Prima pagină » Știri » Cu cât a crescut numărul de pasageri care circulă cu avionul din România

Cu cât a crescut numărul de pasageri care circulă cu avionul din România

Cu cât a crescut numărul de pasageri care circulă cu avionul din România
Aeroportul Henri Coandă a înregistrat anul trecut una dintre cele mai mari creșteri ale traficului aerian în 2016 la nivel european, lucru care se traduce în cifre referitoare la veniturile companiei, dar și ale businessurilor susținute de acest aeroport, de peste 1 miliard de euro. Traficul de pe cele 17 aeroporturi din țară a crescut anul trecut cu peste 23%, până la aproximativ 16 de milioane de pasageri.

Care este matematica din spatele acestei valori și care sunt principalele decizii luate de aeroporturile locale pentru acomodarea noilor milioane de călători cu avionul care se anunță?

„Aeroporturile sunt locuri complicate, dle Navorsky” („Airports are tricky places”), una dintre replicile memorabile din filmul Terminalul, al cărui personaj principal este blocat în aeroportul J.F. Kennedy din New York, este relevantă și pentru încercarea de a cuprinde întru totul modul în care funcționează un aeroport atât din punctul de vedere al aspectelor tehnice, strategiei, normelor etc., cât și al businessului. Acest lucru a fost dovedit de cele câteva mii de pagini primite de la Oficiul Național al Registrului Comerțului, în care solicitam detalii referitoare la firmele care își desfășoară activitatea la adresa Calea Bucureștilor 224E, Otopeni, adresa principalului aeroport al țării. „Otopeniul” a bifat creșteri record ale traficului de pasageri pentru anul trecut.

Traficul de pe cele 17 aeroporturi din țară a crescut anul trecut cu peste 23%, până la aproximativ 16 de milioane de pasageri; dintre aceștia aproximativ 11 milioane au trecut prin aeroportul Henri Coandă. Astfel, nu ne asumăm că am fi acoperit toate aspectele de business care pot fi discutate despre acest aeroport și celelalte aeroporturi ale țării, ci am primit răspunsul pentru câteva întrebări esențiale în contextul acestor creșteri.

Prioritatea 0: Cum va putea fi crescută capacitatea de acomodare a milioanelor de pasageri din București?

Din punct de vedere al ritmului de creștere înregistrat, aeroportul Henri Coandă, care a avut o creștere de 18,3% a traficului aerian, a ocupat anul trecut al patrulea loc la nivel european la categoria aeroporturilor de 5-10 milioane de pasageri, după aeroporturile Berlin Schoenefeld, Larnaca (Cipru) și Faro (Portugalia), fiind urmat de aeroportul din Porto, potrivit informațiilor CNAB. Greg Konieczny, CEO al Franklin Templeton Investments, sucursula București și manager de portofoliu al Fondului Proprietatea, explică deopotrivă aspectele pozitive, cât și dezavantajele aduse de această creștere: în timp ce principalele avantaje sunt aduse de creșterea veniturilor și de profitabilitatea companiei, interesul tot mai mare al operatorilor aerieni pentru deschiderea de noi rute și pentru adăugarea de curse suplimentare către destinațiile existente, dar și sporirea cererii românilor pentru călătoriile cu avionul, efectele mai puțin dorite se reflectă asupra pasagerilor.

„Principalul efect secundar este faptul că terminalele existente devin din ce în ce mai aglomerate. Dacă ratele de creștere recente se mențin, nivelul calității serviciilor oferite pasagerilor se va reduce semnificativ în viitorii ani, până la punctul în care timpii de așteptare la verificările de securitate și controlul pașapoartelor vor deveni inacceptabile pentru pasageri, iar întârzierile zborurilor se vor întâmpla frecvent, ceea ce va afecta posibilitățile de creștere și dezvoltare ale companiei”, descrie Konieczny cel mai pesimist scenariu. Premisele ca numărul pasagerilor să crească în continuare semnificativ sunt evidente, în contextul în care atât Wizzair, cât și Ryanair, doi dintre operatorii low-cost de pe piața locală, au anunțat deja că și-au sporit semnificativ capacitatea de transport în 2016, contribuind la creșterile seminificative de pasageri din România.

„În 2017, vom opera 26 de rute din România și estimăm că vom transporta 2,9 milioane de pasageri din toate aeroporturile pe care suntem prezenți: București, Timișoara, Oradea și Craiova”, descrie Denis Barabas, sales and marketing pentru Europa Centrală și de Est în cadrul Ryanair, obiectivele de creștere ale companiei cu origini irlandeze pe piața locală. Din București, compania va avea 13 rute, 104 zboruri săptămânale și peste 2 milioane de clienți, reprezentând o creștere a traficului aerian de 33%. Wizz Air, lider din punctul de vedere al numărului de pasageri transportați din România, cu 2,6 milioane de pasageri din și spre București și un număr total de 5,5 milioane de pasageri, cu 20% mai mulți anul trecut, și-a propus să vândă în 2017 mai mult de 7,6 milioane de locuri. Și Blue Air a înregistrat creșteri semnificative: în 2016, a ajuns la un record de peste 3,5 milioane de pasageri, în creștere cu 165%, iar pentru anul în curs a anunțat 24 de rute noi, care se vor  adăuga celor 30 lansate anul trecut.

Citește în continuare pe Business Magazin.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Cod galben de vânt puternic în nouă județe și în Capitală
Digi24
Vladimir Putin „a otrăvit” mințile rușilor. Mihail Kasianov, despre ultima întâlnire cu liderul de la Kremlin: „Te voi distruge oricum”
Cancan.ro
Ultimele imagini cu Rodica Stănescu înainte să moară! Se transformare radical de dragul iubitului. Intervenții estetice și...
Prosport.ro
FOTO. Cum arată la 43 de ani Ileana Lazariuc, fosta noră a magnatului Ion Țiriac
Adevarul
Anul 2026, istoric pentru infrastructura României: autostrăzi complet finalizate și sute de kilometri pregătiți de inaugurare
Mediafax
Sfântul Nicolae și Legenda lui Moş Nicolae. Ce nume se sărbătoresc azi
Click
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”
Digi24
Rachete spațiale, aur ilegal și o misiune imposibilă a Legiunii Străine: De ce nu poate Europa să își apere frontiera din Amazon
Cancan.ro
Rodica Stănoiu, înmormântare stranie, fără preot. S-au cântat colinde în loc de veșnica pomenire.
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Un EXPERT spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat INTELIGENTE
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Mitul sincronizării menstruale: de ce încă persistă o idee infirmată de știință