Ordonanța privind Uber, Taxify și Clever, în vigoare. Ce riscă șoferii care ies pe traseu / Companiile de ride-sharing, dispuse să-i susțină financiar și juridic

Ordonanța privind Uber, Taxify și Clever, în vigoare. Ce riscă șoferii care ies pe traseu / Companiile de ride-sharing, dispuse să-i susțină financiar și juridic
Publicat: 16/05/2019, 16:28

Oficiali ai Uber și Bolt au confimat pentru MEDIAFAX că șoferii parteneri au primit mesaje, prin intermediul aplicațiilor, în care aceștia sunt asigurați că vor fi susținuți financiar și juridic, în cazul în care vor întâmpina dificultăți.

Șoferii au fost rugați să semnalizeze eventualele abuzuri, conform anunțurilor emise de companii.

Până la ora transmiterii știrii companiile nu primiseră informații despre eventuale amenzi sau controale în trafic.

Modificările operate de Executiv la Legea taximetriei, adoptate ca urmare a protestelor taximetriștilor, au intrat în vigoare joi.

Oficiali guvernamentali au anunțat că Guvernul lucrează la un act normativ care să reglementeze activitatea de ride-sharing, în contextul în care OUG care a modificat legea taximetriei care a intrat joi în vigoare nu are prevederi clare pentru Uber și Bolt.

Executivul a adoptat pe 29 martie ordonanța de urgență pentru modificarea Legii 38/2003 care reglementează transportul în regim de taxi și de închiriere, printre altele eliminând din lege expresia „în mod repetat”.

Decizia venea ca urmare a protestelor repetate ale taximetriștilor, care s-au strâns în fața Guvernului cerând să fie reglementată activitatea de ridesharing. Protestatarii acuzau că în România ar fi peste 100.000 de persoane neautorizate care practică ride-sharing.

Așadar, în urma modificărilor, a fost eliminată sintagma „în mod repetat” din Legea 38/2003, astfel încât „sancțiunea să fie aplicabilă atât persoanelor fizice, cât și persoanelor juridice pentru efectuarea de transport public în mod ilegal”.

„Am adoptat o OUG îndelung dezbătută în spațiul public, care modifică legea 38/2003 privind transportul în regim de taxi și în regim de închiriere. Am operat două modificări, am transferat atribuțiile privind organizarea și efectuarea transportului în regim de închieriere de la autoritățile admininstrației publice locale la Autorietatea Rutieră Română. Această modificare a stat în transparență decizională timp de 10 zile, inclusiv autoritățile locale au fost de acord și n-au ridicat observații vizavi de acest punct. A doua modificare pe care am operat-o, am eliminat expresia «în mod repetat», astfel încât sancțiunea să fie aplicabilă atât persoanelor fizice cât și persoanelor juridice pentru efectuarea de transport public în mod ilegal”, a explicat la acea vreme Daniel Suciu, viceprim-ministru și ministrul Dezvoltării Regionale și Administrației Publice.

Printre modificări:

Articolul II
(1) Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R. exercita atributiile ce revin potrivit Legii nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, cu modificarile si completarile ulterioare, autoritatilor administratiei publice locale, respectiv Consiliului General al Municipiului Bucuresti, referitoare la autorizarea si efectuarea transportului in regim de inchiriere.

(2) In realizarea atributiilor prevazute la alin. (1), Autoritatea Rutiera Romana – A.R.R. este autoritate de autorizare.

Promisiunile privind o lege privindactivitatea de ride-sharing

La acea veme autoritățile dădeau asigurări că măsura nu este împotriva cuiva, ci pur și simplu de reglementare, iar legat de Uber sau alte aplicații de acest fel, spuneau că vor veni cu un proiect care să reglementeze și activitatea de ride-sharing.

„S-a constituit un grup de lucru alături de colegii noștri de la Ministerul Transporturilor și în maxim trei săptămâni vom avea și un act normativ care să reglementeze și activitatea de ride-sharing”, a completat Suciu.

Totuși reglementările rămân neclare, iar modificările la legea taximetriei intră în vigoare joi.

Dispar Uber și Taxify?

În aceste condiții se pune întrebarea ce se va întâmpla cu aplicații precum Uber sau Taxify.

„Aplicațiile nu se pot închide, pentru că ele operează la nivel mondial”, a declarat petru MEDIAFAX Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economia Digitală, care reprezintă companiile Uber și Bolt.

Însă acesta admite că rămne la latitudinea șoferilor dacă vor mai onora comenzile.

Pe piața din România este posibil să existe o îngreunare pentru clienți în a găsi o mașină, pentru că va rămâne la latitudinea șoferilor dacă mai ies sau nu pe traseu, pentru că, în lipsa unei reglementări a pieței de ride-sharing, sancțiunile poliției vor fi mult mai ușor de aplicat și drastice, cum ar fi ridicarea plăcuțelor de înmatriculare sau a talonului pe o perioadă de 6 luni. Asta se va traduce în timpi foarte mari de așteptare pentru clienți și o aglomerare a Bucureștiului, pentru că oamenii vor apela la mașina personală. Există demersuri făcute chiar din momentul modificării legii taximetriei, la sfârșitul lui martie, doar că acestea sunt rezultatele. Noi în continuare dorim să avem o lege care să reglementeze activitatea, astfel încât să știm la ce să ne raportăm, care sunt autoritățile care să ne reglementeze, care să fie documentele de care au nevoie șoferii, ne dorim o legislație specifică zonei de ride-sharing”, a mai spus Cătălin Codreanu.

