Prima pagină » Economic » Macroeconomie » Turism » Ultimul PUZ emis de Primăria Municipiului Constanța susține desființarea telegondolei din Mamaia. În schimb, ar putea fi introduse tramvaie și trenuri

Ultimul PUZ emis de Primăria Municipiului Constanța susține desființarea telegondolei din Mamaia. În schimb, ar putea fi introduse tramvaie și trenuri

Ultimul PUZ emis de Primăria Municipiului Constanța susține desființarea telegondolei din Mamaia. În schimb, ar putea fi introduse tramvaie și trenuri

Potrivit unui Plan Urbanistic Zonal (PUZ) emis de Primăria Municipiului Constanța pe 22 iulie 2024, inițiat de UAT Municipiul Constanța și elaborat de KLX Studio S.R.L., orașul Mamaia ar putea avea tren și tramvaie. Dar telegondola, construită de pe vremea primarului Radu Mazăre care a fost condamnat pentru corupție, ar putea fi desființată! 

Planul Urbanistic Zonal vizează o suprafață de 208 hectare, între bulevardul Mamaia și bulevardul Aurel Vlaicu, plaja Mării Negre la est, limita UAT Constanța la Nord și Lacul Siutghiol la vest.

Mamaia, o stațiune aglomerată de mașini, parcări auto și cu monumente istorice degradate

Primăria susține că este necesară o actualizare a reglementărilor urbanistice în vederea dezvoltării stațiunii Mamaia. Obiectivele sunt dezvoltarea durabilă, restructurarea intraurbană și consolidarea unui „oraș verde”. Un alt obiectiv vital este optimizarea traficului rutier și identificarea disfuncțiilor existente la nivel local și regional.

Stațiunea Mamaia este cunoscută pentru plaje, piscine în aer liber, discoteci, parcuri de agrement, terenuri de sport, teatru de vară și pentru numărul mare de turiști. Primăria susține că zonele generatoare de trafic se află în nordul stațiunii, datorită concentrării mari de locuitori care folosesc mijloace de transport public. Este sesizată inexistența unui traseu pietonal de la Hotelul Alcor și faptul că traseul de promenadă este segmentat și întrerupt de străzi carosabile și parcări.

De asemenea, este menționat faptul că traseul de telegondolă se întinde pe o distanță de 2 km, legând zona de intrare în stațiune de Cazino Mamaia. Spațiul verde nu este omogen din punct de vedere compozițional.  Monumentele nu sunt valorificate, ba chiar lăsate în stare de degradate. Unele statui sunt date dispărute.  Monumentele istorice sunt dispărute sau amplasate pe proprietatea privară a unor restaurante și hoteluri, nefiind vizibile turiștilor pasionați de istoria orașului. Parcările auto sunt excesive, iar spațiile publice și stațiile de autobuz sunt insuficiente și neamenajate.

Care sunt oportunitățile și amenințările?

În Planul Urbanistic Zonal, Primăria Constanța susține că următoarele oportunități ar putea face stațiunea litorală mai animată și mai dezvoltată. Este sugerată o conexiune între județele de Sud-Est prin construirea podului peste Dunăre de la Brăila. De asemenea, trebuie extins traseul de ciclism Eurovelo 6, care pornește de la Oceanul Atlantic și se întinde până la Marea Neagră. Este necesară o accesibilitate aeriană la Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu și modernizarea căilor ferate. O atenție sporită Canalului Dunăre Marea Neagră și Canalul Dunăre Midia Năvodari ar fi binevenită.

Planul Urbanistic propune renovarea centrului istoric care să fie un pol de atracție constant la nivel național și internațional. Pentru protejarea mediului, ar fi recomandată creșterea tot mai mare a automobilelor electrice pentru reducerea poluării și locuitorii să fie încurajați să folosească surse de energie nepoluantă (panouri solare). Dezvoltarea centrului universitar ar fi o altă oportunitate de neratat pentru viitorul stațiunii turistice. Și de asemenea, organizarea a cât mai multor competiții sportive de ciclism, alergare, pescuit, sporturi nautice etc.

