Prima pagină » Sănătate » STUDIU. Zahărul stimulează memoria

STUDIU. Zahărul stimulează memoria

STUDIU. Zahărul stimulează memoria
Experții susțin că zahărul previne apariția afecțiunilor legate de neuro-degenerescență

Condamnat în repetate rânduri pentru că îngrașă, zahărul nu ar trebui eliminat definitiv din dieta zilnică. Cel puțin așa susțin savanții de la centrul spitalicesc de la Universitatea din Montreal, coordonați de Alex Parker, profer de patologie și biologie celulară.

Pe parcursul realizării studiului, oamenii de știință au constatat că acest ingredient, considerat de mulți nutriționiști dăunător organismului, este esențial pentru buna funcționare a creierului, notează site-ul maxisciences.com.

Experții susțin că zahărul previne apariția afecțiunilor legate de neuro-degenerescență, printre care boala Alzheimer. Cercetarea, publicată în revista „Aging Cell”, arată că acest ingredient ar fi bun pentru stimularea memoriei.

Acest lucru sugerează că anumite boli, cum ar fi Alzheimer, ar putea fi prevenite dacă includem zahărul în dieta zilnică. Se impune totuși mare prudență, pentru că zahărul provoacă și obezitate și diabet, precizează cercetătorii.

În prezent, boala Alzheimer este cea mai cunoscută afecțiune neuro-degenerativă, deoarece afectează un mare număr de persoane. Mai există însă și altele, ca boala Lou Gehrig (numită și scleroză laterală amiotropică – SLA) sau boala Huntington, asociată și ea cu îmbătrânirea. De mulți ani, cercetătorii încearcă să reducă degradarea neruronală legată de vârstă pentru a împiedica apariția unor astfel de boli.

În acest sens, ei vizează mai ales scăderea aportului caloric din alimentație, metodă care a dovedit că îmbunătățește sănătatea pacienților și le crește speranța de viață.

Pentru a ajunge la această concluzie, profesorul Alex Parker, împreună cu echipa sa, a recurs la Caenorhabditis elegans, un viermișor de 1 mm lungime, folosit adesea pentru studierea unor aspecte biologice. În prima fază, rezultatele obținute nu au fost unele încurajatoare: „Chiar dacă restricția calorică pare că îmbunătățește sănătatea în general, de-a lungul anilor am încercat să găsim efecte benefice în modelele noastre de neuro-degenerescență. Am văzut că efectele erau nesemnificstive sau deloc”, spune Alex Parker, care a decis apoi, împreună cu echipa, să schimbe strategia.

În loc să scadă caloriile din regimul alimentar al viermilor, savanții le-a administrat mari cantități de glucoză (nr. zahăr). Rezultatele obținute i-au uimit pe cercetători: „Spre marea noastră surprindere, am observat la viermii cărora li se administraseră cantități mari de glucoză o scădere semnificativă a degenerescenței la toate modelele noastre”, indică Alex Parker.

Oamenii de știință explică acest rezultat prin aportul energetic al zahărului. Ei sunt de părere că neuronii bolnavi sunt lipsiți de energie, glucoza oferindu-le resursele energetice necesare pentru o funcționare normală. Totuși, chiar dacă degenerescența viermilor scade, ei trăiesc mai puțin și nu sunt atât de sănătoși. Alex Parker subliniază că „regimul alimentar poate avea efecte profunde asupra sănătății și am descoperit un rol necunoscut până acum al zaharurilor: protecția împotriva anumitor forme de degenerescență, dar provocarea altor probleme de sănătate”.

Prin urmare, viitoarele studii trebuie să încerce să pună la punct demersuri terapeutice pe bază de zahăr, care să țintească doar neuronii, evitând astfel inconveniente ca tendința de a duce la obezitate și diabet. Cercetătorii de la Montreal au început deja noi analize pe viermi pentru a depista căi genetice implicate în procesul de protecție al zahărului. Analizele trebuie făcute apoi pe oameni, dintre care unii suferind de boli neuro-degenerative, care să confirme sau să infirme observațiile pe viermi.

Comentarii 0

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Vă rugăm să țineți cont că folosirea injuriilor, a limbajului instigator la ură, a apelurilor la violență sau trimiterea repetată, în mod abuziv, a aceluiași comentariu pot duce nu doar la ștergerea mesajului, ci și la suspendarea temporară a dreptului de a comenta. Site-ul nostru încurajează dezbaterile aprinse, dar civilizate. Vă mulțumim pentru înțelegere și pentru contribuția la o discuție bazată pe argumente, nu pe atacuri.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Prea mult STRES? De ce ai nevoie de o pauză chiar azi
Digi24
Mesaje de „La mulți ani” pentru Sfânta Maria 2026: Urări pe care să le trimiți sărbătoriților pe 15 august
Cancan.ro
Cu ce se ocupă acum pensionarul de pe Transfăgărășan? Incidentul deosebit de GRAV care l-a retrogradat din funcție. Avem detalii 💣
Prosport.ro
„Doamna Diana, ne omorâți”. Imagini incendiare cu fosta soție a lui Claudiu Niculescu, în costum de baie
Adevarul
Cum au reușit 24 de iepuri să cucerească un întreg continent și să provoace dezastre. „Invazia începută în 1859 continuă și astăzi”
Mediafax
A spart peretele și a rămas fără cuvinte! Ce a găsit un student valorează 9 milioane de euro
Click
A murit mama Ancăi Alexandrescu. Prezentatoarea TV trece prin clipe extrem de grele
Digi24
Cum a pregătit Rusia „trupe de șoc” care să creeze haos în Rep. Moldova: Un plan pus la cale din „Silicon Valley”-ul Kremlinului
Cancan.ro
650 lei amendă pentru toți pietonii din România care fac acest lucru în timp ce traversează strada, pe zebră. Mulți consideră că este un gest normal, dar legea spune altceva
Ce se întâmplă doctore
Cum arată casa de 21 de milioane de dolari în care locuiesc Meghan Markle și Prințul Harry. „Este vindecător. Te simți liber”
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Exclusiv | Cum arată noile camere de rovinietă inteligente, montate de CNAIR. Calculează câți KM a parcurs o mașină
Descopera.ro
Un studiu, în premieră, dezvăluie că doar o oră în plus de somn îi ajută pe studenți să aibă note mai bune
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BUBULINA: – Facem dragoste de trei ori pe săptămână!
Descopera.ro
„Looksmaxing”: Ce sunt serviciile care promit să „măsoare” frumusețea