Berceanu: Realizarea tronsonului Comarnic-Brașov riscă să fie un eșec, cer premierului o anchetă

Berceanu: Realizarea tronsonului Comarnic-Brașov riscă să fie un eșec, cer premierului o anchetă
Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu afirmă că tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov "riscă să devină un nou și răsunător eșec" din cauza "proastei și incompletei" documentații puse la dispoziția companiilor interesate și cere primului-ministru să declanșeze o anchetă în acest caz.
Publicat: 15/02/2012, 11:51
Actualizat: 16/02/2012, 09:01

Fostul ministru al Transporturilor Radu Berceanu afirmă că tronsonul de autostradă Comarnic-Brașov "riscă să devină un nou și răsunător eșec" din cauza "proastei și incompletei" documentații puse la dispoziția companiilor interesate și cere primului-ministru să declanșeze o anchetă în acest caz. Berceanu reamintește că miercuri vor fi deschise ofertele depuse de firmele de construcții pentru execuția tronsonului de autostradă Comarnic-Brașov.

El consideră că metoda de selecție a constructorului este "una cel puțin hilară". "A fost preferată metoda dialogului competitiv, licitația deschisă sau licitația restrânsă fiind scoase din calcul fără niciun fel de justificare. Acest contract are o valoare (conform documentației Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale – CNADNR) cuprinsă între 1 și 3 miliarde euro – o diferență între minim și maxim nemaiîntâlnită. La o asemenea valoare, Ministerul Transporturilor și CNADNR preferă un «dialog competitiv» în detrimentul unei licitații transparente", afirmă Berceanu într-un comunicat.

El spune că termenul inițial de deschidere a ofertelor a fost 24 decembrie 2007, dar CNADNR s-a răzgândit și a amânat termenul de depunere a ofertelor până la 30 ianuarie 2008. "În tot acest timp, peste 20 de firme s-au înscris la această procedură și au depus 12 cereri de clarificări care conțineau nu mai puțin de 75 de întrebări, la o documentație de 86 de pagini. Adică aproape o întrebare pentru fiecare pagină", susține fostul ministru al Transporturilor. El apreciză ca fiind foarte grav faptul că nicăieri nu este specificat mecanismul de plată. "Nu știm cum va fi plătită această autostradă iar prețul ei este lăsat la latitudinea unui dialog competitiv. Nicăieri în lume nu a fost declanșată o procedură de acest gen fără ca mecanismul de plată și matricea riscurilor să fie bine stabilite", comentează fostul ministru democrat.

În opinia lui Radu Berceanu, "un alt lucru grav este faptul că CNADNR nu a prezentat în documentație niciun fel de material cu privire la caracteristicile acestui proiect, companiile trebuind să facă oferte ferme în baza unor presupuneri de traseu, a unor presupuneri privind natura terenului și structura geotehnică". "Compania de Autostrăzi a precizat câte tuneluri sau poduri trebuie să aibă autostrada, dar sub nicio formă nu a precizat pe unde trece aceasta, absolut aberant", spune Berceanu, adăugând că, chiar și în aceste condiții, CNADNR "vrea un preț ferm și o durată clară de execuție", "adică să fie proiectată într-o lună o autostrada care costă 3 miliarde de euro și cu cel mai mare grad de dificultate în execuție, din cauza reliefului". El acuză CNADNR că a efectuat un studiu de oportunitate privind metoda prin care va fi construită autostrada Comarnic-Brașov abia după declanșarea procedurii de atribuire a contractului de execuție.

De asemenea, conform fostului ministru, consultantul care va superviza lucrările la această autostradă nu este stabilit, deși firesc ar fi fost ca acest consultant să fie selectat înaintea desemnării constructorului.

El cere primului-ministru să declanșeze o anchetă pentru a stabili împrejurările prin care un "proiect de asemenea anvergură a ajuns să fie gestionat incompetent, cu rea-credință și în detrimentul României".

Mai multe știri pe www.mediafax.ro

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
„Nu e bine deloc”. Starea de sănătate a Regelui Charles s-ar fi înrăutățit. Palatul Buckingham...
Chirie de 30 de bani pe zi în locul din România cu priveliște de vis!...
FOTO. Ce frumoasă e iubita celebrului fotbalist! Poze hot cu manechinul
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Doi angajați de la o bancă din București au văzut că un client avea o...
Ce a pățit o româncă, după ce a cumpărat o caserolă cu aripioare de pui...
Regele Charles este într-o stare REA! S-au activat planurile de înmormântare!
Craterul din Slănic se măreşte, iar crăpăturile au ajuns la blocurile şi la casele din...
Cine este Ramona, tânăra de 28 de ani care ar fi căzut în gol de...
EXCLUSIV: 50 de lei o porție de hamsie la malul mării! Ce prețuri au restaurantele...
Wow sau Bau? Cât de mult le-au schimbat operaţiile estetice pe vedetele din România
China ne bate și la diesel! A creat un motor REVOLUȚIONAR
„Este foarte bolnav”. Îngrijorările cu privire la Regele Charles sunt din ce în ce mai...
Un veteran NASA a descoperit o nouă FORȚĂ a naturii, neștiută până acum
Documentul ce trebuie depus de proprietarii de TEREN. Este obligatoriu până pe 7 iunie
Viața la bloc. Activitatea banală pentru care poți fi amendat
Cât costă cea mai ieftină înmormântare organizată de „Regina Întunericului”. Suma este accesibilă pentru toate...
Regele Charles în stare gravă! Se pregătește înmormântarea!
Leo de la Roșiori a făcut mărturisiri emoționante despre momentele de marginalizare pe care le-a...
Ce au de împărțit la partaj Oana Radu și Cătălin Dobrescu: "El mă amenință că...
BANCUL ZILEI. Un dinamovist merge împreună cu câinele său într-un bar: - Dom’le, incredibil ce...
Regele Charles al III-lea este „mai bolnav decât lasă să se vadă”