Prima pagină » Actualitate » GÂNDUL LIVE. Andrei Coșuleanu, specialist în protecția mediului: „Nu mai putem fi groapa de rable a Europei!” Schimbările climatice, mai periculoase decât COVID!

GÂNDUL LIVE. Andrei Coșuleanu, specialist în protecția mediului: „Nu mai putem fi groapa de rable a Europei!” Schimbările climatice, mai periculoase decât COVID!

Andrei Coșuleanu, specialist în protecția mediului, a declarat, la GÂNDUL LIVE, că România se îndreaptă cu pași mici spre o mobilitate alternativă, dar realitatea este una dură: suntem la coada clasamentului în privința măsurilor privind poluarea.

Am făcut un mic pas, de încurajare a mișcării de mobilitate alternativă. Realitatea e însă mult prea dură, dar situația, eforturile trebuie înăsprite, suntem la coada clasamentului din punct de vedere al poluării.

România are unul din cele mai ambițioase proiecte de susținere a economiei, de trecere de la mașinile clasice la cele electrice, avem Rabla.

Anul trecut au fost 60.000 de mașini finanțate, dar România a important 60.000 de mașini din UE. Ele sunt mașinile de care UE încearcă să scape de ele, iar românii le cumpără la prețuri mult mai mici decât cele noi.

În primul rând totul pleacă de la o legislație. Dacă ne propunem în 5 ani de zile să trecem de la transportul poluator către unul sănătos, trebuie să înăsprim măsurile.

Actualmente, la nivel european se discută, mai multe țări au cerut un termen până când mașinile clasice vor trece în istorie și vom avea doar mașini prietenoase cu mașina.

„Nu trebuie să mai fim groapa de rable a Europei…”

România a avut o taxă auto, dar acum nu mai este. Nu trebuie să fim groapa auto a Europei, iar prin PNRR trebuie să asigurăm o infrastructură de transport alternativ sigură pentru oameni. În momentul de față e mult prea puțin față de ce este astăzi.

Nu ne putem deplasa doar cu trotineta, bicicleta. Multe sunt pe trotuar, ceea ce e foarte greșit. Avem nevoie de piste pe carosabil, avem nevoie de legislația rutieră pentru a amenda mașinile care parchează pe zona de mobilitate urbană alternativă. Nu e o scuză.

Trebuie să vedem ultima chestiune: orașul este pentru oameni, nu pentru mașini. Zilnic, 1,4 mașini tranzitează Capitala, ar trebui să avem un centru al orașului unde să circule doar mașinile electrice. Iar mașinile diesel, cele mai blamate, să rămână doar spre periferia orașului, unde să avem perdele de protecție, care să absoarbă aceste noxe.

În teorie sună bine. Din păcate, la noi, alternativ e egal cu zero. Nu mai avem timp. Un astfel de demers trebuie să fie pe două planuri. Planul imediat de descurajare acum și planul dorit ulterior, prin care vom putea să facem tot felul de campanii de educație. Să plătească mai mult cei care poluează. Și separat pentru generațiile următoare să facem educație. Din păcate, vom avea tot mai multe restricții, care sunt de fapt o normalitate, dacă vrem să mai conviețuim om cu natură în București.

Schimbările climatice, o amenințare mai mare decât COVID

Schimbările climatice sunt o amenințare mai mare decât un virus precum COVID.

Mai mult sau mai puțin eu m-am oprit să vedem traficul, în continuare suntem la același nivel în București, e mai puțin decât când nu exista COVID, dar e prea devreme să vedem efectele acestei măsuri. Traficul e o problemă, deșeurile a doua, bombele ecologice. La finalul zilei de vineri toți senzorii se înroșesc, începe incineratorul ambulant, care arde în Ilfov și nu numai.

Cinci orașe din România sunt printre cele mai poluante din Europa. Sunt poli economici, dar se vede nevoia reformei reale pentru mediu. Transportul alternativ trebuie implementat cât mai rapid. Oamenii nu vor trece la el cât timp nu se va delimita de carosabil, că nu e pe aceeași bandă cu cei care merg cu căruciorul, cățelul șamd.”, a declarat Coșuleanu la GÂNDUL LIVE.

Recomandarea video

Citește și

Mediafax
Zilele cu dezlegare la pește rămase până la Crăciun
Digi24
Vladimir Putin „a otrăvit” mințile rușilor. Mihail Kasianov, despre ultima întâlnire cu liderul de la Kremlin: „Te voi distruge oricum”
Cancan.ro
FBI intră pe fir în cazul lui Emil Gânj! Descoperiri ULUITOARE în telefonul criminalului din Mureș
Prosport.ro
Mădălina Ghenea i-a înnebunit pe arabi. Cum și-a făcut apariția în Qatar
Adevarul
Trucul românesc care reduce cheltuielile de iarnă. „Am 21 de grade în casă și nu am dat drumul la căldură”
Mediafax
Alegeri Primăria București 2025. Capitala votează astăzi primarul general. S-au deschis secțiile de votare
Click
Roxana Călin, doctoriţa care a îngrozit România în anii ’90. Și-a ucis şi tranşat rivala în dragoste
Digi24
Rachete spațiale, aur ilegal și o misiune imposibilă a Legiunii Străine: De ce nu poate Europa să își apere frontiera din Amazon
Cancan.ro
Ultimele imagini cu Rodica Stănescu înainte să moară! Se transformare radical de dragul iubitului. Intervenții estetice și...
Ce se întâmplă doctore
Ce se întâmplă cu pensiile din ianuarie 2026? Ministrul Muncii a clarificat situația
Ciao.ro
Amante celebre din showbiz-ul românesc! Unele au ajuns în faţa altarului, altele au rămas doar cu amintirea
Promotor.ro
Tesla Model 3 Standard, disponibilă și în România. E cea mai ieftină Tesla și poate fi luată în rate
Descopera.ro
Un EXPERT spune că modelele lingvistice mari nu vor fi niciodată cu adevărat INTELIGENTE
Râzi cu lacrimi
BANCUL ZILEI. BULĂ nedumerit: - Iubita mea s-a întins pe canapea, şi-a dat fusta jos, şi-a smuls...
Descopera.ro
Prețuri „de colecție” la second-hand. De ce un obiect uzat costă mai mult decât unul nou?