Un proiect legislativ depus la Camera Deputaților ar putea schimba regulile pentru șoferi. Autoritățile propun ca, de la o anumită vârstă, permisele auto să aibă o valabilitate redusă, iar controlul medical să devină mult mai riguros.
Inițiativa vine pe fondul îngrijorărilor legate de siguranța rutieră când la volan se află persoane de vârsta a treia.
Conform proiectului aprobat, deja, de Senat, șoferii cu vârste între 70 și 79 de ani își vor reînnoi permisul la fiecare cinci ani, iar cei care au împlinit vârsta de 80 de ani vor trebui să o facă o dată la doi ani. În felul acesta se dorește o monitorizare mai atentă a stării de sănătate a conducătorilor auto, care poate influența direct capacitatea de a conduce în siguranță.
Până atunci, în 2025 rămâne în vigoare actuala regula: valabilitatea permisului auto este de 10 ani, indiferent de vârstă sau categorie.
Însă, după cum se vede, în paralel se conturează o nouă lege care va introduce diferențieri clare în funcție de vârstă.
Astfel, pentru reînnoirea permisului auto, șoferii din grupele de vârstă vizate vor trebui să treacă printr-o evaluare medicală complexă. Aceasta va include consultații de medicină internă, ortopedie, neurologie, psihiatrie, ORL și oftalmologie. În cazul șoferilor profesioniști (categoriile C, D și E), va fi necesar și avizul unui medic pneumolog.
De asemenea, ar urma să devină obligatorie și obținerea unui document de la medicul de familie privind eventualele boli cronice.
Anumite afecțiuni – precum tulburările neurologice degenerative, problemele psihice grave, deficiențele severe de auz sau vedere, epilepsia ori diabetul necontrolat – ar putea duce la respingerea cererii de reînnoire a permisului. Chiar și refuzul de a purta ochelari, atunci când sunt recomandați medical, poate influența decizia finală.
Gabriel Diaconu, unul dintre cei mai cunoscuți medici psihiatri, subliniază nevoia unei evaluări periodice a sănătății după vârsta de 65 de ani. El arată că reflexele rapide, coordonarea bună și capacitatea de a evalua pericolele sunt esențiale pentru șofat, dar se diminuează odată cu vârsta. De asemenea, mai atrage atenția că mulți seniori continuă să conducă în ciuda unor diagnostice nu tocmai liniștitoare.
Prin noua lege, autoritățile încearcă să-i protejeze atât pe cei aflați la volan, cât și pe restul participanților la trafic.
CITEȘTE ȘI:
Cât costă REVIZIA auto în 2025 și de ce unii șoferi plătesc chiar și 2.000 de lei