• Publicat:
  • Actualizat:
Știri

Ministrul Educației, Remus Pricopie, INTERVIU la „După 20 de ani”: „De anul viitor, evaluări la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a și e posibil să avem și Abecedar în două volume”

Ministrul Educației, Remus Pricopie, INTERVIU la „După 20 de ani”: „De anul viitor, evaluări la clasa a II-a, a IV-a și a VI-a și e posibil să avem și Abecedar în două volume”
Ministrul Educației, Remus Pricopie, a fost invitatul emisiunii „După 20 de ani", de la Pro TV

Ministrul Educației, Remus Pricopie,  a fost invitat la Pro TV, la emisiunea  „După 20 de ani”,  moderată de Cristian Leonte, care îi are invitați permanenți pe Cristian Hostiuc (Ziarul Financiar) și Claudiu Pândaru (Gândul. info).

Câteva dintre temele atinse în timpul discuției s-au referit la rezultatele dezastruoase ale elevilor din clasele a VIII-a și a XII-a la examenele de final de an, la sistemul de învățământ din care tot mai mulți profesori buni pleacă, dar și la lipsa unei strategii unitare care să ducă la un învățământ de calitate.

Gândul a transmis LIVE TEXT interviul acordat de ministrul Educației la emisiunea „După 20 de ani„.

Principalele declarații ale ministrului Educației, Remus Pricopie:

Despre manualele școlare: Copiii de clasa I vor avea manuale digitale din toamnă

UPDATE 10: 53 Din septembrie copiii vor avea manualul clasic pe masă. Iar în format digital pe manuale.edu.ro vor avea varianta informatică. Este o obligație să introducem aceste manuale digitale. Începem cu clasa I din toamnă.

Trebuie să vorbim despre era digitală și nu despre tablete, pentru că peste trei ani, când Ministerul Educației ar putea să identifice sursele pentru cumpărarea terminalului s-ar putea să nu fie tabletă. Noi trebuie să definim conținutul digital. Din septembrie, copiii vor avea manualul în format clasic pe masă, iar pe pagina de internet manuale.edu.ro vor avea manualele în format digital, pe de o parte pdf, iar de pe altă parte aplicație multimedia.

Dacă noi trăim într-o eră digitală nu poți să nu adaptezi școala în concordanță cu acestă era. Pe de altă parte, cercetătirle ne arată că procesul de învățare este mult mai rapid când se folosesc instrumente digitale.

Despre orele de sport: orele de mișcare se vor introduce gradual

UPDATE 10: 51: Cred că nu e nevoie să-i convingem pe copii să facem sport. Înainte de a anunța măsura cu patru ore de sport pe săptămână, am fost la o școală, aici, în București, am vorbit cu doamnele profesoare de educație fizică și sport și apoi i-am intrebat pe copii, toți au sărit în sus. Copiii au nevoie de mișcare,  în special copiii de  la oraș.

Dar această schimbare nu se poate face peste noapte. Am schimbat planurile cadru de la clasa pregătitoare – clasa a IV-a și acolo avem patru ore de mișcare. Orele de mișcare se vor introduce gradual, pentru că ai nevoie și de sport și de cadre didactice.

Abecedarul va fi împărțit în două volume

UPDATE 10:50 Am fost întrebat de un domn de la Sibiu care are o fetiță în clasa I  și li s-a spus la școală că trebuie să cumpărăm nu știu ce cărți pentru evaluarea din clasa a II-a. din păcate avem astfel de situații cu implicarea cadrelor didactice. Este un tip de industrie sau comerț. Nu vorbim de manuale, ci de  materiale complementare, deci nu de manuale aprobate de Ministerul Educației. Oricum este interzis acest lucru. Voi accentua controlul pe această zonă și să nu mai existe acesta presiune asupra părinților. Pentru manualele de anul viitor, la clasa I-a, am discutat să împărțim Abecedarul în două părți. Nu e exclus ca pentru anul viitor manualele să fie împărțite în două volume. 

Despre clasa pregătitoare: Era mai scump dacă renunțam la ea

UPDATE 10:45: Cei care au fost mai reticenți față de clasa pregătitoare au fost directorii de școală. 90% din părinți apreciază clasa pregătitoare. Învățătorii apreciază modul cum s-a desfășurat orele. Desființarea clasei pregătitoare era mai scumpă decât dacă am fi mers înainte. Guvernul a hotărât să facem în continuare clasa pregătitoare.

Despre tăierea banilor la cercetare: Este o reacție firească a  cercetatorilor

UPDATE 10: 37: Nu folosim deloc investițiile private în cercetare. La nivelului Uniunii Europene, trebuie să ai un anumit procent din PIB pentru cercetare, dar trebuie să ai și un anumit procent care să provină de la firme.

UPDATE 10: 35 : Este o reacție firească a acelor cercetatori. S-a tăiat numai de la programul IDEI. Programul pentru zona inovare trebuie dublat pentru a avea rezultate la Geneva. Revenind la IDEI, acest proiect a fost supradimensionat, rata de succes a fost de peste 70 %.

