VIDEO | Andrei Baciu: Până în data de 12 august, va exista o perioadă de tranziţie în care se pot folosi adeverinţele clasice de vaccinare sau de test RT-PCR negativ, ori dovada că persoana respectivă a trecut prin boală, în locul certificatului digital COVID

Publicat: 30/06/2021, 22:43
Actualizat: 01/07/2021, 11:43

Secretarul de stat în cadrul Ministerului Sănătăţii, Andrei Baciu a declarat, miercuri seară la Digi24, că până în data de 12 august, va exista o perioadă de tranziţie în care se pot folosi adeverinţele clasice de vaccinare sau de test RT-PCR negativ, ori dovada că persoana respectivă a trecut prin boală, în locul certificatului digital COVID. Acest certificat va avea o valabilitate de un an, 180 de zile sau 72 de ore, în funcţie de situaţie.

„Până pe 12 august e această perioadă de tranziţie în care se poate folosi adeverinţa de vaccinare sau adeverinţa de vaccinare la laboratorul unde ne testăm sau hârtia care dovedeşte un test RT-PCR pozitiv nu mai târziu de 180 de zile. Dezavantajul acestor hârtii clasice este faptul că nu au acest cod QR şi nu pot fi scanate, urmând ca procesul să se facă manual. Acesta este motivul pentru care s-a identificat această soluţie digitală”, a declarat Andrei Baciu, miercuri seara la Digi24.
Baciu a adăugat că este important ca la solicitarea certificatului digital COVID să fie scris numele din cartea de identitate.
”Dacă avem un nume care are în componenţă diacritice şi noi nu introducem cu diacritice, atunci sistemul o să recunoască o diferenţă între CNP şi nume. Pot fi probleme de acest gen şi atunci e bine să solicităm acest certificat din timp. Recomandăm să scriem numele aşa cum e în buletin pentru că aşa este înregistrat în baza de date”, a declarat Baciu.
Pentru diferite situaţii speciale, va exista şi un call-center.
”O să avem şi un call center cu acelaţi număr de telefon şi aceeaşi echipă care a funcţionat pentru sprijinul activităţii de vaccinare, 021 4144425. Acolo, oricine are o problemă poate să sesizeze şi toate aceste sesizări vor fi transmise unei structuri care vor soluţiona situaţii, excepţii”, a declarat Baciu.
Certificatul digital COVID va fi eliberat instant, a precizat Andrei Baciu.
”În mod normal ar trebui să se elibereze instant, dar e posibil să existe şi o mică întârziere”, a declarat Andrei Baciu care a subliniat că întârzierea ar putea fi legată de numărul mare de cereri în acelaşi timp.
Certificatul digital COVID poate fi păstrat pe telefon sau poate fi listat la o imprimantă, important este să existe un cod QR care să fie scanat
În ceea ce priveşte valabilitatea certificatului, aceasta variază.
”Pentru certificatul cu varianta cu vaccinare va fi valabil un an, până în iulie 2022. Lucrul ăsta trebuie să oglindească că persoana respectivă are o imunitate eficientă împotriva unei eventuale întâlniri cu SARS CoV-2 şi din punct de vedere epidemiologic va avea şi în mai şi în iunie 2022 un risc de transmitere redus motiv pentru care prin prezentarea certificatului să evite intrarea în carantină. E posibil, dacă avem dovezi ştiinţifice în acest sens, să prelungim acest termen sau dacă va fi nevoie, să îl ajustăm. Pentru dovada unui test negativ sunt 72 de ore şi pentru dovada trecerii prin boală sunt 180 de zile de la primul test RT PCR pozitiv”, a declarat Andrei Baciu.
Platforma pentru solicitarea certificatului digital COVID va fi funcţională joi dimineaţa.