Analistul economic Iancu Guda a detaliat, în exclusivitate pentru ProMotor, la ce trebuie să fie atentă orice persoană care vrea să achiziționeze o mașină, în contextul majorărilor de taxe, dobânzi și creșterea TVA, 2025.
Iancu Guda argumentează că întrebarea „merită sau nu să faci un credit auto în 2025” nu are legătură directă cu inflația, taxele sau dobânzile, ci cu o întrebare mult mai simplă: „Ai cu adevărat nevoie de o mașină?”
„Indiferent de contextul extern, fundamentele financiare pentru achiziția unui autoturism care să fie sustenabilă și să nu dezechilibreze bugetul familiei au legătură cu repere interne”, spune Iancu Guda, pentru ProMotor.
Potrivit acestuia, că mașina trebuie văzută în primul rând ca o nevoie, nu ca un moft. Astfel, achiziția propriu-zisă nu este justificată dacă distanțele parcurse lunar sunt mici, iar mobilitatea urbană poate fi rezolvată eficient prin taxi, ride-sharing sau transport public.
„Am observat că o distanță medie lunară care să justifice nevoia de achiziție a unei mașini ar trebui să fie de cel puțin 1.000 km pe lună”, explică Iancu Guda.
Analistul economic spune că într-un context economic volatil, leasingul operațional sau închirierea unei mașini pot fi variante mai avantajoase din punct de vedere financiar. „Cu cât avem un context economic mai incert și nesigur, cu atât alternativele de a închiria o mașină pe termen lung sunt mai viabile economic comparativ cu achiziția unei mașini”, avertizează expertul.
Este o opțiune mai adecvată pentru cei care folosesc mașina rar, doar în oraș sau pe distanțe acoperite convenabil de transportul feroviar sau aerian.
Celor care nu pot concepe să nu aibă mașină. Pentru cei care totuși ajung la concluzia că au nevoie de mașină, Iancu Guda le propune o serie de repere financiare clare. Costul lunar cu întreținerea și finanțarea mașinii nu ar trebui să depășească 10% din veniturile lunare ale familiei, iar prețul total al mașinii să nu depășească 10% din averea netă (active minus datorii).
„În cazul unei achiziții finanțate prin credit, avansul plătit cash ar trebui să fie cât mai aproape de jumătate din prețul mașinii”, recomandă Iancu Guda.
Potrivit acestuia, achiziția devine justificabilă doar cumpărătorul intenționează să păstreze mașina mai mult de 10 ani și să parcurgă cel puțin 30.000 km anual.
În caz contrar, dacă durata de utilizare este de doar cinci ani, iar kilometrajul anual nu depășește 20.000 km, atunci în majoritatea cazurilor leasingul operațional iese mai ieftin.
Potrivit sursei citate, recomandările oferite de Iancu Guda contrazic tendința obișnuită de a face achiziții emoționale într-un climat economic tensionat. În loc să te grăbești să „prinzi” un preț înainte de o eventuală scumpire, el propune o abordare rațională, bazată pe calcule clare și pe nevoia reală de mobilitate.
Într-un 2025 încărcat de incertitudini fiscale și financiare, analiza lui Guda nu descurajează achiziția auto, ci o plasează într-un cadru pragmatic, care poate preveni dezechilibre financiare personale pe termen lung, arată ProMotor.
Recomandăm și: