De peste 2000 ani, pe calea Drumului Mătăsii, Europa a importat produse și idei din Orient, de la mătase, tămâie și condimente la religii, precum zoroastrism, iudaism, creștinism și islam. Din păcate, legătura comercială dintre Apus și Răsărit a dus și la răspândirea globală a bolilor (ciuma bubonică sau coronavirusul) și la extinderea războaielor.
În zilele noastre, nu doar virușii, dar și produsele, trendurile și ideile din Orient se răspândesc mai repede și mai ușor pe calea web-ului. Occidentalii au testat mâncarea asiatică (precum tăițeii, creveți și sushi), și-au amenajat locuințele în căutarea armoniei după regulile feng shui, au vizionat anime și manga, și de asemenea, au practicat yoga și arte marțiale.
În ultimii 10 ani, s-au răspândit în Occident multe trenduri bizare, dar doar câteva au devenit cu adevărat fenomene globale. Serialele sud-coreene, cunoscute dreept K-Drama sau Koreannovela, au fost produse pentru prima oară în anii 1960. Din anii 1990, au căpătat popularitate globală. Unul dintre cele mai populare seriale K-Drama este „Squid Game”, ajuns la al treilea sezon.
„Hongdae Guy” a fost o parodie social-media viralizată pe TikTok la începutul anului (cu peste 30 milioane de vizualizări), când un tânăr sud-coreean din Seoul, Sean Solo, s-a filmat cum aborda femeile străine, folosindu-se de farmecul său aparte. El purta pantaloni bermunde, o geacă de piele și folosea replici de agățat, precum:
@itsseansoloPerpek togederr♬ original sound – Sean Solo
„Ești cu mintea deschisă? Trăiești singură? Pune-ți numărul în iPhone-ul meu 16 Pro Max!”
Melodia „Apt.”, compusă de cântăreața sud-coreeană Rose și de muzicianul american Bruno Mars, a fost lansată pe 18 octombrie 2024. Cu elemente pop-punk, pop-rock, indie rock, electropop și up-tempo pop, melodia a fost lăudată pentru că era „catchy”.
A devenit un hit în topurile muzicale a 50 de țări, printre care Austria, Belgia, Canada, Germania, Marea Britanie, Norvegia, Suedia, Indonezia, Elveția și Taiwan. Mulți asiatici, dar și europeni, au reprodus videoclipul pe TikTok și pe platformele de socializare, purtând geci de piele.
*APT. = „potrivit”
O altă melodie care s-a viralizat nu doar în Japonia, dar și în întreaga lume, a fost „Ruby-Chan”. Este o melodie cântată de trei fete îmbrăcate în uniforme de școlărițe sau ca-n anime. Lăudată pentru caracterul inocent, dar și pentru buna sincronizare,versurile atrăgătoare și tehnicile de dans, tot mai multe internaute au încercat să o reproducă.
Iată o parte din versuri:
„-Ruby-chan?
-Da!
-Ce-ți place?
-Mai mult decât ciocolată cu mentă, pe tine!
-Hai!
-Ayumu-chan?
-Da!
-Ce-ți place?
-Mai mult decât gustul unei căpșuni, pe tine!
-Hai!
-Shiki-chan?
-Da!
-Ce-ți place?
-Ești mai importantă decât prăjiturile cu frișcă!
-Hai!
-Toată lumea?
-Da!
-Ce vă place?
-Desigur – ne place înghețata!Nu ne putem opri! Cu această dragoste, această poveste de dragoste. Ne topim ca o înghețată dulce, topită!
Ciocolata Dubai, o rețetă originară din Emiratele Arabe Unite ce a fost creată de Sarah Hamouda în 2021, a fost popularizată în 2024 de către influenceri pe TikTok. Compusă dintr-o tabletă de ciocolată cu umplutură verde preparată din kadayif și fistic, ciocolata s-a scumpit în toate magazinele din Occident.
În toate țările, ciocolata Dubai s-a vândut cu rețetă reinterpretată, sub formă de înghețată, clătite, torturi și cozonaci. Pentru doritori, rețeta este publicată pe internet.
Pokémon Go, un joc video mobil de realitate augmentată, a fost lansat în 2016, dezvoltat și publicat inițial de Niantic în colaborare cu Nintendo și The Pokémon Company pentru dispozitive iOS și Android. Jucătorul se folosește de funcția GPS pentru a se deplasa, localiza, captura și a antrena Pokémoni virtuali. De asemenea, ei își pot pune Pokemonii să se lupte cu Pokemonii altor jucători.
Kawaii, care înseamnă „drăguț” sau „adorabil”, este un fenomen cultural japonez care pune accentul pe drăgălășenie, inocența copilărească, farmec și simplitate. Cultura Kawaii a început să înflorească în anii 1970, impulsionată de cultura tineretului și de ascensiunea personajelor drăguțe în manga și anime.
Băutura, cunoscută ca lapte cu tapioca, ceaiul cu bule sau ceaiul boba, este un tip de ceai care conține boabe de tapioca, miere, lapte condensat, sirop. Este o rețetă de origine taiwaneză care a ajuns și în Occident. În prezent, ceaiul cu bule valorează 2,4 miliarde de dolari și se anticipează că valoarea i s-ar putea dubla în 2027. Este adorat în 60 de țări pentru gust, dar și pentru estetica instagramabilă.
Încă de anul trecut, o nouă jucărie a devenit virală în mediul online. Este o păpușă fabricată în China, este vândută în exemplare de diferite tipuri și poartă denumirea de „Labubu”. Numai o păpușă Labubu cu dimensiuni umane a fost vândută săptămâna aceasta la suma record de 150.324 de dolari.
Potrivit BBC, păpușile Labubu sunt creaturi monstruoase ce au fost imaginate și concepute de artistul Kasing Lung din Hong Kong. Un singur exemplar vândut de compania de jucării Pop Mart costă 6,9 dolari. Compania a făcut filme de animație cu personajele îndrăgite.
Jucăriile de pluș Labubu par a fi tendința anului 2025 după ce în 2024 au fost „ciocolata Dubai” și curentul vestimentar „Brat”. Unele vedete, precum Rihanna și Dua Lipa, s-au filmat pe TikTok cu aceste jucării. Chiar și fostul căpitan de fotbal al Angliei, David Beckham, s-a fotografiat pe Instagram cu o păpușă Labubu atașată de geanta sa. Pentru că retailerul chinez vindea jucăriile de colecție în „cutii oarbe” misterioase (ca la ouăle de ciocolată Kinder), Pop Mart a retras păpușile din toate magazinele din Regatul Unit. Susannah Streeter, șefa unui departamentului al Hargreaves Lansdown, a declarat că vânzarea păpușilor în cutii „oarbe” a dus la frenezia fanilor.
Pernele Dakimakura, de origine japoneză, au fost parte a culturii otaku, fiind inițial printate cu personaje manga și anime, fie cu personaje „furry” (animale cu blană), în poziție culcată. Sunt cunoscute și ca „perne waifu”, având dimensiuni de 150-160 cm, cu o lungime de 50 de cm și grosime de 100 cm, și imagini cu personaje feminine printate.
Sursa Foto: Profimedia
Autorul recomandă:
Medicul nutriționist Mihaela Bilic a spus adevărul despre SUSHI. Este sau nu sănătos?