Daniel David, ministrul Educației și Cercetării a anunțat că, la doar o zi după turul al doilea al alegerilor prezidențiale, va publica Raportul de diagnostic al educației și cercetării (Raportul QX). Ministerul anunță într-un comunicat că documentul este elaborat de ministrul Daniel David, împreună cu echipa din cabinetul său, dar și cu consultarea experților internaționali sau interni. Raportul vine într-un moment politic încărcat pentru România, fiind anunțat de la începutul mandatului demnitarului.
„Raportul de diagnostic al educației și cercetării din România. Realizările prezente și implicații pentru noi reforme în domeniu (Raportul QX)”, elaborat de ministrul Educației și Cercetării, prof. univ. dr. psih. Daniel David, va fi prezentat luni, 19 mai 2025, ora 15:00″, în cadrul unei conferințe de presă.
Prezentarea va fi urmată, pe parcursul săptămânii, de o dezbatere a acestui document de viziune și strategie, fiind invitați să participe specialiști și reprezentanți ai ecosistemului educațional și de cercetare.
Raportul ministrului va fi coordonat cu ,,Raportul de țară” (Education & Skills) al OCDE, care va fi prezentat de OCDE și Minister în 27 mai 2025, în Aula Academiei Române, cu participarea domnului Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educație și Competențe, și a prof. univ. dr. psih. Daniel David, ministrul educației și cercetării.
„În contextul politic complicat din decembrie 2024, angajamentul meu ca ministru tehnocrat al coaliției, asumat de PNL, a fost acela de (1) a întări profilul euroatlantic al Guvernului României și al țării (sper că am făcut onorabil acest lucru),
(2) a asigura în această perioadă funcționarea adecvată a sistemelor de educație și cercetare, dar și de a întări aspectele care funcționează deja bine și chiar de a iniția unele reforme realizabile pe termen scurt pentru aspecte fundamentale care nu funcționează bine și care ne pun la risc (sper că am făcut bine acest lucru, considerând complexitatea sistemelor și probleme anuale inerente – ex. în preajma stabilirii bugetelor, a pregătirii examenelor naționale, bacalaureatului și titularizării)
și (3) a face un diagnostic și propuneri de reforme pe termen mediu/lung în educație și cercetare (ceea ce fac prin prezentul Raport QX, inclusiv marcând reformele deja implementate/în curs de implementare). Angajamentul meu inițial a fost complicat de apariția unei crize economico-financiare, suprapusă peste cea politică, astfel încât reformele asumate pe termen scurt au fost constrânse și economico-financiar.
Raportul QX are o parte de diagnostic, care se bazează pe date, unde nu mă aștept la puncte de vedere foarte diferite între cei care se pricep și analizează serios domeniile educației și cercetării. Dar Raportul QX are și o parte de propuneri de reforme – unele ghidate de date (dar adesea nu avem suficiente cercetări relevante pentru a implementat doar politici bazate pe dovezi), altele de bune practici europene/internaționale, iar altele de analizele mele reflexive -, unde mă aștept la unele viziuni/strategii potențial diferite (dar nu neapărat incompatibile) ale diverșilor specialiști.
Reformele propuse nu sunt așadar ghidate ideologic, putând constitui arhitectura relativ stabilă a sistemelor noastre de educație și cercetare pe termen lung, dar pot fi colorate în ideologii de stânga/centru/dreapta, în funcție în diversele programe de guvernare. Raportul se numește „QX” pentru că țintește să propună un sistem de educație-cercetare, prin care, prin problematizări adecvate (Questions), țara să poată să confrunte necunoscutele (X) viitorului”, a explicat Daniel David, în mesajul postat de Ministerul Educației.
Sursă foto: colaj Gândul
CITIȚI ȘI: