• Publicat:
  • Actualizat:
Politică

Război în USL pe autostrăzile din Moldova. Hrebenciuc: „Am girul premierului pentru Bacău-Brașov”. Fenechiu: „Există o decizie a conducerii PNL pentru Iași-Târgu Mureș”

Liderii USL din Moldova au început un lobby puternic la București privind construcția de autostrăzi, cele două mari proiecte puse în discuție fiind autostrada Bacău - Brașov și autostrada Iași - Târgu-Mureș.

Liderii USL din Moldova au început un lobby puternic la București privind construcția de autostrăzi, cele două mari proiecte puse în discuție fiind autostrada Bacău – Brașov și autostrada Iași – Târgu-Mureș. Principalii promotori ai acestor proiecte sunt Viorel Hrebenciuc (PSD) și Relu Fenechiu (PNL). Primul susține că i-a convins pe premierul Ponta și vicepremierul Dragnea, cel de-al doilea mizează pe sprijinul lui Crin Antonescu și al ministrului de Finanțe, Daniel Chițoiu. Pe ultimul Fenechiu chiar îl avertizează că trebuie să țină cont de decizia partidului care a votat pentru autostrada Iași – Târgu Mureș dacă mai vrea să fie ministru. Din declarațiile social-democraților partida pare să fie câștigată de cei care susțin autostrada Bacău – Brașov, cealaltă propunere fiind considerată prea scumpă.

„Autostrada Bacău – Brașov a fost în mai multe ocazii oficiale pe buzele premierului și vicepremierului. Este un proiect fezabil pentru că unește Moldova cu Brașovul și costă între două miliarde și două miliarde și jumătate euro.”, spune pentru gândul președintele Consiliului Județean Bacău, Dragoș Benea (PSD).

Nu recunoaște rivalitatea existentă între cele două proiecte, chiar dacă „știe de ea”.

„Eu nu am susținut niciodată ideea rivalității Iași – Bacău, cele două proiecte nu sunt în competiție, în schimb le separă aproximativ 7 miliarde de euro. Proiectul Iași – Piatra Neamț – Târgu Mureș costă vreo 9 miliarde de euro, iar Bacău – București vreo două. Știu de această rivalitate, dar niciodată nu am marșat la așa ceva.  Sunt diferențe mari între Iași și Bacău și o competiție nu ar fi benefică niciuneia”, adaugă Benea.

Explică apoi avantajele autostrăzii care ar străbate județul pe care îl conduce: mai ieftină, relief mai permisiv, sprijinul Guvernului. Benea nu cred că lobby-ul pentru autostrada Iași – Târgu-Mureș va avea succes.

„Este un proiect care a fost pomenit pentru prima dată la hotel Traian la Iași în 2006. Au trecut șapte ani nu s-a realizat nimic și nu s-a realizat din cauza posibilităților financiare. Nu cred că se va realiza nici în următorii șapte ani, indiferent ce unitate de lobby va acționa pentru că banii sunt puțini iar costurile sunt foarte mari”, a declarat pentru gândul Benea.

În schimb, autostrada Bacău – Brașov o vede gata în doi ani și jumătate de la începerea lucrărilor, banii urmând să vină de la guvern și fonduri europene. 

„Autostrada Iași – Târgu Mureș se va face mai târziu pentru că este un proiect foarte scump”, afirmă social-democratul.

Ideea lui Benea a fost susținută recent și de directorul general al CNADNR care a vorbit despre autostrada Brașov – Bacău.

Hrebenciuc: 80% din autostradă poate fi gata până în noiembrie 2016

Viorel Hrebenciuc recunoaște: „nu vă ascund că am avut inițiativa acestei autostrăzi”.

„Nu vă ascund faptul că am avut inițiativa acestei autostrăzi și țin să mulțumesc pe această cale premierului și Guvernului care au înțeles necesitatea acestei autostrăzi pentru Moldova. Am girul Guvernului, atâta timp cât este prinsă în master-planul pe România”, spune Hrebenciuc.

