NASA anunță o descoperire: ce ascunde planeta Mercur. „Nu este ceva ce ne așteptam să vedem” – GALERIE FOTO

Publicat: 17/12/2012, 12:43
Actualizat: 25/03/2019, 22:41

Mercur, cea mai apropiată planetă de Soare, ascunde gheață și materii organice înghețate în craterele sale de la polul nord, care sunt permanent în umbră, au anunțat specialiștii de la NASA, citați de Reuters.

Telescoapele de pe Terra au descoperit în ultimii 20 de ani mai multe dovezi despre existența ghețurilor pe Mercur, însă materiile organice detectate constituie o surpriză, spun specialiștii de la NASA care coordonează misiunea Messenger, prima sondă care orbitează planeta.

Atât gheața, cât și materiile organice, similare cărbunelui sau gudronului, ar fi rezultatul unor coliziuni ale planetei cu comete și asteroizi, produse în urmă cu milioane de ani.

„Nu este ceva ce ne așteptam să vedem, dar, bineînțeles, îți dai seama că este oarecum logic, pentru că am văzut aceste lucruri și în alte părți”, precum corpuri înghețate din afara sistemului nostru solar sau în nucleele unor comete, a declarat David Paige, de la University of California, din Los Angeles.

Imagine cu regiunea polului nord al planetei Mercur

Sursa:Image Credit: NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Carnegie Institution of Washington/National Astronomy and Ionosphere Center, Arecibo Observatory

Spre deosebire de roverul Curiosity de pe Marte, care colectează mostre de roci și sol de pe planeta roșie pentru a descoperi în mod direct eventuale urme de materii organice, sonda Messenger adună date cu ajutorul razelor laser. Descoperirile de pe Mercur sunt rezultatul analizării acestor date, pe parcursul unui an, cu ajutorul unor modele pe computer, experimente și deducții, nefiind vorba de o analiză directă.

Cercetătorii spun că nu este vorba doar de o ipoteză nebunească, explicațiile ducând spre concluzia că este vorba de materii organice.

Specialiștii cred că materiile organice, care sunt de două ori mai întunecate decât cea mai mare parte a suprafeței lui Mercur, au fost amestecate cu materiile provenind de la asteroizii sau cometele cu care s-a ciocnit planeta.

Imaginile colorate cu roșu reprezintă zonele aflate permanent în umbră, în regiunea polului nord de pe Mercur

Cercetătorii nu cred că Mercur a fost sau este potrivită pentru viață, în formele sale primitive, însă descoperirea acestor materii organice pe o planetă aflată în centrul sistemului nostru solar poate aduce informații privind modul în care a apărut viața pe Terra sau cum a evoluat pe planete din afara sistemului solar.

Sonda Messenger (Mercury Surface, Space Environment, Geochemistry and Ranging) își va încheia misiunea de doi ani pe Mercur în martie anul viitor, dar NASA speră să obțină finanțare pentru un al treilea an. Sonda va rămâne pe orbita planetei până ce se va izbi de suprafața acesteia din cauza gravitației.

Studiul despre aceste date a fost publicat în revista Science.