Armata dă un miliard de lei pentru modernizarea fregatelor. Ce dotări vor avea „Regina Maria” și „Regele Ferdinand”

Armata dă un miliard de lei pentru modernizarea fregatelor. Ce dotări vor avea „Regina Maria” și „Regele Ferdinand”
Cele două fregate de tip T22R ale Forțelor Navale românești vor fi modernizate în cadrul unui contract în care compania de stat Romtehnica alocă un miliard de lei cu tot cu TVA (peste 220 de milioane de euro), conform unui anunț publicat miercuri în sistemul de achiziții publice.

Compania Romtehnica a lansat procedura de achiziție a serviciilor de modernizare pentru cele două fregate de tip T22R ale Forțelor Navale românești, punând la bătaie un contract estimat la 1 miliard de lei cu tot cu TVA (peste 220 de milioane de euro), în cadrul unei proceduri de achiziție publică care se va desfășura sub forma unei licitații restrânse, cu minimum trei și maximum șapte participanți.

„Prin acest contract, fregatele „Regele Ferdinand” și „Regina Maria” vor fi dotate cu sisteme de rachete antiaeriene, de rachete antinavă și sisteme de tunuri și/sau rachete pentru apărare contra rachetelor antinavă, dar și cu senzori cu performanțe superioare (radare, electronooptici și sonar tractat). Acestea vor fi integrate într-un Sistem de Conducere a Luptei computerizat, modern, care va permite îndeplinirea întregii game de misiuni specifice fregatelor”, a anunțat Ministerul Apărării Naționale, într-un comunicat de presă.

Modernizarea celor două fregate se va realiza la Constanța, iar durata contractului este estimată la 43 de luni.

Cele două fregate au fost achiziționate de România în 2003, la mâna a doua, de la firma BAE Systems din Marea Britanie. Fabricate în anii ’80, navele au fost achiziționate cu 116 milioane de de lire sterline, în mandatul de ministru al Apărării al lui Ioan Mircea Pașcu.

Doi britanici, Barry George și soția sa româncă Georgiana, care dețineau o firmă la București, au fost anchetați în Marea Britanie pentru că ar fi primit un comision de 10 milioane de euro de la BAE Systems, o parte din bani ajungând și la alte persoane. Barry George a reprezentat firma britanică de armament în România.

Britanicii au închis însă ancheta, ceea ce a dus și la închiderea în 2009 a dosarului DNA instrumentat la București în aceeași cauză, fără ca anchetatorii să afle unde au ajuns banii din comision.

Cele două fregate au participat la mai multe operațiuni ale NATO și ale Uniunii Europene, printre ele numărându-se acțiuni împotriva piraților din Golful Aden sau împotriva terorismului, în Marea Mediterană.

Planul României pentru Marea Neagră. Ce recomandări au SUA pentru a contracara Rusia

Modernizarea celor două fregate face parte din planul de acțiuni al MApN anunțat de ministrul Mihnea Motoc pe 2016 și a fost aprobată de CSAT.

La începutul anului, Mihnea Motoc enumera printre prioritățile ministerului său și demararea procedurilor pentru înființarea unei flote navale permanente în Marea Neagră, după modelul grupărilor navale mobile ale NATO.

La sfârșitul lunii februarie, ambasadorul SUA la București, Hans Klemm, arăta că Rusia investește masiv în dezvoltarea capabilităților sale militare de la Marea Neagră și va domina militar această regiune până în 2020, în ciuda eforturilor actuale ale SUA și ale NATO de a menține permanent în Marea Neagră o forță navală rotațională.

În acest context, oficialul american a considerat că greul pentru contracararea acestei amenințări va sta pe umerii României, Bulgariei și Turciei, cele trei aliate NATO de la Marea Neagră, care vor trebui să își întărească capabilitățile navale. Prezența americană în zonă „nu va atinge un nivel care să poata rivaliza cu prezența navală rusă”, în ciuda eforturilor anunțate de SUA pentru 2017, legate de cvadruplarea bugetului pentru Inițiativa Europeană de Reasigurare, mai explica Hans Klemm.

Accesul navelor de război în Marea Neagră este extrem de strict, fiind guvernat de Convenția de la Montreux, prin care Turcia, care controlează accesul în această mare prin strâmtorile Bosfor și Dardanele, nu permite unor nave militare care aparțin altor state decât cele riverane Mării Negre să staționeze aici mai mult de 21 de zile. De aceea, forțele navale americane care vin în Marea Neagră folosesc sistemul rotației, nestaționând aici mai mult de 21 de zile.

„Vom continua rotația navelor militare americane în Marea Neagră, dar acestea nu vor atinge un nivel care să poata rivaliza cu prezența navală rusă în Marea Neagră. În timp ce vom continua să furnizăm capacități credibile de descurajare celor trei aliați NATO de la Marea Neagră, va depinde de aceste națiuni să conlucreze și mai strâns pentru a întări securitatea lor comună, mai ales în domeniul capacităților navale. Există multe lucruri pe care aceste trei state le pot face și ar trebui să le facă pentru a întări capacitățile militare ale NATO în Marea Neagră și în regiunea Mării Negre. Primul pas ar fi să aibă întâlniri frecvente la nivel înalt și la nivel de lucru pentru a discuta contextul de securitate, capacitățile lor și cum pot lucra împreună. Statele Unite sunt bucuroase să joace un rol de sprijin în această privință”, spunea Hans Klemm.

Inchide