Potrivit datelor apărute în spațiul public, zeci de mii de șoferi folosesc aplicațiile online de ride-sharing, iar numărul clienților se ridică la aproximativ două milioane.

Clever: Activitatea aplicației nu este afectată de modificările aduse legii taximetriei

Aplicația de transport Clever, care asigură servicii pentru peste 1,5 milioane de pasageri prin intermediul a peste 30.000 de șoferi autorizați, continuă activitatea pe plan local în ciuda intrării în vigoare a Ordonanței de Urgență care aduce modificări Legii taximetriei, informează compania.

„Noile reglementări nu influențează modul în care operăm și ne desfășurăm activitatea pe piața din România. Aplicația mobilă Clever funcționează exclusiv în colaborare cu șoferi autorizați, fie că sunt șoferi de taxi sau șoferi în regim rent a car, oferind pasagerilor acces simplu și rapid la cele mai bune variante de transport disponibile, respectând parametrii legislației în vigoare.

Suntem în discuții constante cu Guvernul despre necesitatea reglementării transportului alternativ, ca soluție complementară de transport și care are nevoie de reglementare specifică.

Am primit din nou asigurări, inclusiv din partea vicepremierului Daniel Suciu și a ministrului Transporturilor, Răzvan Cuc, pentru faptul că aplicațiile mobile vor continua să funcționeze pe piața locală, că există în lucru un cadru legislativ dedicat lor și până la finalizarea sa nu vor exista abuzuri la adresa șoferilor parteneri.

În acest moment, așteptăm ca reprezentanții Guvernului să pună în dezbatere publică proiectul de ordonanță de urgență dedicat aplicațiilor de transport alternativ din România. Clever va avea în continuare deschidere față de autorități și un rol activ în acest proces. Dorim să oferim toate datele și informațiile necesare pentru dezvoltarea unui cadru legal benefic atât pentru șoferi și stat, dar mai ales pentru pasageri”, explică reprezentanții Clever.

În acest moment, Clever înregistrează peste 4 milioane de cereri de transport lunar din partea pasagerilor.

Aplicația Clever a fost fondată în 2010 și este prima aplicație de e-hailling din România care permite atât plata cash a cursei, cât și plata direct din aplicație, prin card bancar. În prezent aplicația are peste 1,5 milioane de utilizatori și peste 30.000 de șoferi înregistrați. Compania are peste 60 de angajați și este prezentă în peste 20 de orașe din România.

În luna iunie 2017, business-ul Clever a fost achizitionat de grupul Intelligent Apps, înființat în 2009, parte a companiei Daimler Mobility Services. Din același grup fac parte aplicațiile Mytaxi (disponibilă în 9 țări din Europa) și Beat (activă în Grecia, Peru, Chile și Columbia). Intelligent Apps are 16 milioane de utilizatori în 14 țări și 100 de orașe, fiind cea mai mare aplicație de mobilitate urbană din Europa.

Silviu Bănilă
Silviu Bănilă este editor la GÂNDUL.RO și are o vastă experiență, cu precădere în presa online. A absolvit Facultatea de Jurnalism din cadrul mai mult
Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Ce înseamnă ca Ucraina să piardă războiul cu Rusia. Trei scenarii
Împăcarea anului la înmormântarea lui Costel Corduneanu! Ce jurământ i-au făcut Adrian și Petronel Corduneanu...
FOTO. Grațiela e văduva lui Costel Corduneanu. Femeia e cu 20 de ani mai tânără...
Simona Halep revine în Spania! Sportiva din România va evolua la Madrid Open
Marele absent de la înmormântarea lui Costel Corduneanu. Toți s-au mirat că nu l-au văzut:...
Anunț-îngrijorător despre Kate Middleton, după ce a spus public că are cancer! Starea ei de...
Alerte meteo de vreme severă imediată emise de ANM. Cod galben în mai multe zone...
"Mă simt ciudat să spun cu voce tare: Am cancer la creier". Reacția tulburătoare a...
Au apărut primele imagini cu fiica lui Paris Hilton! „Nu m-am putut abține”. Ce anunț...
ProTV vs. Antena 1! Vedetele care au trădat şi s-au mutat de la un post...
Poți radia mașina dacă n-o mai folosești, fără s-o casezi?
UE are nevoie de gaz natural lichefiat rusesc pentru a evita un şoc energetic -...
L-au CREAT pe Dumnezeu! Inteligența Artificială Supremă este AICI?!
Interdicție completă în România din 9 aprilie. Legea n-are excepţii. Amendă 1000 lei
Cum să faci 1 milion de euro în 5 ani! Discuție cu analistul financiar Iancu...
„Nu mai e de trăit” O româncă stabilită în Italia este stupefiată de un nou...
Vreme ANORMALĂ în weekend! Ce se întâmplă în TOATĂ România!
Virginia, dezvăluiri despre o posibilă relație cu Patrick! Se simte Robi deranjat de apropierea dintre...
"A vrut să experimenteze pe copil". Un tată și-a lăsat bebelușul să moară de foame...
BANCUL ZILEI. Ștrulă: - Bulă, care este poziția ta preferată în timp ce faci amor?
Vânzările de lux ale grupului LVMH au depăşit exporturile agricole ale Franței