ANUNȚ ISTORIC al NASA. Dovada că pe Marte ar putea exista viață

Publicat: 28/09/2015, 20:53
Actualizat: 29/09/2015, 18:46

Imagini făcute de pe orbita planetei de nava Mars Reconnaissance Orbiter (MRO)arată urmele lăsate de apă (foto), care au în unele cazuri lungimi de sute de metri.Aceste urme dispar în lunile reci, dar reapar și se lungesc în cele mai calde.Și analizele chimice confirmă existența apei în formă lichidă, transmite New York Times. S-a descoperit, cu ajutorul unui spectrometru, existența unor molecule de săruri (perclorați) îmbibate cu apă lichidă. Se știe că unii perclorați pot împiedica înghețarea apei chiar și la temperaturi de minus 70 de grade Celsius. La suprafața planetei Marte, temperaturile variază între maxime de 20 de grade Celsius (la amiază, vara, la ecuator) și minime de până la minus 153 de grade Celsius la poli.

La latitudini medii, temperaturile medii sunt de minus 50 de grade Celsius ziua și de minus 60 de grade Celsius noaptea. Vara, la amiază, în aceste zone temperaturile pot ajunge la maxime de 0 grade Celsius.

Cercetătorii nu știu încă de unde provine apa, dar este posibil să ajungă la suprafață din subteran, din acvifere, să să fie un rezultat al condensului format în atmosferă. Totuși, umiditatea din atmosfera planetei este foarte redusă. Nu s-au făcut, însă, măsurători precise aproape de suprafața planetei.Acviferul este o formațiune geologică reprezentată de un strat subteran destul de poros de roci încât să poată stoca apă și suficient de permeabil încât apa să poată circula liber prin el. Este posibil ca aceste acvifere să înghețe în lunile reci pe Marte, iar vara să se dezghețe.

„Există astăziapă în formă lichidă la suprafața Planetei Marte”, a declarat Dr. Michael Meyer, liderul echipei de cercetători din cadrul Mars Exploration Program al NASA, citat de The Guardian.

Imaginile suprinse de MRO au atras atenția cercetătorilor încă din 2011, însă aceștia au făcut anunțul privind existența apei în formă lichidă după ce le-au analizat amănunțit și au folosit un spectrometru.

Joe Michalski, cercetător la Muzeul de Istorie Naturală din Londra, consideră că anunțul făcut de NASA, luni seară, este deosebit de interesant, în special datorită implicațiilor sale asupra existenței potențiale a coloniilor de microbi pe Marte, în perioada actuală. „Știm, din studii efectuate pe extremofilele de pe Terra, că formele de viață pot nu doar să supraviețuiască, ci și să se dezvolte în abundență în condiții care sunt extrem de aride, foarte saline sau în orice alt tip de mediu ‘extrem’ în comparație cu habitatul oamenilor. De fapt, pe Terra, oriunde găsim apă, găsim viață. Acesta este motivul pentru care descoperirea apei pe Marte, după cercetări de peste 20 de ani, reprezintă o chestiune atât de interesantă”, a spus savantul britanic.

Aceste urme ale scurgerii apei pot ghida NASA și alte organizații spre zonele în care există cele mai mari șanse să fie descoperite forme de viață. De aceea, ele vor fi puncte de reper pentru viitoarele rovere care vor fi trimise pe planetă. Normele acceptate în prezent pe plan internațional precizează că misiunile spațiale ar trebui să fie extrem de atente în legătură cu locurile de pe Marte în care vor să plaseze sonde și roboți și în care există probabil apă lichidă. Peter Grindrod, cercetător la Agenția spațială britanică, a explicat: „Principiile de protecție planetară stipulează că nu putem să mergem oriunde se află apă lichidă, deoarece nu putem să sterilizăm navele noastre spațiale suficient de bine, pentru a garanta că nu vom contamina acele zone. Așadar, dacă un RSL (liniile recurente de pe versanți – n.r.) este descoperit în zona de plasare a unui rover, atunci roverul nu poate coborî acolo. Este destul de ironic, mai ales pentru următorul rover al Agenției Spațiale Europene, ExoMars, deoarece el a fost conceput pentru a căuta forme de viață”.

Un nou rover, numit temporar Mars 2020, va pleca către Planeta Roșie peste cinci ani.Curiosity, roverul care se află pe planetă din august 2012, a făcut mai multe descoperiri importante de la sosirea pe planeta Marte, începând cu găsirea dovezii unei albii vechi de apă și continuând cu detectarea unor mari emanații de metan (un element care ar putea fi asociat cu viața) și găsirea de roci formate în prezența apei.

Cercetătorii știau că apa există sub formă de gheață pe Marte, la polii planetei, dar nu a fost descoperită până acum în formă lichidă.

Mars Reconnaissance Orbiter explorează Marte încă din 2006.

Adrian Popa
Adrian Popa este Editor of the Day la Gandul.ro. Are 17 ani de experiență în presa centrală și a debutat ca jurnalist specializat pe economie/piețe mai mult
Sunt extratereștrii pe K2-18b? Telescopul James Webb a fost îndreptat spre planeta pe care au...
Cea mai „nebună” ofertă vine de la Lidl! Ce o să găsiți în supermarketuri de...
FOTO. Ioana Marcu, soția lui Ciprian Marica, apariție îndrăzneață cu bustul generos la vedere!
Localitatea care a dispărut de pe harta României. În 2002 mai avea doar 3 locuitori