STUDIU. Aproape o treime dintre comercianții online se tem că afacerile lor vor fi afectate drastic de criza sanitară din 2020

Redactor:
Ionel Văduva
STUDIU. Aproape o treime dintre comercianții online se tem că afacerile lor vor fi afectate drastic de criza sanitară din 2020
Aproape o treime dintre comercianții online se tem că afacerile lor vor fi afectate drastic de criza sanitară din 2020 / Sursă foto: Pixabay / caracter ilustrativ

Un procent de 28% din totalul de peste 800 de comercianți online din întreaga lume, cu activitate în domenii cum sunt vânzarea de software și alte bunuri digitale, bunuri fizice sau servicii, participanți la un studiu efectuat pe plan internațional referitor la impactul COVID-19 asupra afacerilor digitale, au mărturisit că se așteaptă ca afacerile lor să fie afectate drastic de criza sanitară în acest an.

Dintre aceștia, cei care vând bunuri fizice sunt cei mai îngrijorați de potențialul impact drastic al pandemiei de coronavirus asupra propriilor afaceri, susțin cei de la 2Checkout care, de altfel, au și realizat cercetarea

Totodată, peste o treime dintre comercianți (32%) se așteaptă ca actuala pandemie să aibă un impact negativ semnificativ asupra afacerilor lor, influență pe care speră să o diminueze cu ajutorul unui plan de răspuns la criză bine pus la punct.

Sectoarele de activitate unde se prefigurează un asemenea impact negativ major sunt cele în care activitatea este legată direct de producție (managementul resurselor de producție, electronice și hardware pentru consumatori), dar și cele care depind de obiceiurile de consum aflate acum în schimbare profundă (marketing și advertising, respectiv managementul resurselor umane).

În contrapartidă, doar 12 procente din totalul comercianților care au participat la studiu, au raportat că estimează un impact pozitiv în contextul situației globale cauzate de pandemia COVID-19.

De asemenea, numai opt procente dintre participanții la studiu anticipează că actuala situație globală va rămâne fără efecte asupra afacerilor proprii, iar 21% cred că efectul va fi minim asupra veniturilor din acest an.

Temerile comercianților online în contextul nivelului vânzărilor înregistrat în primul semestru al anului

Numărul unu în topul temerilor comercianților online generate de efectele pandemiei de coronavirus și identificate ca urmare a studiului citat este ocupat de încetinirea vânzărilor. De altfel, 60% dintre respondenți au mărturisit că se confruntă deja cu această situație.

În plus, experții sursei citate au ajuns la concluzia că diminuarea vânzărilor este estimată a avea loc în mai multe domenii și pe mai multe piețe.

De asemenea, comercianții au constatat că este dificil să găsești clienți noi sau să semnezi un contract nou (18%) și că totul se petrece mult mai lent (17%).

În timp ce majoritatea acestor provocări pot fi ameliorate printr-o mai bună planificare, unele necesită o comunicare mai bună și mai intensă între companii și clienții actuali sau potențiali.

„Companii din domenii variate se confruntă cu încetinirea vânzărilor. De la companii de producție, până la agenții de comunicare, toate au înregistrat o scădere a vânzărilor în prima jumătate a anului.

Lupta de a găsi noi clienți este o problemă curentă și în companiile de consultanță, marketing și tehnologie”, precizează specialiștii.

Întârzierile în lanțul de aprovizionare se alătură altor provocări cu care se confruntă comercianții

O altă provocare identificată de experți cu ocazia studiului este și aceea potrivit căreia comercianții de produse electronice și hardware, bunuri fizice, producătorii și cei responsabili cu livrarea se confruntă în special cu probleme legate de întârzierile din lanțul de aprovizionare.

Astfel, 21% dintre ei înregistrează întârzieri, printre cei mai afectați fiind comercianții de bunuri fizice.

Productivitatea forței de muncă a scăzut și ea, deși într-o mai mică măsură, în industrii care au continuat să își desfășoare activitatea și după declanșarea pandemiei.

„Call center-ele, dezvoltatorii de software și producătorii de conținut online sunt cei mai afectați de acest aspect”, precizează specialiștii.

Atitudinea diferită a consumatorilor care de multe ori se traduce prin refuzuri de plată sau solicitări de returnare a banilor reprezintă o altă problemă raportată de 15% dintre respondenți, în special de către comercianții ce vând bunuri digitale, precum software multimedia sau alte programe informatice.

Măsuri de compensare a efectelor nedorite

Pentru a putea face față noii realități, comercianții iau în calcul serios lansarea de noi produse (38%) și de oferte promoționale (39%), mai relevă cercetarea. Campaniile promoționale sunt o opțiune, spre exemplu, pentru producătorii de software.

Dezvoltarea de noi produse reprezintă o soluție pentru comercianții din domenii precum comunicațiile sau pentru furnizorii de servicii juridice.

În afara dezvoltării de noi produse și lansarea de campanii promoționale, 28% dintre respondenți vor prioritiza și strategiile de upgradare și de creștere a indicatorilor de profitabilitate pe termen lung.

Loializarea și menținerea clienților existenți sunt opțiuni luate în calcul de 24% dintre comercianți, în special de către producătorii de software pentru desktop sau Internet, furnizorii de hosting și middleware.

Un alt procent important de respondenți (22% din total) s-au declarat non-conformiști și au indicat faptul că își propun să își extindă afacerile pe alte piețe în căutarea de noi clienți.

„Companiile care vând electronice de consum sau care furnizează servicii online educaționale arată un interes deosebit pentru această abordare”, au explicat experții.

În același timp, 17% dintre respondenții la studiu spun că vor profita de oportunitate pentru a optimiza experiența online a clienților în timpul efectuării comenzilor.

Nu în ultimul rând, 13% dintre afacerile online care au participat la studiu spun că urmăresc să lucreze în aceasă perioadă la poziționare, la realizarea de oferte noi și la politica de preț pentru a se adapta la situația curentă, aflată într-o dinamică rapidă.

Cercetarea realizată de sursa citată a fost realizată în perioada aprilie-mai 2020 pe un eșantion format din 843 de respondenți, din peste 50 de țări.

Inchide