Principalele amenințări la adresa localității sunt fluxul prea mare de turiști, accesibilitatea rutieră în zona de nord a regiunii, fenomenul de eroziune al plajelor și al falezei, efectele schimbărilor climatice, transportul în comun subdimensionat și dezvoltarea accelerată a pieței imobiliare.

Mamaia trebuie să renunțe la telegondolă

La pagina 47 din PUZ, se regăsește o propunere controversată. Din cauza impactului vizual și funcțional pe care îl au stâlpii rețelei de telegondolă asupra unor zone istorice, inclusiv asupra monumentului istoric Cazinoul din Mamaia, este recomandată desființarea întregii rețele. Autorii planului susțin că au făcut o analiză atentă asupra costurilor și beneficiilor. Ei susțin că „avantajele economice nu depășesc disfuncțiile directe și indirecte”. 

Autorii planului urbanistic propun continuarea Promenadei, dar interzicerea noilor construcții înspre plajă. Ei propun crearea unui sistem de transport în comun de tip tramvai sau tren modern care să asigure mobilitatea turistică între Municipiul Constanța și orașul Năvodari.  În cele din urmă, planul mai prevede extinderea rețelei de canalizare, înlocuirea conductelor vechi, extinderea distribuției de apă, montarea a noi hidranți pentru incendiu, continuarea aliniamentului vegetal și încurajarea locuitorilor de a folosi transportul în comun. Sunt luate în vizor și prețurile mari ale hotelurilor.

„Costurile mari practicate de agenții economici din sectorul hotelier și din alimentația publică, descurajează turiștii să petreacă sejururi mai lungi în stațiune”. Inițiatorii planului susțin că tarifele ar trebui analizate pentru ca „prețurile să fie competitive și accesibile pentru turiști”. Ei fac referire la stațiunile din Grecia și Bulgaria, care oferă mai multe facilități la prețuri mai reduse.

Citește și: 

Stațiunea MAMAIA, din ce în ce mai scumpă. Cât a ajuns să coste o banală frigăruie

Turiști păcăliți cu sejururi într-un hotel din Mamaia Nord care nu mai funcționează de un an

Prețurile au luat-o razna! Cu câți lei se vinde un pahar cu BERE, pe plajă, în Mamaia

Recomandarea video

Mediafax
Avarie în Capitală: Mii de bucureșteni, fără apă și căldură. Când se va relua livrarea agentului termic
Digi24
Denis Kapustin, liderul neonazist al grupării paramilitare Corpul Voluntarilor Ruși, a murit pe front, luptând pentru Kiev
Cancan.ro
Ce interdicție a avut Mirabela Grădinaru în prima lună de președinție a lui Nicușor Dan. Fiica celor doi a pătimit cel mai mult
Prosport.ro
FOTO. Natalia Mateuț, spectaculoasă de ziua ei. Apariție rară a tatălui ei, legendarul Dorin Mateuț
Adevarul
„De banii cheltuiți aici într-o săptămână stai o lună în Raiul din Bali”. Prețurile exagerate i-au alungat pe români din Valea Prahovei
Mediafax
Doi copii din Vaslui, găsiți morți după ce s-au înecat în acumularea Tăcuta
Click
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
Digi24
Mirabela Grădinaru, despre cum i s-a schimbat viața de când Nicușor Dan e președinte: „Ulterior am obținut și acest drept”
Cancan.ro
Cântăreața care urlă de durere după moartea lui Ion Drăgan. Mesajul crunt de adio: 'Ai fost jumătatea mea mai bună'
Ce se întâmplă doctore
Mihai Voropchievici avertizează: Această zodie este vizată de o forță malefică, pe final de 2025
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Prezentare video Renault Clio 6. Dacia Sandero va primi același motor de 1,8 litri ca și modelul francez
Descopera.ro
Ce lichide să nu verși niciodată în chiuvetă și de ce?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ: – M-a pus dracu' să-mi iau păpușă gonflabilă inteligentă!
Descopera.ro
De ce aproximativ 90% dintre oameni raportează schimbări de personalitate după transplant?