Ce hârtii „taie” Comisia lui Cioloș

Ce hârtii „taie Comisia lui Cioloș
Publicat: 19/06/2016, 10:44
Actualizat: 05/06/2018, 20:24

Potrivit proiectului de ordonanță de urgență elaborat ca urmare a propunerilor venite prin intermediul proiectului cunoscut sub denumirea de „Comisia de tăiat hârtii”, care se află în faza de avizare și consultare, instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale care solicită copia în format fizic pe hârtie după actul de identitate ca și condiție pentru furnizarea unui serviciu public vor elimina această cerință acolo unde există tehnologia pentru a scana sau pentru a primi și procesa o copie în format electronic.

De asemenea, instituțiile publice vor fi obligate să reducă situațiile în care se solicită depunerea copiilor legalizate după documente, înlocuindu-le cu declarații pe propria răspundere sau cu certificări cu originalul de către funcționar.

„Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale au obligația să își dezvolte până cel târziu la finalul anului 2018 capacitatea tehnică, astfel încât comunicarea de date, informații sau documente între acestea să se facă în format electronic”, se mai arată în proiectul de OUG.

Proiectul se referă și la modalitățile de plată a serviciilor furnizate de instituții.

„Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice locale au obligația de a oferi metode alternative de plată a serviciilor publice furnizate contra cost, amenzilor contravenționale și a taxelor și impozitelor, fie prin plata cu cardul, fie prin intermediul sistemului electronic național de plată, fie prin intermediul altor sisteme de plată, până cel târziu la finalul anului 2018”, se mai arată în documentul Executivului.

Instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale vor fi obligate, după intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, să folosească cu precădere mijloacele electronice pentru comunicarea cu beneficiarii serviciilor publice, acolo unde beneficiarul are și este de acord să își furnizeze o adresă de poștă electronică. În acest sens, instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale sunt obligate să își dezvolte capacitatea de furnizare a serviciilor publice electronice și să își elaboreze un plan de dezvoltare al serviciilor electronice în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a ordonanței de urgență, precizându-se că orice serviciu public furnizat electronic trebuie adaptat nevoilor persoanelor cu dizabilități.

Mai mult, instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale au obligația de a publica, din oficiu, informații și modele de formulare sau cereri aferente tuturor serviciilor publice furnizate, în format electronic, atât pe website-ul propriu, cât și pe punctul de contact unic electronic, în varianta actualizată și într-un format tehnic care să permită descărcarea și editarea lor în scopul completării pe calculator de către beneficiar.

Guvernul introduce facilități și în privința taxelor extrajudiciare de timbru

Astfel, prin OUG sunt scutite de taxe extrajudiciare de timbru eliberarea cazierului judiciar și examinarea conducătorilor de autovehicule în vederea obținerii permisului de conducere, o serie de taxe de timbru de valoare mică fiind eliminate.

Totodată, potrivit proiectului, taxele extrajudiciare de timbru rămase în vigoare se vor plăti prin mijloace electronice, ordin de plată sau numerar, cu excepția taxei pentru eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor dobândite în baza legii 18/1991, pentru taxele de până la 50.000 lei. Taxele extrajudiciare de timbru vor fi încasate în aceeași locație în care se încasează contravaloarea pentru serviciile supuse acestor taxe.

Amenzile care se cuvin bugetului de stat pot fi achitate prin intermediul instrumentelor de plată electronică în cadrul Ghișeului virtual de plăți.

De asemenea, Executivul modifică și legea privind cazierul judiciar astfel încât autoritățile și instituțiile publice, altele decât cele din sistemul de apărare, ordine publică și securitate națională, să obțină certificatul de cazier judiciar în mod direct de la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), scutind cetățeanul de obținerea acestuia, caz în care taxa de eliberare și taxa extrajudiciară de timbru vor fi eliminate.

Astfel, orice altă instituție publică, cu excepția celor prevăzute deja în lege, va solicita electronic unităților specializate ale Ministerului Afacerilor Interne, în baza consimțământului scris al solicitantului, copie de pe cazierul judiciar al persoanei pentru care se efectuează verificări specifice. Unitățile specializate ale Ministerului Afacerilor Interne vor furniza electronic copiile solicitate într-un termen de 24 de ore de la primirea solicitării, iar persoana pentru care se efectuează verificări specifice este scutită de plata serviciului.

Lucrurile se vor simplifica și în privința cererii-tip de obținere a cazierului. Aceasta, cu datele complete de stare civilă și motivată, se va depune de către persoana fizică electronic sau personal la unitatea de poliție de la locul de naștere, domiciliu sau reședință. Cererea-tip, cu datele complete de identificare și motivată, se depune de către persoana juridică electronic sau prin reprezentant legal, care trebuie să își dovedească calitatea, la unitatea de poliție pe raza căreia își are sediul social sucursala, filiala sau punctul de lucru persoana juridică. Depunerea însă a solicitării în format electronic se va realiza odată cu dezvoltarea capacității tehnice a unităților de poliție, acest lucru fiind anunțat pe pagina de internet a Ministerului Afacerilor Interne.

Un alt capitol avut în vedere de Guvern se referă la simplificarea obținerii pașaportului, taxa specifică urmând a fi plătită și online sau prin convenții cu instituții de credit.

