Concurența platformelor din afara Uniunii Europene, cum ar fi Temu, Aliexpress, Shein și Trendyol, devine o problemă gravă pentru antreprenorii români. Un studiu comandat de Asociația Română a Magazinelor Online arată că șapte din 10 firme românești se tem că vor avea vânzări mai puține din cauza produselor ieftine de pe aceste site-uri. Comercianții cer reguli mai stricte.
Prețul este principalul motiv invocat de românii care cumpără de pe platformele din afara Uniunii. Numai în 2024 au intrat în Uniunea Europeană în jur de 4,6 miliarde de colete din Asia, o creștere de aproximativ 50% la 100%.
În paralel, firmele românești simt presiunea giganților din online. 77% dintre șefii de companii se așteaptă la scăderi de vânzări în următorul an, iar trei din patru antreprenori avertizează că producătorii autohtoni riscă să fie împinși spre faliment.
Potrivit studiului, peste 60% dintre firmele românești cer măsuri clare din partea autorităților, inclusiv impunerea de taxe vamale pentru toate coletele din afara Uniunii Europene și programe de sprijin pentru firmele mici românești. Platformele din Asia profită de o prevedere legislativă care scutește de la plata taxelor vamale produsele cu o valoare mai mică de 150 euro dacă pachetele sunt trimise direct către consumator.
Acest vânzător de pe aceste platforme și permit din prima da să oferă un preț mai bun cu cel puțin 10% pentru că nu plătesc această taxă, apoi își permit să vină din nou cu un preț mai bun, pentru că nu oferă garanție. La nivelul Uniunii Europene se discută despre modificarea codului vamal al Uniunii.
Studiul a fost comandat de Asociația Română a Magazinelor Online, prin interviuri telefonice, în perioada 28 aprilie 13 mai 2025 pe un eșantion de 511 firme.
FOTO: Envato