Conducerea unui vehicul murdar poate aduce șoferilor din România amenzi usturătoare. Legislația rutieră prevede sancțiuni ce pot ajunge până la 3.300 de lei dacă mașina murdară lasă urme de noroi sau alte substanțe pe carosabil, scrie CAPITAL.RO.
Conform Ordonanței de Urgență 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, articolul 102, constituie contravenție conducerea unui vehicul care murdărește partea carosabilă cu noroi, pietriș sau alte substanțe care ar putea pune în pericol siguranța traficului.
Astfel, nu este suficient ca mașina să fie doar „murdară”. Sancțiunea se aplică atunci când murdăria de pe vehicul ajunge pe carosabil, afectând aderența drumului sau vizibilitatea altor participanți la trafic.
Acest lucru este valabil în special pentru mașinile care ies de pe drumuri de pământ sau șantiere și intră pe drumuri modernizate fără să-și curețe roțile sau caroseria.
„Constituie contravenție conducerea unui vehicul care lasă noroi, pietriș sau alte substanțe pe carosabil, punând în pericol siguranța circulației”, se arată în textul legii.
Valoarea sancțiunilor este destul de mare, iar cuantumul lor variază în funcție de gravitatea situației. Conform legislației, amenda se aplică în baza unui sistem de puncte de penalizare.
Astfel, amenzile se pot încadra între 9 și 20 de puncte de amendă, ceea ce înseamnă o sancțiune cuprinsă între 1.485 și 3.300 de lei.
Mai mult, șoferii care nu respectă normele privind curățenia vehiculului pot fi sancționați suplimentar dacă se constată că murdăria afectează siguranța rutieră.
Deși pentru mulți șoferi poate părea un detaliu minor, noroiul, pietrișul sau alte substanțe căzute de pe vehicule pe șosea pot deveni pericole reale.
Iată cum se manifestă aceste riscuri:
Astfel, scopul legii nu este doar de a sancționa șoferii, ci și de a preveni accidentele și de a proteja infrastructura rutieră.
Pentru a evita sancțiunile, șoferii trebuie să acorde mai multă atenție stării vehiculului, în special după ce au circulat pe drumuri neasfaltate, drumuri de țară sau șantiere.
Iată 4 sfaturi utile pentru șoferi:
Un alt aspect important de reținut este că, la intrarea pe drumurile principale, unele șantiere sunt obligate să aibă puncte de curățare pentru roți. Acest lucru se aplică mai ales în cazul camioanelor sau vehiculelor de mare tonaj.
O altă situație în care șoferii pot avea de suferit din cauza unei mașini murdare este inspecția tehnică periodică (ITP) la Registrul Auto Român (RAR).
Conform regulamentelor RAR, vehiculele prezentate la verificările tehnice periodice trebuie să fie curate. Murdăria excesivă poate ascunde defecte precum:
În cazul în care vehiculul nu îndeplinește standardele minime de curățenie, personalul RAR poate solicita spălarea vehiculului înainte de a continua inspecția.