• Publicat:
  • Actualizat:
Politică

Președintele, scos din procedura organizării referendumului de revizuire a Constituției

Președintele, scos din procedura organizării referendumului de revizuire a Constituției
Detalii pe Gândul.

Camera Deputaților a votat, în calitate de for decizional, proiectul de lege privind referendumul în forma inițială, în condițiile în care președintele Klaus Iohannis ceruse reexaminarea.

Modificările aduse legii referendumului îl scoate din procedura organizării referendumului pe președintele României, având în vedere că, până în prezent, Parlamentul elabora câte un proiect separat de lege de fiecare dată când se organiza un referendum, pe care președintele îl promulga sau îl putea retrimite la reexaminare.

Proiectul a fost pus în acord cu o decizie de neconstituționalitate, după ce CCR a decis că data organizării referendumului de revizuire nu poate fi stabilită prin hotărâre de Guvern.

De asemenea, proiectul inițiat de PSD îl scoate din procedura organizării referendumului pe președintele României, având în vedere că, până în prezent, Parlamentul elabora câte un proiect separat de lege de fiecare dată când se organiza un referendum, pe care președintele îl promulga sau îl putea retrimite la reexaminare.

Grupul parlamentar PNL din Senat, căruia i s-au raliat și 13 senatori USR, au înaintat la CCR, la începtul lunii septembrie, o sesizare privind proiectul de lege care modifică Legea referendumului.

CCR a admis, la începutul lunii octombrie, sesizarea PNL și USR privind proiectul de lege care modifică Legea referendumului, în care se contestă faptul că Parlamentul, CCR și președintele au fost eliminați din procedura de stabilire a obiectului și datei de organizare a scrutinului. Prevederea potrivit căreia data organizării referendumului pentru revizuirea Constituției ar urma să fie stabilită de Guvern nesocotește competențele constituționale conferite Parlamentului, a statuat CCR care a admis, cu unanimitate, sesizarea depusă de PNL și USR.

Curtea a apreciat că este întemeiată critica referitoare la faptul că, prin art.6 alin.(5) fraza a doua din legea de modificare a Legii nr.3/2000, data organizării referendumului pentru revizuirea Constituției ar urma să fie stabilită de Guvern, fiind nesocotite, astfel, competențele constituționale conferite Parlamentului, prin art.151, în ceea ce privește dreptul de a declanșa un referendum național.

CCR a declarat neconstituțională și abrogarea art.15 alin.(1) din Legea nr.3/2000, care stipulează expres că obiectul și data referendumului se stabilesc prin lege.

Legea a fost adoptată de Senat cu 175 de voturi „pentru”, 28 „împotrivă” și 33 de abțineri.

Inchide