Marina Estoniei a încercat, marți, să rețină o navă din ”flota din umbră”, cu destinația Rusiei, justificând că a navigat ilegal, dar aceasta a refuzat să coopereze.
Nava Jaguar, pe care Marea Britanie a adăugat-o pe lista de sancțiuni, vinerea trecută, este una dintre cele aproximativ 100 care fac parte din ”flota din umbră” a Rusiei, un termen pe care țările occidentale îl folosesc pentru navele pe care Rusia le folosește pentru a eluda sancțiunile. Aceste nave nu sunt reglementate sau asigurate de organizații convenționale occidentale.
Nava se afla în apropierea insulei Naissaar, în momentul în care Marina din Estonia a comunicat prezența acesteia prin radio, conform comandantului Ivo Vark. Estonia ”avea obligația de a verifica documentele și statutul juridic al navei”, deoarece aceasta ”nu avea un steag care să indice naționalitatea”.
”Nava a refuzat cooperarea și și-a continuat călătoria către Rusia. Având în vedere lipsa naționalității navei, utilizarea forței, inclusiv îmbarcarea pe vas, a fost considerată inutilă”, a transmis comandantul.
O patrulă estonă a escortat Jaguarul până ce acesta a ajuns în apele Rusiei. Joi, nava a fost ancorată lângă portul Primorsk, conform datelor de trafic maritim, conform agenției de presă Reuters.
Uniunea Europeană a aprobat, miercuri, al 17-lea pachet de sancțiuni împotriva Rusiei, care vizează limitarea exporturilor rusești de petrol, conform surselor diplomatice.
Noul pachet de sancțiuni, care a fost pus în discuție pe parcursul a câtorva săptămâni, vizează aproximativ 200 de nave fantomă care au fost utilizate de Rusia și aproape 30 de entități acuzate că ar fi ajutat Moscova să eludeze sancțiunile impuse de Uniunea Europeană. Această flotă ”fantomă” se constituie din nave care nu sunt înmatriculate și care operează în Marea Baltică. Numărul navelor a crescut de la începutul războiului din Ucraina, din 2022, după ce UE au impus sancțiuni asupra exportului de petrol și a produselor petroliere ruse.
Foto: Profimedia
Citește și: