Comisia Europeană a lansat o acțiune în justiție împotriva Franței, acuzând că obligativitatea logo-ului Triman pentru sortarea deșeurilor încalcă principiul liberei circulații a mărfurilor în piața unică a Uniunii Europene.
Uniunea Europeană a decis să dea în judecată Franța pentru impunerea etichetelor naționale privind sortarea deșeurilor, considerând că măsura afectează libera circulație a mărfurilor în cadrul pieței unice.
Disputa vizează eticheta „Triman”, devenită obligatorie în Franța din 2022, care le indică cetățenilor cum să arunce corect diverse componente ale produselor, scrie Politico.eu.
Conform legislației franceze, eticheta trebuie aplicată pe ambalaje, textile, telefoane, echipamente de grădinărit și alte bunuri, pentru a ghida consumatorii în procesul de reciclare.
Într-un comunicat oficial, Comisia Europeană susține că această cerință este „disproporționată” și reprezintă un „obstacol în calea liberei circulații a mărfurilor”. Executivul comunitar a transmis două avertismente Parisului, în februarie 2023 și noiembrie 2024, dar autoritățile franceze nu au modificat legislația.
„Până la punerea în aplicare a normelor la nivelul UE, impunerea utilizării unei etichete specifice la nivel național este disproporționată”, a transmis Comisia Europeană.
Bruxellesul vizează o armonizare la nivel european a etichetării, iar un nou regulament al UE privind ambalajele, care va introduce o etichetă standardizată, este programat să intre în vigoare în august 2028.
Companiile europene au semnalat în repetate rânduri că cerințele diferite din fiecare stat membru le afectează competitivitatea.
„De-a lungul anilor, logo-ul Triman a avut un impact disproporționat asupra companiilor europene, generând costuri pentru modificarea graficii ambalajelor destinate pieței franceze”, a declarat Francesca Stevens, secretar general al grupului de lobby Europen.
Aceasta a adăugat că întreprinderile au fost nevoite „să suporte costuri suplimentare semnificative pentru a se conforma acestei cerințe unilaterale privind etichetarea”.
Ministerul Mediului din Franța a transmis că țara va respecta noul regulament european, dar dorește menținerea actualului sistem până atunci.
„Franța va adapta legislația la regulamentul privind ambalajele pentru a se conforma așteptărilor europene în 2028. Până atunci, dorim să păstrăm logo-ul Triman. Disputa va înceta odată cu punerea în aplicare a regulamentului”, a declarat un purtător de cuvânt.
Franța este cunoscută pentru tendința de a adopta norme naționale mai stricte decât cerințele europene – o practică denumită „gold-plating” (supra-reglementare). Eticheta Triman este doar un exemplu al abordării proactive a Parisului în domeniul economiei circulare și reciclării.
Totuși, Comisia Europeană insistă că soluția corectă este una armonizată, pentru a asigura coerență legislativă și libertate de comerț în interiorul blocului comunitar.