Costurile sale pentru construcția autostrăzii sunt puțin mai mici decât cele prezentate de președintele CJ Bacău, Dragoș Benea.

„Această autostradă costă între 1,5 și 2 miliarde maxim, în timp ce autostrada Iași – Târgu Mureș costă între șapte și nouă miliarde de euro. Graficul de trafic pentru autostrada Brașov – Bacău înseamnă 11.000 de mașini pe zi, iar între Târgul Secuiesc și Onești 13.000 de mașini pe zi, în timp ce pe autostrada Iași – Târgu Mureș înseamnă 4.000 de mașini pe zi. Având în vedere că bugetul pentru autostrăzi, pentru perioada 2014-2020 este doar de patru miliarde de euro, este lesne de înțeles ce se justifică să fie construit cu prioritate”, a precizat pentru gândul Hrebenciuc.

Social-democratul susține că ieșenii ar avea de câștigat din realizarea autostrăzii Bacău – Brașov, cu atât mai mult cu cât „știe de la o discuție informală cu premierul” că se va construit o autostradă între Bacău și Albiță (localitate lângă municipiul Iași).

„Eu știu de la  o discuție informală cu premierul că a fost de acord să facă o autostradă Bacău – Albița, care este în apropiere de Iași care să ducă în Republica Moldova. Nu văd de ce nu ar fi de acord ieșenii cu așa ceva, cred că sunt de acord, dar nu li s-a pus problema aceasta”, subliniază Viorel Hrebenciuc.

Autostrăzii lui Fenechiu nu îi dă mari șanse de reușită.

„Faptul că domnul Fenechiu defilează cu autostrada Târgu Mureș-Iași este un lucru lăudabil, dar trebuie să fim realiști cu sumele pe care țara le are la dispoziție. Banii europeni nu sunt tot banii noștri, nu sunt banii de la nemți care să ne vină pentru autostrada de la Târgu Mureș la Iași. Sunt din banii care sunt cuveniți României, aceștia sunt banii europeni. Nu sunt bani în plus pentru o autostradă, sunt în cadrul fondurilor pe care România le are de la Uniunea Europeană”, afirmă pesedistul.

El îi transmite lui Fenechiu și celor care vor să facă autostrada Iași – Târgu-Mureș că o pot face doar „dacă o ia cineva în concesiune”. Mai mult, Hrebenciuc încearcă să atragă și UDMR de partea sa prin faptul că autostrada va deservi și județul Covasna.

„Eu sunt pentru autostrada care poate fi făcută ieftin, foarte rapid, care deservește și județul Covasna pentru că această autostradă va trece prin ținuturile secuiești, sunt zone care trebuie ridicate economic și cred că interesul României este să ridicăm și județul Covasna și celelalte județe din Moldova. Știu că autostrada Bacău – Brașov este și în masterplanul comisiei europene, a vorbit și domnul Dragnea despre tronsonul Sibiu – Brașov – Bacău nu văd de ce atâtea probleme”, menționează Hrebenciuc.

Calculele sale arată că 80% din autostradă poate fi finalizată până în noiembrie 2016.

„Aprobările pentru autostradă pot dura până la 400 de zile, sper să o putem scoate la 250 de zile, astfel încât în iunie 2015 să ne apucăm și dacă va fi un constructor serios în noiembrie 2016 poate fi finalizată 80% din ea. Poate pentru unii pare optimistă părerea mea, dar mă bazez pe specialiști când spun acest lucru”, susține el.

Hrebenciuc are un mesaj pentru Fenechiu: „Este problema domnului Fenechiu că insistă, nu sunt împotriva insistențelor domniei sale. Comparați șapte-nouă miliarde cât costă acest tronson cu 1,5 miliarde, maxim două miliarde. Ce soluție ați alege?”.