Despre pregătirea profesorilor

UPDATE 10:30 Salariile profesorilor s-au reîntregit, iar profesorii sunt pregătiți în diverse programe. La Ministerul Educației am găsit 1,2 miliarde de lei nefolosiți, bani care nu au fost accesați

UPDATE 10: 27: Toți profesorii de la clasa pregătioare au trecut printr-un proces de pregătire. Și anul acesta profesorii de la clasa pregătitoare vor fi instruiți. Profesorii sunt prost plătiți, dar așa e în tot sitemul de stat.

UPDATE 10: 20 : Cum va arăta elevul care iese de la liceu în următorii 20 de ani? Remus Pricopie: Dacă aș putea să dau un răspuns, cei de la Comisia Europeana m-ar propune pentru premiul Nobel. Nici ei nu știu.Este un răspuns foarte greu pentru că întrebarea este de așa natură. Este vorba de adaptarea la noile meserii care apar pe piață.

UPDATE 10:15 :Dintotdeauna profesorii au fost trecuți printr-un proces de pregătire continuă. Vă dau un exemplu: acum 20 de ani nu se folosea calculatorul, profesorii nu aveau de unde să știe, dar pe măsură de au trecut anii calculatorul a început să fie folosit  în școală.  Avem 10.000 de elevi în școli profesionale, construite după sistemul dual, pe de o parte avem școala, pe de altă parte avem firmele. De exemplu, la Brașov, există un astfel de sistem dual.

UPDATE 10:12 Rolul sistemului și al ministrului este să corecteze ceea ce s-a greșit. E nevoie de continuitate în educație. Se vor păstra camerele de supraveghere la Bacalaureat. Nu ar trebui să ne preocupe prea mult aceste camere video dacă suntem elevi serioși și ne preocupă învățatul.

Despre BACALAUREAT 2013: Subiectele trebuie să fie în corelație cu programa

UPDATE10:10 : Nu am o previziune, nu cred că trebuie să facem o estimare. Examenul trebuie să se desfășoare în condiții normale. Nu cred că trebuie să apasăm pe accelerație și să avem subiecte mai grele la Bacalaureat. Am avut o întâlnire despre subiectele la Bacalaureat în luna ianuarie. De anul trecut subiectele  de la examen au fost diferențiate în funcție de profil.

Nu am o previziune. Nu cred că trebuie să facem o estimare. Cred că trebuie să avem o singură preocupare: examenul să se desfășoare în condiții normale. Ar fi o greșeală  să apăsăm cu piciorul pe accelerație și să avem subiecte grele, așa cum din păcate în alți ani.

Am avut o discuție cu cei care fac subiectele în ianuarie și le-am spus vă rog procedați așa cum se procedează standard.

UPDATE: 10:05:  Începând cu anul școlar următor vom avea evaluări la clasa a II-a, la clasa a IV-a, la clasa a VI-a. Aceste evaluarări nu vor conta pentru nota elevului.

Și atunci când vii cu evaluarea de la clasa a VIII-a, copilul a trecut deja prin trei filtre de evaluare. Eu cred că aceste evaluări nu trebuie să fie luate în calcul la notă. Subiectele vor fi subiecte standard, așa cum se dau peste pot în lume.

Despre Simulările de la Bacalaureat: Propun să se desfășoare la nivel național

UPDATE 10.03: Anul acestea simulările s-au desfășurat descentralizat, fiecare județ și-a organizat propriul examen. Simulările în general au mai multe obiective, unul dintre obiective este să-i țină pe elevi în priză și să-i obișnuiască cu ideea de examen, iar al treilea obiectiv să arate rezultatele la examen. Până acum copiii sunt pregătiți destul de slab. O să propun ca de la anul simulările de la Bacalureat să se desfășoare, la nivel național,  în aceleași condiții ca și la Bacalaureat din vară.

Copiii sunt pregătiți destul de slab. Eu sper ca aceste rezultate să permită o mai bună aprofundare a materiei până la examen pentru că mai sunt totuși câteva luni. Descentralizarea acestor simulări are și părți bune, dar și părți mai puțin bune. Opțiunea pe care eu o voi propune începând de anul școlar următor este ca simulările să se facă exact în aceleași condiții în care au loc și examenele naționale.

Consiliul Național de Evaluare să gestioneze aceste simulări astfel încât să avem o situație exactă. Există o știință a redactării subiectelor. Cele pentru evalările naționale nu sunt subiecte pentru competiții, respectiv olimpiade.
La evaluări trebuie să ai subiecte de tip mediu. Pe mine nu mă mulțumesc aceste rezultate, pentru că în momentul în care ai rezultate atât de slabe ceva se întâmplă. Fie copii nu s-au mobilizat și nu s-au pregătit.

Eu cred că ceea ce avem noi de făcut acum este un proces foarte complex pe care cineva trebuie să și-l asume. Pentru că noi vedem rezultatele de la sfârșitul clasei a VIII-a, în condițiile în care nu există evaluări până atunci.

 

 

 

Inchide