Premierul Ilie Bolojan se întâlnește luni, de la ora 13:00, cu reprezentanții administrației publice locale (Uniunea Națională a Consiliilor Județene din România, Asociația Municipiilor din România, Asociația Comunelor din România) pentru a discuta noile măsuri care vor fi introduse în reforma administrației locale. La întâlnire va participa și Ministerul Dezvoltării, Cseke Attila.
Emil Drăghici, președintele Asociației Comunelor din România (ACoR), a transmis miercuri, după discuțiile cu premierul Ilie Bolojan, că primarii din comune sunt solidari cu angajații din administrația locală care amenință cu grevă din cauza lipsei de personal, a subfinanțării și a deciziilor luate de Guvern fără consultare prealabilă.
„Categoric da (ne vom alia grevei – n.red.), pentru că noi suntem solidari cu demersurile SCOR-ului (Sindicatul Național al Salariaților Comunelor și Orașelor din România – n.red.). Nu suntem unii ai și alții”, a spus Drăghici.
Președintele ACoR a precizat că nu există încă un nivel stabilit pentru noile taxe locale, dar a fost constituit un grup de lucru la Ministerul Finanțelor care va analiza modificările fiscale:
„Deocamdată nu avem niciun nivel al taxelor. S-a constituit un grup de lucru la nivelul Ministerului Finanțelor Publice. Urmează să ne întâlnim acest grup de lucru pentru elaborarea modificărilor și completărilor la codul fiscal”, a declarat Drăghici.
El a adaugat că acordarea ajutoarelor sociale de condiția achitării taxelor locale era deja prevăzută de lege.
„La articolul 9, alineatul 9 din Legea 272/2011 era condiționată acordarea acestor ajutoare de plata impozitelor și taxelor locale. Nu poți veni să iei bani fără să dai bani (…) Nu poți numai să iei, trebuie să și dai”, a mai spus Emil Drăghici după discuțiile cu premierul Ilie Bolojan.
Comunicatul Palatului Victoria:
„Discuțiile de astăzi, desfășurate la Palatul Victoria, s-au concentrat pe măsuri de eficientizare a activității administrației locale, precum: reducerea numărului de angajați, limitarea numărului de polițiști locali și evitarea suprapunerii atribuțiilor între Poliția locală și Poliția națională, precum și posibilitatea ca un funcționar public să își împartă norma de lucru între două sau chiar trei primării.
Un alt subiect important al consultărilor a vizat finanțarea din bugetul național a proiectelor derulate de comunitățile locale, discuțiile axându-se pe continuarea Programului guvernamental Anghel Saligny.
De asemenea, a fost analizată creșterea capacității de finanțare a autorităților locale, în contextul descentralizării deciziilor și resurselor, precum și al implementării reformei privind impozitarea proprietăților – jalon asumat de România prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).
În acest context, ministrul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, Cseke Attila, a prezentat o serie de măsuri cu impact direct asupra cetățenilor și comunităților, subsumate principiului ”justețe și echitate socială”, între care:
În cadrul întâlnirii, reprezentanții Uniunii Naționale a Consiliilor Județene din România, ai Asociației Municipiilor din România și ai Asociației Comunelor din România au prezentat o serie de propuneri și argumente privind reforma administrației publice locale.
„Vom analiza propunerile dumneavoastră și vom face simulări, deoarece orice măsură trebuie atent cântărită în actualul context bugetar. Continuăm consultările pe această temă, pentru că obiectivul nostru comun este să venim cu un pachet de măsuri cât mai apropiat de ceea ce administrația publică are nevoie pentru a se reforma și a putea oferi servicii mai bune, la costuri mai reduse pentru cetățeni”, a declarat prim-ministrul Ilie Bolojan.
Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a ajuns și el la întâlnirea cu reprezentanții județelor și comunelor din țară de la Palatul Victoria. Anterior, aceștia au avut o întâlnire la sediul ministerului, potrivit surselor Gândul.
La discuții participă și edilul Sectorului 6, Ciprian Ciucu.
ȘTIREA INIȚALĂ
Primarii și șefii de consilii județene din țară sunt nemulțumiți de noile măsuri prevăzute în reforma administrației locale și de tăierile de investiții anunțate de la centru.
Reprezentanții comunelor critică afirmația lui Ilie Bolojan, care a spus că „imensa majoritate a comunelor nu au venituri proprii suficiente pentru a-și desfășura activitatea și, pe cale de consecință, stau cu mâna întinsă la Guvernul României, fapt pentru care trebuie comasate sau desființate”.
„Împotriva acestei afirmații, vădit tendențioase, nelegale și imorale, aducem ca argument datele financiare din anul 2022.