Fenechiu: Există o decizie a conducerii PNL

Construirea autostrăzii Iași – Târgu-Mureș a fost intens susținută în interiorul PNL de Relu Fenechiu și Cristian Adomniței. Conducerea partidului a anunțat prin vocea președintelui PNL, Crin Antonescu, că realizarea autostrăzii Iași – Târgu-Mureș se va număra printre cele șase amendamente pe care PNL le va depune la bugetul pe 2014. Liderul PNL a cerut chiar o discuție în interiorul USL despre această autostradă. Întrebat dacă există și sprijinul ministrului de Finanțe, Daniel Chițoiu, pentru această autostradă, Antonescu a răspuns că da și că ministrul va fi vocea PNL pentru ca acest amendament să fie inclus în bugetul pe 2014.

„Dacă domnul Antonescu a anunțat că PNL susține autostrada Iași – Târgu Mureș a făcut-o în urma unei discuții într-un for de conducere a partidului. Deci este o decizie politică a PNL. Această decizie politică vine în urma argumentelor economice pe care eu le-am adus. Este vorba și de promisiunile electorale făcute de reprezentanții USL. Cred că trebuie să ne ținem de cuvânt când promitem ceva oamenilor. În condițiile în care ministrul de Finanțe nu ar susține un astfel de proiect după părerea mea înseamnă că nu susține o decizie a partidului, ceea ce nu mi s-ar părea foarte corect”, a spus pentru gândul Relu Fenechiu.

Vicepreședintele PNL a spus că ministrul de Finanțe fie convinge partidul că nu se poate face autostrada, fie ascultă ce îi cere partidul.

„Ca ministru dacă am alte păreri decât partidul am doar două variante: să mă duc și să conving partidul că am dreptate sau dacă nu pot să-l conving fac ceea ce îmi spune partidul. Niciunul nu a ajuns ministru decât ca reprezentant al partidului. Așa este logic, ministrul Chițoiu ar trebui să facă ceea ce-i cere partidul, mai ales că pentru autostradă nu trebuie bani de la buget”, a precizat liberalul.

Fenechiu insistă că prioritățile în realizarea infrastructurii în România trebuie realizate pe baza unor analize de specialitate și nu pe baza unor decizii politice.

„Rețeaua Iași – Târgu Mureș face parte din rețeaua TEN aprobată de Comisia Europeană. Este un coridor strategic și singura axă est – vest din România și o consider de importanță crucială pentru dezvoltarea economică a României, pentru viitoarele schimburi comerciale între Europa și statele est – sovietice și pentru dezvoltarea economică a Moldovei”, a declarat pentru gândul Fenechiu.

Disputa Relu Fenechiu – Ramona Mănescu

Vicepreședintele PNL susține că masterplanul general de transport ar trebui să spună ce autostrăzi vor trebui construite.

„Există un document, care este mult mai mult decât un document, este o lucrare laborioasă care se numește masterplanul general de transport și care a costat statul român o groază de bani, iar acest document ar trebui să ne spună care sunt prioritățile pentru dezvoltarea infrastructurii în România”, a subliniat Fenechiu

Potrivit acestuia, pentru autostrada Iași – Târgu-Mureș nu a cerut bani de la buget.

„Eu cer bani doar pentru modificarea studiului de fezabilitate, din fonduri europene, iar eu am obținut de la Comisia europeană de la comitetul de monitorizare acceptul ca din fondurile europene să alocăm 30 de milioane de euro pentru studii de fezabilitate pentru pregătirea altor lucrări. Deci sunt banii acolo”, a dezvăluit vicepreședintele PNL.

Fenechiu o critică pe Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor, despre care afirmă că spune „povești” că nu atunci când era ministru nu a semnat documentația autostrăzii. 

„Eu am hotărâre de guvern prin care autostrada trece în portofoliul Ministerului Transporturilor și am înțeles să mă ocup de ceea ce era urgent să mă ocup să obțin permisiunea CE pentru finanțarea documentelor premergătoare construcției. Doamna ministru susține că nu am semnat procesul verbal de primire al documentației. Nu are sens să explic, doar am făcut o precizare”, a declarat pentru gândul Fenechiu.

