Prima pagină » Economic » Studiu Consiliul Concurenței: România ar putea pierde fondurile UE pentru transporturi, dacă nu va atinge țintele stabilite prin Pactul verde european

Studiu Consiliul Concurenței: România ar putea pierde fondurile UE pentru transporturi, dacă nu va atinge țintele stabilite prin Pactul verde european

Studiu Consiliul Concurenței: România ar putea pierde fondurile UE pentru transporturi, dacă nu va atinge țintele stabilite prin Pactul verde european

Accesarea fondurilor europene trebuie să reprezinte un obiectiv prioritar pentru a asigura resursele necesare modernizării infrastructurii feroviare, cu scopul de a crește siguranța și calitatea serviciilor de transport de călători și marfă pe calea ferată, se arată într-un studiu realizat de Consiliul Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar din cadrul Consiliului Concurenței, dat publicității luni.

Specialiștii Consiliului Național de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) au constatat, în urma cercetării, că infrastructura feroviară din România este subfinanțată, ceea ce împiedică întreținerea, repararea și reînnoirea liniilor de cale ferată și duce la creșterea restricțiilor de viteză și la degradarea rețelei feroviare.

„Aceste probleme au un impact direct asupra siguranței și a timpului de transport pe calea ferată. În acest context, Conciliul Concurenței arată că este importantă recuperarea întârzierilor privind lucrările de întreținere, reparare și reînnoire și este vitală alocarea fondurilor necesare pentru a se respecta graficele de realizare a acestor lucrări, prevăzute în documentele destinate dezvoltării sectorului feroviar”, se arată în comunicatul instituției.

Este vorba de Strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare, Programul de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă și Contractul de activitate și performanță al CFR pentru perioada 2021-2025.

Mai mult, arată specialiștii, România ar putea pierde fondurile UE alocate pentru sectorul transporturilor, în condițiile în care nu va atinge țintele stabilite prin Pactul verde european și Strategia UE pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă.

„CNSDF recomandă alocarea unui buget corespunzător pentru finanțarea lucrărilor de întreținere și reparații, pentru a încetini procesul de degradare a infrastructurii feroviare și a materialului rulant. Rezultatele s-ar traduce prin creșterea calității serviciilor, a siguranței circulației pe calea ferată și a competitivității transportului feroviar, în raport cu alte moduri de transport. Ca urmare, CNSDF recomandă prioritizarea finanțării europene, pentru modernizarea rețelei feroviare din România”, se arată în document.consi

Selecție pe baze concurențiale

Specialiștii CNSDF avanzează posibile soluții pentru reglarea circulației din sistemul feroviar.

„Punctualitatea trenurilor de marfă s-ar putea îmbunătăți prin realizarea de Centre de Management ale Traficului (CMT) zonale pe liniile cu trafic semnificativ, cum sunt coridoarele feroviare europene care străbat România. Mai mult, implementarea CMT zonale va stimula traficul multimodal de marfă din țară, printr-o bună coordonare între administratorul infrastructurii feroviare și operatorii terminalelor de marfă situate pe cele două coridoare europene, Rin – Dunăre și Orient / Est – Mediteranean, potrivit studiului,

Mai mult, studiul abordează și chestiunea selectării furnizorului de curent, pe criterii concurențiale, în beneficiul utilizatorilor.

Realizarea și implementarea „Sistemului de telegestiune a energiei electrice”, susțin specialiștii, este importantă pentru dezvoltarea sectorului feroviar, întrucât va oferi posibilitatea operatorilor de transport feroviar de a selecta furnizorul de energie electrică pe baze concurențiale. Astfel, necesarul de energie electrică de tracțiune va fi corect estimat, ceea ce va determina o reducere a costurilor de transport pe calea ferată.

Un alt aspect considerat important este reluarea transportului feroviar într-unul dintre cele mai importante noduri de circulație din țară. E vorba de infrastructura feroviară din Portul Constanța, unde finalizarea lucrărilor de reparație și deblocarea celor 47 de linii închise din cadrul portului vor fluidiza traficul și vor reduce timpul de așteptare al operatorilor de transport feroviar.

Documentul Consiliului Concurenței se referă și la performanța companiei de stat CFR SA. „CNSDF recomandă stabilirea de reguli și responsabilități clare în sarcina gestionarilor de infrastructură prin includerea indicatorilor de performanță în contractele încheiate de CFR SA cu gestionarii de infrastructură, verificarea îndeplinirii acestora și a modului în care au fost cheltuite sumele încasate de către gestionari din tariful de utilizare a infrastructurii feroviare. În completare, se recomandă publicarea de către CFR SA, în raportul anual de activitate, a modului de îndeplinire a indicatorilor de performanță”, conform instituției.

Studiul privind „Evoluția transportului feroviar în concordanță cu aplicarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii feroviare 2021-2025 și a Programului de acțiune pentru dezvoltarea infrastructurii feroviare şi transferul modal către calea ferată al fluxurilor de transport de călători şi marfă” este disponibil pentru consultare publică pe site-ul autorității de concurență, iar observațiile pot fi transmise timp de o lună, până la data de 20 decembrie 2023, prin e-mail, la adresa [email protected].

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Cod galben de vânt puternic în nouă județe și în Capitală
Digi24
Vladimir Putin „a otrăvit” mințile rușilor. Mihail Kasianov, despre ultima întâlnire cu liderul de la Kremlin: „Te voi distruge oricum”
Cancan.ro
Ultimele imagini cu Rodica Stănescu înainte să moară! Se transformare radical de dragul iubitului. Intervenții estetice și...
Prosport.ro
FOTO. Cum arată la 43 de ani Ileana Lazariuc, fosta noră a magnatului Ion Țiriac
Adevarul
Anul 2026, istoric pentru infrastructura României: autostrăzi complet finalizate și sute de kilometri pregătiți de inaugurare
Mediafax
Sfântul Nicolae și Legenda lui Moş Nicolae. Ce nume se sărbătoresc azi
Click
Monica Pop, dată afară din restaurant! Ireal ce i-a făcut un angajat medicului și prietenelor sale: „Bineînțeles că și ospătarii și ceilalți participanți, erau consternați”
Digi24
Rachete spațiale, aur ilegal și o misiune imposibilă a Legiunii Străine: De ce nu poate Europa să își apere frontiera din Amazon
Cancan.ro
Rodica Stănoiu, înmormântare stranie, fără preot. S-au cântat colinde în loc de veșnica pomenire.
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Un EXPERT spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat INTELIGENTE
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Mitul sincronizării menstruale: de ce încă persistă o idee infirmată de știință