Ședință pentru CFR Marfă. Până la ce oră trebuie Gruia Stoica să aducă 170 de milioane de euro pentru a prelua compania de transport feroviar

Ședință pentru CFR Marfă. Până la ce oră trebuie Gruia Stoica să aducă 170 de milioane de euro pentru a prelua compania de transport feroviar
Gruia Stoica trebuie să plătească luni cei 170 de milioane de euro pentru a prelua CFR Marfă.

În cazul în care patronul Grup Feroviar Român (GFR), Gruia Stoica, nu va achita în cursul acestei zile restul de 170 de milioane de euro pentru a prelua CFR Marfă, privatizarea CFR Marfă va eșua, iar Ministerul Transporturilor ar trebui să reia privatizarea operatorului de transport.

La ora transmiterii acestei știri la Ministerul Transporturilor era programată o ședință a comisiei de privațizare la care participă și consultanții Deloitte și Mușat și Asociații și patronul GFR, Gruia Stoica.

„Dacă Grup Feroviar Român (GFR) acceptă să plătească astăzi (luni 14 octombrie n.n.) cu transferul dreptului de proprietate după avizul Consiliului Concurenței, se continuă procesul de privatizare. Dacă nu, azi nu cred că va fi ședință de Guvern”, au declarat pentru gândul surse guvernamentale.

La întrebarea care este ora până la care Gruia Stoica ar trebui să plătească luni cei 170 milioane euro, surse guvernamentale ne-au declarat că „trebuia cel târziu azi să avem dovada plății pentru a putea prelungi termenul pentru celelalte condiții suspensive (din HG de privatizare a CFR Marfă n.n.)”.

„Teoretic azi este ziua de finalizare, trebuiau îndeplinite condițiile suspensive. Dacă nu se îndeplinesc independent de cumpărător,contractul încetează. Dar conform contractului – printre condiții este și plata – trebuia cel târziu azi să avem dovada plății pentru a putea prelungi termenul pentru celelalte condiții suspensive”, au afirmat pentru gândul aceleași surse.

Într-o intervenție telefonică la una dintre televiziunile de știri, Gruia Stoica a declarat luni că la ora 15:00 este programată o discuție la Ministerul Transporturilor unde va participa comisia de privatizare și unde ar urma să fie clarificate ultimele aspecte referitoare la derularea procesului de privatizare CFR Marfă.

Gândul a scris că săptămâna trecută comisia de privatizare a CFR Marfă a propus companiei Grup Feroviar Român (GFR) să plătească restul de 170 de milioane de euro pentru acțiunile CFR Marfă pe 14 octombrie, conform prevederilor HG de privatizare a CFR Marfă, precum și încheierea unui act adițional la contractul de transfer până la avizul Consiliului Concurenței, au declarat pentru gândul surse guvernamentale.

„Și celelalte condiții (prevăzute în HG de privatizare a CFR Marfă n.n.) sunt îndeplinite până atunci, mai ales că sunt concomitente. Avizul băncilor parțial îl avem, iar pentru restul ministerul și compania sunt în discuții pentru a transfera creditele la alte bănci”, ne-au precizat aceleași surse.

Pe de altă parte, comisia de privatizare a făcut și anumite observații și anume că GFR a depus notificarea la Consiliul Concurenței abia la două săptămâni după semnarea contractului de privatizare și numai după ce comisia de privatizare a „insistat”, trimițând GFR o adresă în acest sens.
„Notificarea către Consiliul Concurenței putea fi depusă de GFR încă de acum patru luni”, crede sursa menționată.

Amintim că CC are nevoie de mai multe luni până va elibera avizul necesar privatizării CFR Marfă, termenul legal fiind de 5 luni.

Stoica: Fără prelungirea termenului pentru finalizarea tranzacției nu se rezolvă nimic

Contactat de gândul, patronul GFR, Gruia Stoica, a declarat duminică că „fără prelungirea termenului de privatizare nu se rezolvă nimic”.

„Și în contractul de privatizare și în HG (de privatizare a CFR Marfă n.n.) sunt două condiții ce ar trebui îndeplinite. Obținerea de către vânzător, după caz, de la băncile creditoare ale CFR Marfă, a acordului acestora cu privire la modificarea structurii acționariatului societății și definitivarea structurii capitalului social al societății ca urmare a operațiunii de majorare de capital în baza conversiei”, ne-a declarat Gruia Stoica.

„Pe lângă acestea, trebuie dată o Hotărâre de Guvern pentru prelungirea termenului pentru încheierea privatizării. Fără acest lucru, nu se rezolvă nimic. HG trebuie dată pentru a da răgaz Consiliului Concurenței să realizeze ancheta și să dea avizul”, crede patronul GFR.

Hotărârea de Guvern privind privatizarea transportatorului feroviar de marfă a fost publicată pe 14 august în Monitorul Oficial, termenul de finalizare a transferului de proprietate fiind stabilit la 60 de zile calendaristice de la data intrării în vigoare a actului normativ, respectiv 13 octombrie.

Potrivit acestei hotărâri, transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni ce face obiectul vânzării-cumpărării se realizează la data îndeplinirii cumulative a următoarelor condiții:

– emiterea de către Consiliul Concurenței a unei adrese sau decizii în conformitate cu Legea concurenței și/sau emiterea unui asemenea document de către alte autorități de concurență competente;
– finalizarea de către vânzător a conversiei creanțelor deținute de stat asupra societății la data semnării contractului și definitivarea structurii capitalului social al societății ca urmare a operațiunii de majorare de capital în baza conversiei;
– obținerea de către vânzător, după caz, de la finanțatorii interni și externi ai societății, a acordului acestora cu privire la modificarea structurii acționariatului societății, ca efect al încheierii prezentului contract, iar acordul astfel obținut nu include condiții mai oneroase pentru societate față de termenii aplicabili potrivit contractelor de finanțare la data semnării;
– creditarea contului vânzătorului cu toate sumele datorate de cumpărător vânzătorului, reprezentând prețul de cumpărare;
– semnarea declarației privind transferul dreptului de proprietate asupra pachetului de acțiuni în registrul acționarilor și de acțiuni al societății.

Inchide