Galileo Galilei, omul care a schimbat cursul istoriei. „Și totuși, se mișcă!”