Pentru el, autostrada Bacău – Brașov poate căpăta o importanță doar dacă pe aceasta se va ajunge mai repede la București.

„Dacă nu există voință politică pentru a dezvolta Moldova atunci s-ar putea să mai dureze, eu sper să existe această voință politică. Sunt chestiuni distincte și nu are rost să le amestecăm. Dacă discutăm despre rivalități nu suntem oameni politici, ci oameni care vedem interese mici. Eu consider că Iași – Târgu Mureș are o importanță strategică majoră. Se pot construi simultan, în condițiile în care la ora actuală în bugetul pe 2014 este aplicată deja creșterea accizei la combustibil, dacă proiectul pe care l-am propus eu va fi pus în aplicare există resurse financiare pentru începerea în următorii ani a mai multor autostrăzi importante pentru România”, a conchis Fenechiu.

Adomniței: Guvernul să înceapă să-și îndeplinească promisiunile față de oameni

Președintele Consiliului Județean Iași, liberalul Cristian Adomniței, a atras atenția guvernanților că așteaptă cu interes ca Guvernul USL „să înceapă să-și îndeplinească promisiunile față de oameni”.

„Noi investiții nu au început cu bani de la Guvern. Aștept cu interes ca Guvernul USL să înceapă să-și îndeplinească promisiunile față de oameni. În cazul județului Iași nici măcar nu mai aștept bani pentru aeroport, pentru că deja m-am descurcat, dar aștept cu mare interes acel al doilea obiectiv pe care Guvernul l-a promis, respectiv realizarea spitalului regional de urgență și a autostrăzii”, a spus președintele CJ.

El le-a reamintit tuturor parlamentarilor USL, dar și co-președinților USL de promisiunile din timpul campaniilor electorale.

„Promisiunile tuturor parlamentarilor USL în campanie și a copreședinților au fost pe locul întâi aeroportul, dar pe care îl fac singur, fără sprijin de la Guvern, pe locul doi spitalul regional de urgență, pe locul trei autostrada Moldova – Transilvania. Sunt foarte trist să văd că aceasta a dispărut deja din declarațiile guvernului de la București și mi se pare o problemă foarte gravă”, a afirmat Adomniței.

Amendamentul lui Fenechiu respins de Parlament

Bugetul Ministerului Transporturilor a fost aprobat ieri seară, în Comisiile parlamentare de buget, în cuantumul propus de Guvern, fără a se accepta amendamentul propus de liberalul Relu Fenechiu privind refacerea studiului de fezabilitate pentru autostrada Târgu Mureș – Iași.

El a menționat că în forurile de conducere ale PNL s-a decis promovarea acestui amendament, susținut public inclusiv de președintele partidului, Crin Antonescu.

Deputatul PNL a mai precizat că prin amendamentul propus nu se afectează cu nimic deficitul bugetului de stat.

Ulterior, ministrul pentru Buget, Liviu Voinea, a anunțat că nu susține amendamentul lui Fenechiu și nu susține „niciun amendament legat de Târgu-Mureș – Iași”. El a afirmat că dezbaterea amendamentului ar încălca trei legi în vigoare, menționând că în acestea se precizează că nu se pot aloca bani pentru studii de fezabilitate realizate deja în ultimii cinci ani.

Voinea a mai precizat că proiectul în cauză nu a fost considerat unul prioritar, întrucât ministrul Transporturilor nu a transmis Ministerului de Finanțe acest obiectiv de investiții ca prioritar.În cele din urmă, Fenechiu a anunțat retragerea amendamentului. „Vrem să vedem imediat în prima zi de după legea bugetului că în anexa, în fișa proiectelor cu finanțare europeană va exista acest proiect”, a susținut deputatul PNL.

 

 

Inchide