Fosilele pterozaurului găsite la Sebeș, obiect de studiu pentru cercetători din țară și străinătate

Fosilele pterozaurului descoperite la Sebeș-Glod, județul Alba, au fost donate Societății Muzeului Ardelean din Cluj-Napoca și vor fi puse la dispoziția cercetătorilor din țară și din străinătate pentru a fi studiate, transmite corespondentul MEDIAFAX.
Publicat: 06/02/2013, 21:18
Actualizat: 31/07/2014, 20:25

Directorul Societății Muzeului Ardelean, Sipos Gabor, a declarat, miercuri, într-o conferință de presă, că singura condiție pusă cercetătorilor este ca aceste fragmente de oase să rămână intacte și să fie păstrate în starea în care se află.

„Colecția paleontologică a Societății Muzeului Ardelean din Cluj-Napoca s-a îmbogățit cu fosilele pterozarului descoperite la Sebeș-Glod, care ne-au fost donate și sunt expuse în sediul societății. La fel ca în cazul fosilelor Balaurului bondoc, descoperite în anul 2009, și cele ale pterozaurului sunt convins că vor înregistra un interes mărit din partea unor cercetători științifici din țară și străinătate, astfel că vor fi puse la dispoziția lor pentru a fi studiate și consultate. De asemenea, fosilele vor putea fi puse și la dispoziția elevilor, liceenilor și studenților clujeni interesați de domeniul paleontologiei. Singura condiție este ca aceste fragmente de oase să rămână intacte, să fie păstrate în starea în care se află”, a spus Sipos.

El a precizat că pentru păstrarea fosilelor nu este nevoie de condiții speciale de conservare.

„Ni s-a spus că acele condiții care sunt bune pentru un om care lucrează într-un birou, adică o umiditate normală și o temperatură constantă în jur de 20 de grade, sunt bune și pentru aceste fosile. Le vom păstra într-o vitrină, la sediul Societății Muzeului Ardelean”, a afirmat Sipos Gabor.

Paleontologul clujean Matei Vremir, de la Societatea Muzeului Ardelean, care a fost membru al echipei ce a descoperit fosilele pterozarului, a declarat, în aceeași conferință de presă, că fosilele sunt libere accesului și pot fi consultate oricând de către cercetătorii și specialiștii interesați.

„Avem mai multe fragmente de oase, două vertebre cervicale, alungite, goale pe dinăuntru, specifice acestui tip de pterozaur, avem un os din aripă și mai multe bucăți din falange. Din punct de vedere științific, fosilele oferă informații despre un grup particular de vertebrate, și anume pterozaurii, reptile zburătoare, care în perioada dinozaurilor ocupau nișa păsărilor. Oasele sunt pneumatice, au pereții foarte subțiri și se păstrează foarte greu în rocile geologice și de aceea avem noroc cu acest schelet parțial, descoperit la Sebeș-Glod, în sedimente argiloase”, a explicat Vremir.

El a adăugat că, din studiul fosilelor, specialiștii au tras concluzia că pterozaurul avea o anvergură a aripilor de circa trei metri și cântărea cam zece kilograme.

Oasele fosilizate ale unui nou tip de pterozaur, o reptilă zburătoare din epoca dinozaurilor, care a trăit în urmă cu circa 68 de milioane de ani, au fost descoperite în România, relatează livescience.com.

Fragmente din scheletul acestui pterozaur de talie medie au fost descoperite în Sebeș-Glod, în Podișul Transilvaniei, o regiune faimoasă pentru varietatea de fosile din cretacicul târziu (în urmă cu aproximativ 68 de milioane de ani) pe care le adăpostește, precum cele de crocodilomorfi (rude străvechi ale crocodililor), mamifere, broaște țestoase și dinozauri ca Sauropodul pitic (Magyarosaurus dacus) și Balaurul bondoc (dromaeosaur Balaur).

Informațiile au fost făcute publice de cercetători de la Societatea Muzeului Ardelean din România, Universitatea din Southampton, Marea Britanie, și Museau Nacional din Rio de Janeiro, Brazilia. Studiul care prezintă noul tip de pterozaur a fost publicat pe 30 ianuarie, online, în jurnalul de știință PLOS One.

Oamenii de știință au decis ca noul tip de reptilă zburătoare să se numească de acum înainte Eurazhdarcho langendorfensis și afirmă că această viețuitoare a făcut parte dintr-un grup de pterozauri denumit Azhdarchidae.

Pterozaurii au trăit alături de dinozauri și au dispărut aproximativ în aceeași perioadă cu aceștia, dar nu erau dinozauri. Pterozaurii sunt denumiți uneori, în mod eronat, pterodactili, însă acest termen descrie doar primul gen de pterozaur, descoperit de oamenii de știință în secolul al XVIII-lea. Pterozauri de talie mică au apărut în triasic, în urmă cu 230 de milioane de ani. Ulterior, în jurasic și în cretacic, au început să se dezvolte forme mai avansate de reptile zburătoare, precum Azhdarchidae.