Din totalul veniturilor proprii ale unităților administrativ-teritoriale, am luat în calcul doar veniturile din impozite și taxe locale, fără a include cotele defalcate din impozitul pe venitul persoanelor fizice și sumele alocate din cotele defalcate din impozitul pe venit pentru echilibrarea bugetelor locale. Pe partea de cheltuieli, am calculat cheltuielile de funcționare, prin însumarea cheltuielilor de personal și a celor cu bunuri și servicii. Prin raportarea veniturilor proprii (veniturile din impozite și taxe locale) la cheltuielile de funcționare (cheltuielile de personal și cele cu bunuri și servicii), au rezultat următoarele:
a) 41 din 41 de județe (100%) au veniturile proprii mai mici decât cheltuielile de funcționare;
b) un singur municipiu din cele 102, fără a include aici municipiul București și sectoarele sale, are venituri proprii mai mari decât cheltuielile de funcționare;
c) 8 din 216 orașe (3,7%) au venituri proprii mai mari decât cheltuielile de funcționare;
d) 38 din 2.862 de comune (1,3%) au venituri proprii mai mari decât cheltuielile de funcționare;
e) în total, 47 din 3.221 de unități administrativ-teritoriale (comune, orașe, municipii și județe, mai puțin municipiul București și sectoarele sale) au venituri proprii mai mari decât cheltuielile de funcționare (1,45%)”, arată ACoR.
Vezi MANIFESTUL ACoR – AICI
1. Preluarea integrală, de la bugetul de stat, a cheltuielilor pentru asistenții personali ai persoanelor cu handicap grav
ACoR solicită preluarea integrală, de către bugetul de stat, a cheltuielilor aferente salariilor asistenților personali ai persoanelor cu handicap grav și a indemnizațiilor acordate acestora, în vederea eliminării presiunii financiare excesive exercitate asupra bugetelor locale ale comunelor.
În prezent, în multe comune, numărul asistenților personali este comparabil sau chiar superior numărului personalului din administrația publică locală, ceea ce conduce la dezechilibre majore în gestionarea cheltuielilor de personal. Lipsa unor criterii obiective de alocare bugetară și transferul neînsoțit de resurse al acestei responsabilități afectează grav capacitatea administrativă a UAT-urilor și respectarea obligațiilor salariale legale.
Modelul de succes privind finanțarea ajutoarelor sociale de la bugetul de stat poate fi replicat pentru acest segment de cheltuieli, asigurând astfel:
• o distribuție echitabilă și predictibilă a fondurilor;
• degrevarea bugetelor locale;
• protejarea drepturilor persoanelor cu dizabilități.
„ACoR consideră această măsură prioritară și urgentă, întrucât are un impact direct asupra funcționării primăriilor, respectării legalității bugetare și protejării categoriilor vulnerabile”.
2. Revizuirea modului de finanțare a învățământului preuniversitar – includerea cheltuielilor esențiale în finanțarea de bază
ACoR solicită revizuirea de urgență a modului de structurare a finanțării în învățământul preuniversitar, astfel încât cheltuielile esențiale pentru buna desfășurare a procesului educațional să fie incluse în finanțarea de bază, nu în finanțarea complementară, așa cum este prevăzut în prezent de Legea nr. 198/2023 a învățământului preuniversitar.
Conform cadrului actual, mai multe tipuri de cheltuieli indispensabile funcționării sistemului educațional sunt clasificate ca fiind „complementare”, ceea ce transferă responsabilitatea acestora către autoritățile publice locale, fără garanția unor alocări bugetare suficiente.
Printre aceste cheltuieli se numără:
• evaluările periodice naționale ale elevilor,
• examinările medicale obligatorii ale personalului,
• concursurile școlare și activitățile educative extrașcolare,
• achizițiile de materiale educaționale și de siguranță.
ACoR propune completarea art. 139 alin. (2) din Legea învățământului preuniversitar, astfel încât costul standard per antepreșcolar/preșcolar/elev să includă în finanțarea de bază următoarele cheltuieli:
[urmează lista literelor e) – k), deja corectă în textul tău]
„Această modificare legislativă este esențială pentru degrevarea bugetelor locale și pentru asigurarea funcționării coerente și sustenabile a învățământului public în mediul rural”.
3. Reglementarea echitabilă a salarizării personalului din administrația publică locală
Salarizarea personalului din administrația publică locală se confruntă cu vulnerabilități majore.
Reforma din 2025 riscă să blocheze activitatea comunelor dacă se aplică aceleași plafoane salariale în localități cu resurse foarte diferite.
Plafonarea și lipsa consultărilor cu structurile asociative pun în pericol atragerea specialiștilor și absorbția fondurilor europene.
Propunerile urgente includ:
• Excluderea salariilor din proiectele europene din plafonul general de cheltuieli;
• Adaptarea plafoanelor la nevoile fiecărei comune;
• Dialog real cu autoritățile locale;
• Program național de formare pentru funcționarii publici din mediul rural.
„Fără măsuri de corecție, reforma administrativă din 2025 riscă să afecteze grav funcționarea comunelor, compromițând chiar obiectivele de eficiență și dezvoltare ale statului român”, arată ACoR.
Vezi AGENDA COMUNELOR 2025 – AICI
Foto: Alexandra Pandrea
Video: Mihai Pop
AUTORUL RECOMANDĂ: