• Publicat:
  • Actualizat:
Politică

De ce mașină are nevoie un deputat ca să urce această rampă

Camera Deputaților va achiziționa 50 de autoturisme noi, în urma unei licitații publice, pentru membrii Biroului permanent, președinții comisiilor de specialitate și liderii de grup.

Camera Deputaților va achiziționa 50 de autoturisme noi, în urma unei licitații publice, pentru membrii Biroului permanent, președinții comisiilor de specialitate și liderii de grup. Explicația logică vine din nevoia de a înlocui mașinile vechi de 12 ani, cu sute de mii de kilometri la bord, care înghit sume foarte mari de bani când vine vorba de întreținere și reparații. Cu toate că bugetul Camerei a fost tăiat la prima rectificare bugetară aprobată de Guvern, deputații nu vor primi orice fel de mașină. Lista cu specificațiile tehnice, făcută publică în caietul de sarcini, arată că pentru deputați se cer mașini 4×4, cu dotări foarte bine stabilite, astfel că singura mașină care s-ar încadra în caracteristicile respective și în prețul acceptat de deputați, maximum 18.000 de euro cu TVA inclus, este Dacia Duster.

„În ședința Biroului Permanent am discutat despre cumpărarea unor mașini autotohtone ca formă de respect pentru propria nație”, recunoaște secretarul Biroului Permanent al Camerei Deputaților.

În prezent, deputații conduc mașini înmatriculate în 2001, care, potrivit datelor furnizate de secretarul general adjunct al Camerei Deputaților, George Ionuț Dumitrică, au între 500.000 și 700.000 de kilometri la bord. Reprezentanții Camerei se plâng că pentru acestea costurile de reparații și întreținere sunt  ridicate, iar piesele de schimb nu se mai găsesc, de unde a venit și soluția achiziționării de noi mașini mai rezistente. „Cu banii pe care îi dăm pe reparațiile mașinilor vechi într-un an aproape cumperi o mașină nouă”, argumentează Dumitrică. „Le înlocuim pe cele vechi și deteriorate, gen Nubira, nu cumpărăm fără rost”, explică și secretarul general al Camerei Deputaților, Cristian Panciu, contactat de gândul.

De ce mașini 4×4

Deputații nu explică de ce vor ca mașinile să fie cu tracțiune integrală, dar precizează că de lista cu specificații tehnice s-au ocupat cei la direcțiile de specialitate. Vestea că vor primi mașini cu tracțiune 4×4 i-a bucurat pe aleși, iar faptul că sunt românești reprezintă un plus: „Pentru drumul în teritoriu, cel puțin la mine, e mai bun un 4×4, că iarna e mai greu la urcat cu o mașină normală”, își explică preferința unul dintre secretarii Biroului permanent al Camerei Deputaților, liberalul Cristian Buican, pentru gândul.

Iarna se pare că este cel mai greu moment, din punct de vedere al transporturilor, nu doar pentru oamenii simpli, ci și pentru membrii Parlamentului. „O mașină 4×4 e mai sigură, e un pas înainte dacă se cumpără așa ceva pentru că sunt și situații excepționale când ai nevoie de o mașină mai bună, cum ar fi iarna când străzile nu pot fi curățate la timp. Dacă raportul calitate-preț e mai bun la un 4×4, de ce nu? „, precizează pesedistul Florin Iordache, președintele Comisiei pentru Muncă, contactat de gândul.

De aceeași părere este și liderul PC, Bogdan Ciucă, președintele Comisiei Juridice. Contactat de gândul, Ciucă susține că s-a ajuns la varianta unei astfel de mașini din rațiuni economice.

„Pentru iernile din România e mult mai utilă o astfel de mașină, bănuiesc că la asta s-au gândit cei de la Transporturi când au cerut. Ar fi mult mai înțelept pentru toate anotimpurile, ca să nu mai existe două tipuri de mașini pentru două anotimpuri. Plus că inclusiv panta de la Parlament pune probleme la actualele mașini, mi s-a întâmplat să nu-mi urce mașina pe rampa aia. Sunt sigur că este o măsură economică , dacă nu e util o să constatăm”, a argumentat el, venind rapid și cu o completare. „Oricum pe mine nu prea mă interesează ce fel de mașină o să primesc, să consume mai puțin și să-mi fie utile și nu foarte costisitoare”.

Calitatea drumurilor a fost de asemenea un factor important în momentul în care s-a cerut o mașină cu tracțiune integrală.

„O mașină 4×4 ar fi mai bună atunci când sunt delegații în zone montane și acum să fim sincer, cam toate drumurile din România lasă de dorit, nu sunt deloc strălucite. Trebuie să ai o mașină care să reprezinte bine calitatea de deputat, să nu fie scumpă, dar să fie reprezentativă pentru nevoile și imaginea unui parlamentar. La urma urmei, nu cred că ar trebui să dăm motive să fim supuși ironiilor, e vorba despre oameni din Parlament. Trebuie să fie un raport cât mai bun, cât mai normal între reprezentativitate și preț”, comentează și un alt secretar al Biroului Permanent, deputatul Nicolae Mircovici.

Cu autobuzul, ca papa

Pe de altă parte, există și deputați fără pretenții, așa cum susțin ei. De exemplu, vicepreședintele Biroului Permanent, democrat-liberalul Ioan Oltean își întârește opoziția. „Știu că am discutat în BP despre înlocuirea unor mașini vechi, dar nu cred că e nevoie de mașini atât de puternice. Da, trebuie să fie și un aspect comercial, dar nu trebuie să fie cea mai cea, nu o mașină de mașină. Aceste criterii nu cred că se încadrează în nevoile unui parlamentar. Eu sunt vicepreședinte în BP de ani de zile și niciodată nu am fost invitat la vreo acțiune la care să-mi trebuiască un tanc”, spune Oltean, pentru gândul.

Un alt deputat fără pretenții, cel puțin când vine vorba de mașini, este și social-democratul Ion Mocioalcă, președintele Comisiei pentru Apărare. Pentru el, așa cum susține, și autobuzul și metroul sunt variante la fel de bune.

„Pentru mine chiar nu contează ce fel de mașină o să-mi dea, eu mă descurc și cu asta de acum, mă urc și în metrou și în autobuz că ați văzut că și Papa merge cu autobuzul. Dacă ei au considerat că e mai bine așa, cu o mașină 4×4, atunci așa o fi. Cred că s-au gândit că pe timp de iarnă e mai greu cu o mașină normală”, a spus Mocioalcă.

Cum arată mașina de deputat

Anunțul licitației a fost făcut la începutul săptămânii, pe site-ul Camerei Deputaților și pe SEAP, urmând ca până pe 23 septembrie să fie depuse ofertele. Pentru cele 50 de autoturisme, reprezentanții Camerei au estimat o sumă de 4,1 milioane de lei (circa 930.000 de euro), TVA inclus, fapt care ar însemna că prețul unei mașini ar fi de aproximativ 82.000  de lei ( circa 18.000 euro). Potrivit informaților de pe site-ul Dacia, un Duster costă, în medie, 17.000 de euro, TVA inclus.

Potrivit listei specificațiilor tehnice minime obligatorii, trecute în caietul de sarcini, autoturismele trebuie să fie negre, de tip Euro 5, cu motorizare Diesel. Mai mult, reprezentanții Camerei Deputaților au trecut în caietul de sarcini până și faptul că mașina trebuie să fie dotată cu brichetă în față, două prize în zona banchetei din spate, să aibă covorașe de cauciuc, centuri de siguranță și comenzile pentru CD-player pe volan.

Inchide