„Aceștia erau pterozauri cu gâturi lungi și ciocuri lungi, aripile lor erau adaptate pentru zborul planat”, a declarat cercetătorul Darren Naish, paleontolog la Universitatea Southampton din Marea Britanie. „Anumite caracteristici ale oaselor aripilor și ale membrelor posterioare indică faptul că aceste viețuitoare puteau să își strângă aripile și să meargă, la nevoie, pe toate cele patru membre”, a mai spus acesta.

Anvergura aripilor exemplarelor din clasa Eurazhdarcho langendorfensis indică faptul că acești pterozauri erau „mari, dar nu uriași”, în comparație cu unii dintre verișorii lor, afirmă Darren Naish. De exemplu, un ahzdarchid uriaș, Hatzegopteryx thambema, ale cărui oase au fost descoperite tot în România, în apropiere de Hațeg, avea o anvergură a aripilor de 11 metri.

Paleontologul Matei Vremir declara, marți, că oasele descoperite au fost mâncate și împrăștiate de crocodili de doi-trei metri lungime, având urme de mușcături și fracturi.

„Cum ne-am obișnuit deja, depozitele argiloase roșii ale formațiunii de Sebeș, de vârstă cretacic superioară – circa 65-72 de milioane de ani în urmă -, nu contenesc să livreze noi dovezi despre viața, condițiile de mediu, ecologia și evoluția biotopurilor și animalelor care trăiau pe aceste meleaguri, cu puțin timp înainte de extincția dinozaurilor. Noua descoperire din situl de la Sebeș-Glod, județul Alba, se referă la un schelet parțial de pterozaur, reptilă zburătoare, care reprezintă cea mai completă fosilă de acest fel descoperită în depozitele cretacice superioare din Europa. Fosilele de circa 68-69 de milioane de ani vechime s-au păstrat în sedimente argiloase de pe malul unui vechi râu și, parțial, au fost mâncate și împrăștiate de prădători oportuniști, în cazul de față crocodili de doi-trei metri lungime, identificați ca aparținând speciei Allodaposuchus precedens. Ca dovadă, oasele prezintă o serie de urme de mușcături și fracturi, iar dinții și fecalele fosilizate ale crocodililor sunt împrăștiate pretutindeni în zona festinului”, spunea Vremir.

Potrivit acestuia, pterozaurul de talie mică ale cărui fosile au fost descoperite la Sebeș-Glod avea „forme zvelte, cu gâtul și craniul foarte alungite, într-o anumită măsură asemănându-se cu berzele și cocorii, însă mult mai mari”.

„Pterozaurul, cu o anvergură a aripilor de circa trei metri, face parte din familia Azhdarchidelor, care vine de la cuvântul «azhdarco», care înseamnă «dragon mitologic» în limba tadjică, în condițiile în care în Tadjikistan s-a semnalat pentru prima oară acest grup, în anul 1984”, preciza paleontologul clujean, membru al Societății Muzeului Ardelean.

O femeie de 60 de ani, cu un aspect uluitor de tânăr, a câștigat un...
Gestul făcut de Alexandru Ciucu față de Alina Sorescu, după ce și-a ascuns relația paralelă...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
Replica ironică a unui general finlandez, după ce Rusia a amenințat că va trimite rachete...
Umilită din cauza listei de cumpărături! Ce a pățit Lili din Iași, după ce a...
Alimentul pe care Nadia Comăneci îl mănâncă zilnic, imediat cum se trezește. Dieta de nota...
Românii care se pot pensiona cu 5 ani mai devreme, din toamnă. Noua lege aduce...
Știrea momentului despre Iliescu! Breaking news!
Doliu la Casa Regală Britanică. Prințesa Beatrice a trecut prin clipe grele după ce primul...
Wow sau Bau? Cât de mult le-a schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
USR a depus plângere pentru grup infracţional organizat împotriva „caracatiţei lui Piedone”
Semnal CIUDAT de la o galaxie DIN APROPIERE! Cercetătorii din toată lumea l-au primit
Dispare numerarul? Decizia finală UE pentru plata cu BANCNOTE
Cât costă cea mai ieftină înmormântare organizată de „Regina Întunericului”. Suma este accesibilă pentru toate...
Turistă sfârtecată de urs pe Transfăgărășan! Scosese mâna pe geam ca să...
Getuța Sterp, mesaj pentru urmăritorii care spun că prețurile produselor de la stână sunt scumpe....
Cansu Dere, motivul pentru care a luat o pauză de la aparițiile pe micile ecrane
BANCUL ZILEI. Polițistul la stomatolog: - Măseaua este moartă! Îi punem coroană?
Peste 1,5 miliarde de oameni din întreaga lume trăiesc cu durere cronică