Directorul general adjunct al Portului Constanța, investigat de DNA pentru un contract public de 125 milioane euro din fonduri europene

Redactor:
Biro Attila
DNA efectuează acte preliminare într-un dosar care vizează un contract de 125 milioane euro încheiat între Administrația Porturilor Maritime și compania olandeză Van OORD

DNA efectuează acte preliminare într-un dosar care vizează un contract de 125 milioane euro încheiat între Administrația Porturilor Maritime și compania olandeză Van OORD. La DNA a fost depusă o plângere penală semnată de oficialii companiei Grup Servicii Petroliere și depusă pe numele lui Decebal Șerban, fost director general al Portului Constanța acum director general adjunct și a altor cinci director din cadrul companiei de stat. În plângerea penală, GSP, care a participat la licitația pentru acest contract, susține că, după încheierea licitației, prețul final al contractului a fost modificat. De cealaltă parte, Decebal Șerban spune, într-un răspuns pentru gândul, că acuzațiile la adresa lui nu au nici un fundament și că așteaptă evoluția cercetărilor la DNA. 

În anul 2010, Compania Națională Administrația Porturilor Maritime Constanța a scos la licitație proiectul privind prelungirea cu un kilomteru a digului din Portul Constanța. Contractul în valoare de 125 milioane euro urma să fie finanțat din fonduri europene în proporție de 85%. La licitație au participat compania Van OORD BV și asocierea Grup Servicii Petroliere – JAN DE NUL NV.

Licitația a fost atribuită companiei VAN OORD, din Olanda. GSP și JAN DE NUL au atacat rezultatul licitației la Comisia Națională de Soluționare a Contestațiilor, care a dispus anularea rezultatului. Decizia CSNS a fost atacată la Curtea de Apel București, care a decis ca acest contract să fie semnat totuși cu compania olandeză. Contractul a fost semnat în 1 februarie 2013 de către Decebal Șerban, în calitate de director al Portului Constanța. Acum, Decebal Șerban este acum directorul general adjunct al portului. Pe 13 februarie la conducerea Portului Constanța a fost numit Lucian Băluță

GSP a depus la DNA o plângere penală în care susține că, după semnarea contractului, prețul pentru lucrarea licitată a fost modificat. De asemenea, GSP susține în plângerea penală că o serie de clauze din contract au fost modificate față de forma publicată în documentația de atribuire. Pe numele lui Decebal Șerban, dar și a altor cinci director din cadrul Portului Constanța, a fost depusă plângere penală pentru acuzația de abuz în serviciu contra intereselor poublice.

VEZI AICI PLÂNGEREA PENALĂ DEPUSĂ DE GSP

În urma acestei plângeri, precum și în urma unui control efectuat de corpul de control al Guvernului, DNA a deschis un dosar și efectuează acte premergătoare față de aceste acuzații. DNA a confirmat pentru gândul că are un dosar deschis față de contractul semnat de directorul general adjunct al Portului Constanța.

„Pe rolul Serviciului teritorial Constanța al DNA se află în lucru un dosar penal având ca obiect verificarea legalității unor contracte ce vizează construcția digului de larg în Portul Constanța. Având în vedere că dosarul este în faza actelor premergătoare, în acest moment, informații suplimentare, inclusiv cele referitoare la modul de constituire a dosarului, nu sunt publice, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. 1 lit. e, f din Legea 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public”, se arată într-un răspuns al DNA, transmis redacției gândul

VEZI AICI RĂSPUNSUL DNA PENTRU GÂNDUL

Corpul de Control al Ministerului Transportului a verificat activitatea Portului Constanța și a constatat o serie de nereguli, printre care și contractul legat prelungirea digului. În raportul corpului de control, conducerea portului este auzată că a introdus în contract clauze defavorabile instituției. „S-au modificat și s-au adăugat, în defavoarea CN APM SA Constanța, clauze contractuale obligatorii în acordul contractual; prelungirea digului de larg al Portului Constanța, după desemnarea câștigatorului procedurii de achiziție publică, respectiv firma olandeza Van Oord Dredging and Marine Contractors BV”, se arată în raportul corpului de control

Același raport de control arată că au fost efectuate plăți ilegale în valoare de 12,4 milioane euro. „Conducerea executivă a CN APM SA Constanța a aprobat plata avansului prevăzut de acordul contractual în sumă de 52,4 milioane de lei, aproximativ 12,4 milioane de euro, către Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, fără respectarea legii și a condițiilor contractuale”, se mai arată în raportul guvernamental

Potrivit investigațiilor inspectorilor guvernului conducerea Portului Constanța a mărit suma din contract. „Prin modificarea unor clauze din acordul contractual, in favoarea Van Oord Dredging and Marine Contractors BV, acesta beneficiaza de marirea valorii contractului fara a fi respectate prevederile legale. Modificarea pretului contractului „Servicii de consultanta de supervizare a executiei lucrarilor aferente proiectului- Finalizarea Digului de larg din Portul Constanta” care favorizeaza ofertantul castigator Royal Haskoning cu suma de 1,2 milioane de lei, aproximativ 288.265 euro”, precizează raportul de control

Decebal Șerban a precizat pentru gândul că nu dorește să facă precizări prin telefon, ci doar în scris. „Nu vreau să fac precizări prin intermediul telefonului”, a spus Șerban. Despre cercetările DNA, Șerban a declarat că așteaptă evoluția acestui caz în justiție. „De asemenea, aștept și evoluția acțiunii în justiție promovate de către firma GSP împotriva CN APM SA Constanța pe aceeași temă ca plângerea depusă la DNA„, a precizat Șerban pentru gândul.info

Despre raportul corpului de control directorul general adjunct susține că acuzațiile la adresa lui sunt nereale și nu sunt susținute de documente. Redăm mai jos precizările făcute de Decebal Șerban la solicitarea gândul.info:

„Consider că afirmațiile din Raportul Corpulul de Control al Ministerului Transporturilor sunt nereale și nu sunt susținute de documente. Corpul de Control nu a analizat toate documentele și informațiile relevante care sunt de natură să conducă la modificarea constatărilor din raport.

Raportul respectiv a fost contestat. Compania Națională „Administrația Porturilor Maritime” SA Constanța a formulat către Ministerul Transporturilor o plângere prin care se solicită revocarea raportului respectiv, ca urmare a faptului că acest document este afectat de existența unor vicii de fond și formă.

Așteptăm efectuarea unui alt control pentru a se lămuri toate aspectele sesizate de noi. Până la concluziile finale ale noului raport este prematur de a pune verdicte vizavi de vinovăția cuiva”, a precizat directorzl general adjunct al Portului Constanța

Actualul director al Portului Constanța, Lucian Băluț a fost numit la conducerea instituției pe 13 februarie după semnarea contractului. Acesta a precizat că nu poate face declarații despre acest subiect. „Nu am voie sa facem declaratii de presa. Acesta este mandatul nostru”, a precizat directorul Lucian Băluță

Inchide