Prima pagină » Actualitate » Liniile albe de pe cer, lăsate de avioane, provoacă mai multă poluare decât emisiile de carbon. Cum cred cercetătorii că s-ar putea scăpa de ele

Liniile albe de pe cer, lăsate de avioane, provoacă mai multă poluare decât emisiile de carbon. Cum cred cercetătorii că s-ar putea scăpa de ele

Liniile albe de pe cer, lăsate de avioane, provoacă mai multă poluare decât emisiile de carbon. Cum cred cercetătorii că s-ar putea scăpa de ele

În anumite condiții meteo, cerul străbătut de avioanele comerciale poate deveni plin de dâre de condens, adică, de nori subțiri de gheață care se formează în urma avioanelor cu reacție.

Norii de vapori pot arăta inofensivi, dar, de fapt, ei sunt foarte dăunători pentru mediu.

Un studiu în care s-a analizat contribuția aviației la schimbările climatice în perioada 2000-2018 a ajuns la concluzia că dârele de pe cer sunt responsabile pentru 57% din impactul sectorului aviatic în privința încălzirii atmosferei, mult mai mult decât emisiile de dioxid de carbon provenite din arderea carburanților.

Dârele de condens rețin căldura care altfel ar fi eliberată în spațiu.

Totuși, soluția s-ar putea să fie una foarte simplă.

Dârele de condens care se formează atunci când vaporii de apă se condensează în cristale de gheață în jurul particulelor mici emise de motoarele avioanelor cu reacție, au nevoie de condiții atmosferice reci și umede și deseori dispar destul de repede.

Cercetătorii susțin că prin schimbarea traseului de zbor al avioanelor care au cea mai mare probabilitate de a forma dâre de condens, o mare parte din probleme ar putea fi evitate.

Problema ar putea fi rezolvată în aproximativ doi ani

„Am putea să rezolvăm această problemă a aviației în unu sau doi ani”, a spus Adam Durant, un vulcanolog și antreprenor din Marea Britanie.

Compania sa, Satavia, a dezvoltat un model de prezicere a vremii care poate să prevadă condițiile ce duc la formarea dârelor.

„Între 80% și 90% din impactul asupra climei vine de la între 5% și 10% din toate zborurile”, a spus Durant.

„Prin simpla redirecționare a unei mici părți din zboruri poate chiar să elimine cea mai mare parte din impactul asupra climei al dârelor de condens”, a mai precizat vulcanologul britanic.

Satavia ar vrea ca ruta sau altitudinea acestor zboruri să fie schimbate astfel că avioanele să nu mai traverseze zonele din atmosferă unde există riscul de formare a dârelor de condens care persistă.

Totodată, provocarea constă în limitarea timpului de zbor și a consumului de combustibil.

„Evident că există limite foarte stricte legate de timpul de zbor: trebuie să ne încadrăm într-un interval de cinci minute de la ora de sosire prevăzută inițial. Acest lucru nu este negociabil”, a spus Durant.

Durant vrea ca planul său să nu afecteze consumul de combustibil deloc sau aproape deloc.

Primul zbor comercial care a folosit tehnologia dezvoltată de Satavia a decolat în octombrie 2021 și a fost operat de Etihad, compania aeriană din Emiratele Arabe Unite, potrivit Digi24.ro.

De asemenea, oamenii de știință au estimat în 2021 că rezolvarea problemei dârelor de condens ar costa mai puțin de 1 miliard de dolari pe an și ar avea beneficii cu o valoare de 1.000 de ori mai mare.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Ce companii de stat au oferit prime de sărbători în 2025 și cât de mari au fost acestea. Care sunt campionii generozității
Digi24
Casetă metalică cu documente, descoperită sub talpa Cavalerului de pe acoperişul Castelului Corvinilor. Ce ascundea aceasta
Cancan.ro
Care sunt orașele din România în care ninge de Revelion și de Anul Nou. Meteorologii Accuweather anunță iarnă grea
Prosport.ro
FOTO. Natalia Mateuț, spectaculoasă de ziua ei. Apariție rară a tatălui ei, legendarul Dorin Mateuț
Adevarul
Gest disperat al unui cabanier: „Plătiți cât vă permiteți. E primul an în care nu am oaspeți de Crăciun”
Mediafax
Visul unei femei, distrus de judecători: Nu poate avea copilul soțului decedat
Click
Horoscop săptămâna 26 decembrie - 1 ianuarie. Succes total la final de an pentru Scorpioni, schimbare majoră pentru Vărsători
Digi24
Rusia ar putea amplasa noi rachete hipersonice la o fostă bază aeriană din Belarus: „Extinde raza de acțiune în Europa”
Cancan.ro
Larisa Iordache, cu inima frântă de sărbători. Crăciun cu lacrimi și dor pentru fosta gimnastă
Ce se întâmplă doctore
Mihai Voropchievici avertizează: Această zodie este vizată de o forță malefică, pe final de 2025
Ciao.ro
Poveştile de iubire care au rămas doar o amintire! Imagini tari cu Gina Pistol, Răzvan Fodor sau Andra Măruţă şi foştii parteneri
Promotor.ro
Prezentare video Renault Clio 6. Dacia Sandero va primi același motor de 1,8 litri ca și modelul francez
Descopera.ro
Misterul Triunghiului Bermudelor, posibil rezolvat! Ce au descoperit doi seismologi?
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ: – M-a pus dracu' să-mi iau păpușă gonflabilă inteligentă!
Descopera.ro
Astronomul care a rescris istoria Universului. A vrut să se facă iniţial preot. Mai târziu, mama sa a avut de suferit din cauza Bisericii