De asemenea, procedurile de obținere a indemnizației pentru creșterea copilului, a stimulentului de inserție și a alocației de stat vor fi simplificate, potrivit Executivului. Astfel, se elimină cerința de legalizare a copiilor după documentele justificative; în cazul copiilor născuți în străinătate certificatul sau extrasul de naștere, după caz, se va solicita în traducere autorizată nu și prin legalizare; în situațiile în care există posibilitatea tehnică, primăria va transmite agenției pentru plăți și inspecție socială documentele de solicitare a dreptului și în format electronic (scanate); se va introduce posibilitatea de certificare a cererii de către primar sau persoana desemnată de acesta, prin semnătură electronică; se simplifică procedura de solicitare a unui nou drept în cazurile de suprapunere a drepturilor pentru copii născuți în perioada de concediu, prin depunerea cererii și prezentarea numai a documentelor suplimentare care atestă noua situație, respectiv certificatul de naștere a următorului copil sau actele care atestă situația juridică a acestuia față de solicitant, precum și, dacă este cazul actele care atestă realizarea de venituri.

Totodată, printr-un Proiect de Hotărâre de Guvern privind simplificarea procedurilor de obținere a ajutorului de șomaj Guvernul vrea să simplifice procedurile în această privință prin reglementarea posibilității obținerii de către agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, respectiv a municipiului București, a informațiilor cu privire la veniturile persoanelor solicitante prin intermediul spațiului virtual, precum și din sistemul informatic al Ministerului Finanțelor Publice, prin sistemul informatic al Agenției Naționale pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM).

De asemenea, se instituie posibilitatea persoanelor care doresc să se asigure în sistemul asigurărilor pentru șomaj prin încheierea unui contract de asigurare pentru șomaj de a atesta calitatea de asigurați în sistemul public de pensii și în sistemul asigurărilor sociale de sănătate atât cu contractul de sănătate, cât și cu orice alt document justificativ privind dobândirea calității de asigurat în cadrul acestor sisteme de asigurări sociale, eliberat de instituțiile competente potrivit legii, în format electronic cu semnătură electronică extinsă, în baza unui certificat calificat sau în format pe hârtie în original.

Este reglementată și posibilitatea transmiterii unor documente sau cereri necesare în vederea stabilirii și acordării drepturilor prevăzute de Legea nr. 76/2002, cu modificările și completările ulterioare, prin fax, e-mail sau poștă. Totodată, se elimină necesitatea prezentării de către persoanele fizice beneficiare ale măsurilor prevăzute de legea menționată a unor documente în copie legalizată, acestea urmând a prezenta doar originalul respectivelor documente spre a fi certificate de conformitate cu originalul de funcționarul public.

În același timp, pentru acordarea măsurilor destinate tinerilor cu risc de marginalizare socială, se prevede posibilitatea preluării unora dintre documentele necesare potrivit legii, direct de la autoritățile și instituțiile
competente, la solicitarea expresă a tinerilor cu risc de marginalizare socială, fiind acceptate inclusiv documentele eliberate în format electronic cu semnătură electronică extinsă, în baza unui certificat calificat.

„Comisia de tăiat hârtii” a primit în jur de 3000 de propuneri din partea cetățenilor și a companiilor în 15 zile.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
O femeie bolnavă de cancer a decis să se mute împreună cu familia în „zona...
Ce secret a ascuns Prințul William de Kate Middleton. Nu a vrut să-și compromită căsnicia
FOTO. Cea mai sexy femeie din lume s-a filmat în timp ce se îmbrăca! Fanii...
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Unde este Fito? Povestea celui mai notoriu infractor din Ecuador, care a fugit din închisoarea...
Ce a pățit o moldoveancă de 39 de ani, după ce s-a cuplat cu un...
Face furori la aproape 60 de ani! Vedeta curtată de toți bărbații are un fizic...
ANIMAŢIE. Cum s-a produs accidentul înfiorător de pe A1, în care Valentin a fost străpuns...
"Am călătorit în timp". Un profesor ieșit din comă spune că a fost în anul...
Detalii halucinante au ieșit la iveală în cazul presupusului criminal din Orhei. Bărbatul este bănuit...
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan...
Poate fi anulat ITP-ul dacă mașina scoate prea mult fum?
Biden a promulgat pachetul de ajutor pentru Ucraina
LAC de lavă SPECTACULOS, observat din satelit! Are peste 200 km lungime
O NOUĂ TAXĂ obligatorie. Intră în vigoare de astăzi, 25 APRILIE
Noi dezvăluiri bombă! Generalii Coldea și Dumbravă cereau 720 de mii de euro pentru a-i...
Lovitură grea pentru chef Richard. Juratul a pierdut un concurent după al treilea battle: „Am...
Turistă sfârtecată de urs pe Transfăgărășan! Scosese mâna pe geam ca să...
Gabriela Cristea, dezamăgită de lipsa de curaj pentru a-i refuza pe alții! Prezentatoarea TV și-a...
Lovitura dură pentru TikTok! Comisia Europene suspendă noul program al platformei: ”Există riscuri pentru sănătatea...
BANCUL ZILEI. Bulă: - Nevastă, dacă un arab ţi-ar da o mie de parai te-ai...
Începând de astăzi, turiștii trebuie să plătească taxă de intrare în Veneția