VICTORIE! Decizie împotriva Daily Mail și a articolului fals despre invazia românilor

Redactor:
Alina Matis
După o luptă de mai bine de șapte luni, organismul de reglementare a presei britanice a dat o decizie definitivă împotriva Daily Mail și a articolului care anunța invazia românilor în Regat

Vă mai amintiți articolul despre „invazia românilor”, publicat de tabloidul britanic Daily Mail, pe care l-am demontat la începutul anului? Nu era corect. De această dată, nu o mai spunem noi, ci o spune chiar organismul de reglementare a presei britanice, Press Compaints Commission, care, în ultima sa săptămână de viață și după mai bine de șapte luni în care am prezentat dovezi după dovezi, a admis că ziarul a greșit.

„Invazia”

„Sold out! Avioanele și autobuzele sunt pline de români și bulgari care se îndreaptă către Marea Britanie”, avertiza Daily Mail, în 31 decembrie 2013, înainte de ridicarea restricțiilor pentru muncitorii români și bulgari. Cu acest articol, devenit foarte popular pe rețelele de socializare, se încheia un an de discriminare împotriva românilor din Marea Britanie. Așa se face că, în luna ianuarie, gândul și jurnalistul britanic Jon Danzig începeau ceea ce avea să devină o lungă luptă cu unul dintre cele mai populare tabloide din lume. După o investigație comună, autorii anchetei au descoperit că mare parte dintr-un articol era falsă: citate scoase din context, informații eronate, persoane citate care nu au spus ceea ce scria în ziar că au spus etc.

Sursa: Daily Mail

Ancheta

Ancheta publicată de gândul a fost prezentată inclusiv în The Guardian și promovată de actorul Hugh Grant și de fostul purtător de cuvânt al lui Tony Blair, Alastair Campbell.

Contactat să justifice articolul înșelător, Daily Mail nu numai că a refuzat să își asume răspunderea pentru cele publicate, dar a dat vina tot pe români și bulgari, susținând că a relatat ceea ce i s-a spus la fața locului, prin intermediul unor jurnaliști locali anonimi și al unor translatori. Mai mult, publicația a subliniat că cititorul său a fost liber să aleagă ce a vrut să înțeleagă din acest articol. Verdictul tabloidului a fost că nu are de ce să se scuze în fața românilor, a bulgarilor și a cititorilor dezinformați, pentru că fiecare a ales să înțeleagă ce a vrut. ANCHETA „DAILY FAIL” POATE FI ACCESATĂ AICI

Plângerile

Prin urmare, co-autorul englez al anchetei „Daily Fail” a depus o plângere la Press Complaints Commission, organismul de auto-reglementare a presei scrise britanice. Lui i-au urmat zeci de cititori gândul, pe care i-am invitat să participe la această campanie de restabilire a adevărului despre români și să pună presiune pe acest organism. Conform procedurii, PCC a ales o singură plângere, aceea a lui Jon Danzig. Au urmat luni de mici concesii din partea tabloidului – câte o corecție ascunsă pe site sau în subsolul articolului. De fiecare dată, însă, PCC a primit noi dovezi din ancheta noastră, la care Daily Mail a fost forțat să răspundă.

Principalele articole din codul editorilor de presă scrisă din Marea Britanie în baza cărora a fost făcută, în ianuarie, reclamația inițială se referă la criteriile de acuratețe a informației pe care trebuie să le respecte orice articol. Astfel, primele trei puncte stipulează că: „i) presa trebuie să se îngrijească să nu publice informații inexacte, înșelătoare sau trunchiate, inclusiv poze. ii) O inexactitate semnificativă, o afirmație înșelătoare sau distorsionare, odată constatate, trebuie corectate cu promptitudine și – când este cazul – urmate de publicarea unor scuze (…). iii) Presa, deși este liberă să fie partizană, trebuie să facă distincție între comentariu, speculație și fapte”.

De precizat că președintele comitetului responsabil de codul editorilor din cadrul PCC este fie tocmai Paul Dacre, de la Daily Mail. Mai mult, unul dintre directorii companiei care deține atât PCC, cât și organismul care va înlocui PCC, IPSO, este Peter Wright, editor emerit al Mail Group.

Decizia

Săptămâna aceasta, ultima în care mai există Press Complaints Commission, instituția a emis decizia finală: Daily Mail a încălcat codul editorilor de presă scrisă din Marea Britanie și criteriile care vizează acuratețea informației când a scris despre invazia românilor. „(Membrii comisiei, n.red.) au decis că ziarul nu a reușit să nu publice informații inexacte sau înșelătoare”, a fost mesajul transmis de Press Complaints Commission.

O victorie pentru campania de restabilire a adevărului despre români și de condamnare a abuzurilor presei britanice în relatările despre imigranți. O victorie mică, însă, pentru că PCC nu a admis toate cele 13 puncte ale plângerii lui Danzig și pentru că ziarul nu este sancționat în niciun fel, considerându-se că, prin corecțiile pe care le-a publicat pe parcursul acestei investigații, a dat dovadă de bună credință și a venit cu măsuri reparatorii.

Ca urmare a deciziei, Daily Mail a trebuit să publice „cu promptitudine” și vizibil, o nouă corecție. Promptitudinea a existat, vizbilitatea s-a lăsat așteptată, însă, pentru că tabloidul a ales să pitească noua corecție în subsolul paginii doi, din ediția tipărită de miercuri, 3 septembrie, gest criticat de The Guardian. În textul din chenar, ziarul admite în sfârșit o greșeală pe care a refuzat să o recunoască în ultimele luni, referitoare la un citat fals pe care i l-a atribuit lui Ion Prioteasa, președintele Consiliului Județean Dolj.

Sursă foto: Jon Danzig

Alte clarificări pe care Daily Mail le-a făcut pe parcursul investigației:

Sursa: Daily Mail

ARTICOLUL LUI JON DANZIG DESPRE DECIZIA PCC POATE FI CITI AICI

Mă găsiți pe Facebook – Alina Matiș și pe Twitter – @alinamatis

 

Inchide