Membrii consiliilor de administrație din marile companii, societăți naționale sau autorități controlate de Ministerului Transporturilor încasează sume consistente lunar, multe dintre ele fiind mărite în ultimele luni ale mandatului fostului ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu. Măririle sunt decise, conform legii, în adunările generale ale acționarilor, în componența cărora reprezentanții MT, cu împuternicire să voteze în AGA, au votul majoritar.
La CFR, membrii neexecutivi ai CA primesc o indemnizație fixă brută lunară de 24.393 lei, decizie AGA din 18 decembrie 2024, „numai dacă cuantumul acesteia nu depășește de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată”.
La CFR Călători, indemnizația fixă brută lunară este de 10.300 lei, crescută de la 7.000 lei, decisă în AGA pe 17 decembrie 2024, „numai dacă cuantumul acesteia nu depășește de 3 ori media pe ultimele 12 luni a câștigului salarial mediu brut lunar pentru activitatea desfășurată”.
La CNAIR, membrii CA primesc de la 1 ianuarie, câte 27.024 de lei indemnizația fixă, brută, printr-o decizie AGA din 18 decembrie. Ion Damian, este președintele CA al CNAIR, care este membru în CA și la CFR S.A, conform informațiilor de pe site-urile companiilor.
De altfel, nu este singurul dintre oamenii de la Transporturi care este membru în mai multe consilii de administrație.
Președintele CA CFR Călători, Gabriel Popa, este și președintele CA Metrorex.
Cea mai mare remunerație a fost stabilită în domeniul transporturilor aeriene. La Compania Națională Aeroporturi București indemnizația brută lunară a crescut de peste cinci ori la aproape de 70.000 lei/lună, pe 26 mai, după cum a dezvăluit Economedia. Anterior, nivelul indemnizației administratorilor era de 12.656 lei brut.
Și președintele CA de la Autoritatea Aeronautică Civilă Română este membru în CA al Registrului Auto Român, dar și secretar de stat la MT. Conform declarației din iunie 2024, el a câștigat 106.476 de la AACR, 81.433 de la Registrul Auto și 116.808 de la minister.
Cea mai recentă mărire de indemnizații din companiile MT apărută în spațul public este de la nivelul TAROM, pe plus 2024, care a avut datorii uriașe ani de zile, unde indemnizația brută pentru membrii CA a fost aproape dublată la 24.148 lei/lună, de la 12.500 lei brut (7.312 lei net) lunar aferent interval 2018- 2025 (mai)
Decizia a fost luată pe 13 mai cu 99,9399% din voturile exprimate de acționarii companiei controlată de statul român, prin Ministerul Transporturilor, care deține 98,01% din capitalul social, după ce a fost obținut avizul Agenției pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP), datat pe 8 aprilie.
Președintele interimar al PSD, Sorin Grindeanu, fostul titular al mandatului la șefia MT, a declarat marți, la Giurgiu, întrebat despre creşterea indemnizaţiilor membrilor CA de la TAROM, că el nu a semnat acel document şi că o consideră „o acţiune care depăşeşte orice limită a bunului simţ”.
Contactați de Gândul, reprezentanții TAROM au confirmat că indemnizațiile membrilor neexecutivi ai Consiliului de Administrație au fost plătite deja la nivelul decis în AGA din 13 mai, deci pentru o lună și jumătate.
Noul ministru al Transporturilor, Ciprian Șerban, a declarat în contextul știrilor despre TAROM că nu va „tolera sinecurile și salariile lipsite de bun simț”.
Sunt 25 de companii și societăți naționale și regii autonome care funcționează sun autoritatea Ministerului Transporturilor.
În subordinea Ministerului Transporturilor mai sunt alte 28 de entități, autorității, unității medicale sau de învățământ:
Recomandările autorului: