Prima pagină » Actualitate » Disciplinele care au reprezentat „mărul discordiei” din planurile-cadru revin în trunchiul comun. Istoria și Geografia rămân obligatorii

Disciplinele care au reprezentat „mărul discordiei” din planurile-cadru revin în trunchiul comun. Istoria și Geografia rămân obligatorii

Disciplinele care au reprezentat

Disciplinele „Geografie” și „Istorie”  vor rămâne în trunchiul comun pentru elevii claselor IX-XII, indiferent de profil și specializare, potrivit proiectului cu planurile-cadru pentru liceu, document pus în consultare publică, luni, 16 iunie, de către Ministerul Educației. Documentul conține propunerile numărului de ore la fiecare disciplină și specializare de liceu și pe baza acestuia se stabilesc orarele elevilor.

Raportul rezultat după dezbaterea planurilor-cadru din învăţământul liceal şi varianta finală a acestora au fost publicate de Ministerul Educaţiei.

Ministrul Daniel David a afirmat, luni, că, la nivel liceal, sunt conținuturi și manuale depășite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogățite semnificativ cu noile evoluții tehnologice și didactice în domeniu.

Elevii claselor IX-XII vor avea incluse în trunchiul comun disciplinele Istorie și Geografie

Inițial, varianta pusă în consultare publică pe 31 ianuarie prevedea că Istoria și Geografia sunt eliminate din trunchiul comun, la clasele a XI-a și a XII-a, pentru elevii de la uman, real și tehnologic.

„Pentru învățământul liceal, trunchiul comun (TC)  se constituie din discipline/domenii de studiu/module de pregătire obligatorii tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil și specializare/calificare profesională, astfel: un număr de 15 discipline la fiecare dintre clasele a IX-a și a X-a, cu buget cumulat săptămânal de 19 ore la clasa a IX-a și de 20 de ore la clasa a X-a, respectiv dintr-un număr de 12 discipline la clasa a XI-a și 11 discipline la clasa a XII-a, cu buget cumulat săptămânal de 14 ore la clasa a XI-a și de 13 ore la clasa a XII-a.

Majoritatea disciplinelor din TC sunt în corespondență cu probe ale examenului național de bacalaureat (obligatorii/la alegere). Trunchiul comun asigură, în principal, dezvoltarea culturii generale, contribuie la formarea competențelor-cheie și susține alfabetizarea funcțională, fiind în relație directă cu profilul de formare al absolventului, acoperind toate ariile curriculare, cel puțin în clasele a IX-a și a X-a”, sunt informațiile edupedu.ro.

„Avem la nivel liceal conţinuturi şi manuale depăşite de vremuri”

Oficiali ai Ministerului Educației au vorbit despre necesitatea păstrării unui echilibru între discipline pentru a asigura formarea eficientă a celor opt competenţe cheie, accentuate raţional în funcţie de filieră/profil/specializare.

”Pun astăzi, 16 iunie, în transparenţă instituţională raportul rezultat ca urmare a dezbaterilor planurilor-cadru din învăţământul liceal, precum şi varianta finală a acestora. În acelaşi timp, pun în consultare publică proiectul planului-cadru pentru învăţământul liceal, ce va reprezenta fundamentul de la care se va pleca în pilotarea acestuia în şcolile-pilot.

Aşteptăm sugestii în această perioadă de consultare la adresa [email protected], până în data de 26 iunie. Aşa cum ştiţi, acest demers nu mai poate fi amânat. Avem la nivel liceal conţinuturi şi manuale depăşite de vremuri, planuri-cadru care nu se înscriu în logica curriculară modernă, iar metodele de predare nu au mai fost îmbogăţite semnificativ cu noile evoluţii tehnologice şi didactice în domeniu”, se arată în mesajul transmis de Daniel David.

Care sunt competenţele cheie

Cele opt competenţe cheie sunt: competenţe de limbă/comunicare (alfabetizare); competenţe multilingvistice; competenţe STEM (ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică); competenţe digitale; competenţe de viaţă (personale/sociale/de a învăţa să învăţăm); competenţe civice; competenţe antreprenoriale; competenţe de expresie şi sensibilitate culturală.

Absolvenţii trebuie să se poată integra eficient pe piaţa muncii (nivelul 3 de calificare după clasa a XI-a, respectiv nivelul 4 după absolvirea liceului) şi/sau să-şi continue studiile la nivel postliceal şi/sau universitar.

Formarea de resursă umană trebuie să se facă în contextul asimilării eficiente a competenţelor, dar şi al accentuării înţelegerii modalităţii de generare ştiinţifică a cunoştinţelor declarative şi procedurale şi a valorilor cuprinse în acestea – lucru considerat până acum esenţial mai ales pentru învăţământul superior, pentru a-şi dezvolta competenţele prin învăţare pe tot parcursul vieţii şi ca antidot la pseudoştiinţă/pseudocunoaştere, a precizat ministrul.

Schimbări faţă de planurile-cadru actuale

  • Filiera teoretică – Profilul real, specializarea matematică-informatică

Matematica, Informatica şi Tehnologia informaţiei şi a comunicaţiilor au fiecare câte o oră în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline rămân cu acelaşi număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil şi/sau din curriculumul la decizia elevului din oferta şcolii (CDEOŞ).

  • Profilul real – specializarea ştiinţe ale naturii

Fizica rămâne cu acelaşi număr de ore, iar chimia şi biologia au fiecare o oră în plus în fiecare an, ajungând astfel la nivelul fizicii şi matematicii. Celelalte discipline rămân cu acelaşi număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează şi pot fi completate cu ore din curriculum de specialitate flexibil şi/sau din CDEOŞ, pe parcursul ciclului liceal.

  • Profilul umanist – specializarea ştiinţe sociale

Disciplina socio-umană, limba şi literatura română şi limba modernă I au fiecare două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline rămân cu acelaşi număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil şi/sau din CDEOŞ.

  • Profilul umanist – specializarea filologie

Limba şi literatura română şi limba modernă I au fiecare câte două ore în plus, pe parcursul ciclului liceal. Celelalte discipline rămân cu acelaşi număr de ore, au ore în plus sau se descentralizează pe parcursul ciclului liceal. Disciplinele pot dobândi ore în plus din curriculum de specialitate flexibil şi/sau din CDEOŞ.

Sursă foto: Gândul

CITIȚI ȘI:

PLANURILE – CADRU, punct și de la capăt. Care sunt cele opt competenţe cheie. Ministrul Daniel David: „Acest demers nu mai poate fi amânat”

PLANURILE-CADRU, între scenarii, perspective și riscuri. Reversul medaliei în școala românească. Expert educație: „Schimbarea are nevoie de oameni”

An nou, ministru nou și o previzibilă schimbare la față a ȘCOLII ROMÂNEȘTI. Expert în educație: „Daniel David își poate asuma tăierea nodului gordian”

EXCLUSIV | Școala românească, o „ciorbă” cu multe ingrediente. Expert în educație: „Acest sistem creează fuga după note, trebuie găsit un echilibru”

EXCLUSIV | Legile educației, între secretomanie și mize politice? Specialist în educație: „Rezultatul va fi unul și mai mediocru. Le este frică să-și asume scoaterea modelului educațional din paradigma comunistă”

EXCLUSIV | Noile legi ale educației, la a treia amânare de la doi miniștri, România educată mai așteaptă. ”Cea mai mare dorință este să însemne ceva mai bun și să nu se schimbe cel puțin un ciclu complet de învățământ”

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Invazia Măgarilor: oamenii s-au trezit cu o mulțime de măgari în curțile lor, prin oraș, dând buzna și la nunți sau alte petreceri
Digi24
Vladimir Putin „a otrăvit” mințile rușilor. Mihail Kasianov, despre ultima întâlnire cu liderul de la Kremlin: „Te voi distruge oricum”
Cancan.ro
Și-a părăsit iubita medic pentru Rodica Stănoiu! Noi detalii despre 'puiuțul' fostei ministrese a Justiției
Prosport.ro
FOTO. Cea mai frumoasă fotbalistă din lume a primit o ofertă de nerefuzat
Adevarul
Trucul românesc care reduce cheltuielile de iarnă. „Am 21 de grade în casă și nu am dat drumul la căldură”
Mediafax
Vreme mohorâtă la vot: Ploi slabe și 4-6 grade în București
Click
Roxana Călin, doctoriţa care a îngrozit România în anii ’90. Și-a ucis şi tranşat rivala în dragoste
Digi24
Reacția lui Dmitri Medvedev, după ce Elon Musk a cerut „abolirea” Uniunii Europene. I-a comentat pe X
Cancan.ro
FBI intră pe fir în cazul lui Emil Gânj! Descoperiri ULUITOARE în telefonul criminalului din Mureș
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Cel mai bătrân STRĂMOȘ al RECHINILOR înota în apele Australiei pe vremea dinozaurilor
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
De ce suferim atunci când oamenii sau viața nu se ridică la nivelul așteptărilor? Psihologia, neuroștiința și filozofia explică